21.01.2017

Vieme, kde nájdete legendy Toyoty na štyroch kolesách

Toyota, najväčší výrobca áut na svete, má dve múzeá. Známejšie je v Tokiu, ale za návštevu stojí aj to druhé.

Viete si predstaviť, že by ste pri prvej návšteve Paríža obišli slávny Louvre? Obdivovanie vzácnych kolekcií nie je obľúbenou zábavou iba milovníkov umenia, ale aj fanúšikov štyroch kolies. To druhé múzeum Toyoty nájdete v Kalifornii.

Sú v ňom exponáty zozbierané za niekoľko desiatok rokov japonskej značky na americkom trhu a verte, tá prehliadka stojí zato! Ak nemáte práve namierené na západný breh USA, ponúkame aspoň výber z toho, čo je v tomto múzeu automobilov.

Toyota Automobile Museum je v kalifornskom meste Torrance. Bohatá zbierka vozidiel a pamiatok odzrkadľuje vplyv Toyoty na Severnú Ameriku od debutu prvého modelu značky v tejto krajine z roku 1957 až po súčasnosť. Históriu Toyoty v Amerike ilustruje viac ako 100 sériových automobilov a niekoľko rallye a pretekárskych áut.

Dlhý rad klasiky

Hneď pri vchode do hlavnej sály múzea stojí  Toyopet Crown z roku 1958, jeden z 287 exemplárov privezených do Ameriky v prvom roku predaja. Toyota Crown z roku 1971 reprezentuje posledný ročník tohto modelu predávaného v USA - jeho ročný predaj predstavoval 3 934 áut. Prestížne auto, ktoré si v Japonsku veľmi cenili, si nikdy nezískalo srdcia Američanov – na rozdiel od Corolly, nezvyčajne populárnej už nielen pred 40 rokmi, ale až dodnes. Pre porovnanie: Celica ST je jedným zo 17 571 exemplárov predaných v roku 1971 a bola do tej chvíle najúspešnejším debutom nového modelu Toyoty v USA. Je preto celkom možné, že Celtica prispela k popularite pretekov v modifikovaných športových  autách v Spojených štátoch.

Jedným z míľnikov v dejinách Toyoty v Severnej Amerike bola premiéra pick-upu Stout v roku 1964. V priebehu 2 rokov Američania kúpili 4000 kusov a v múzeu ich reprezentuje červený Stout z roku 1967.

Medzi prvými osobnými automobilmi, ktoré debutovali v Amerike, bola Toyota Corona z roku 1965. Auto s motorom s objemom 1,9 l malo dvakrát väčšiu výkonnosť ako mnohí obľúbení konkurenti. V roku 1966 v Amerike kúpili 14 764 exemplárov, čo bol v tých časoch veľký úspech.

Na výstave najstarších áut je možné nájsť aj vozidlo, ktoré na prvý pohľad vyzerá ako Model AA z roku 1936, nalakovaný čiernou a slivkovou farbou. Až pri bližsom pohľade je jasné, že je to špeciálny projekt firmy Toyota Technocraft, postavený na základe vtedajšieho Hiluxa.

Začiatky amerických fabrík Toyota

V múzeu v Torrance si možno pozrieť aj tri automobily, ktoré ako prvé zišli z výrobných pásov vo fabrikách Severnej Ameriky. Vo fabrike New United Motor Manufacturing Inc. v Kalifornii ako prvá vznikla v roku 1987 Corolla FX16. O dva roky neskôr bola v novootvorenej fabrike Toyota Motor Manufacturing Kentucky vyrobená ako prvá Camry LE. Ešte v tom istom roku 1989 výrobný pás v Kentucky opustilo viac ako štvrť milióna vozdidiel modelu Camry.

Závod Toyota Motor Manufacturing Canada otvorili v roku  1990. Prvé auto, ktoré v ňom vyrobili, bol sedan Corolla LE. Kanadská fabrika są vo veľkej miere pričinila k zvýšeniu globálneho predaja Corolly. V júni 1990 zaznamenal najpredávanejší model 15 miliónov predaných áut. Dnes je to takmer 45 miliónov.

Klasici úspechov

V Múzeu Toyoty v Kalifornii môžeme nájsť aj pamiatky športových úspechov. Na začiatku je to pomerne prekvapujúce vozidlo v tejto kolekcii – Prius druhej generácie. V auguste 2004 Prius zaznamenal rýchlosť 210,35 km/h na trase  Bonneville Salt Flats, vďaka čomu vznikla nová trieda hybridných áut v slávnych pretekoch National Speed Week. Viac ako desaťročie predtým, sa na tej istej trase  Toyota MR2 z roku 1991 rozbehla rýchlosťou 382,94 km/h.

K športovému šialenstvu prispel aj automobilový pretekár  Rod Millen, ktorý v roku 2000 extrémne upravil model Celica siedmej generácie. Jeho Ultimate Celica bol neskutočne výkonný, 500-koňový štvorkolesový stroj. Asi najzaujímavejším z tejto kolekcie je IMSA GTU-class Celica, vyvinuté TRD, ktorá v roku  1985 vyhral  4 preteky v International Motor Sports Association (IMSA) GT Championship. Pozornosť návštevníkov múzea však rovnako priťahuje aj Toyota IMSA GTP Eagle MkIII, ktorá má na konte 21 víťazstiev v 27 pretekoch.

Pozoruhodná zbierka automobilov Toyota sa nemôže zaobísť bez športového kupé 2000GT. V múzeu v Kalifornii są nachádzajú 3 exempláry, z ktorých najzaujímavejším je  Golden Car. Toyota vyrobila iba dva takéto automobily, pokryté zlatým lakom a vozidlo vystavené v Torrance zdobilo stánok Toyoty na 14. veľtrhu Tokyo Motor Show v roku 1967.  Modelka, ktorá mala zvýrazniť atraktívnosť tohto auta, bola samotná Twiggy. Japonské superauto są jej tak páčilo, že hneď po premiére si kúpila vlastný exemplár.

Športový model 2000GT bol jeden z najatraktívnejších kúskov zberateľských aukcií. Druhým je Land Cruiser FJ40. Klasický teréniak vystavený v Toyota USA Automobile Museum pochádza z roku  1979 roku a na tachometri má len 3 tisíce míľ.  Je to pravdepodobne najmenej používaný a najviac zachovalý originálny model FJ40 na svete. Auto je vybavené v tých časoch luxusným posilňovačom riadenia  a posilňovačom bŕzd.

Európske múzeá motorizácie

Toyota zatiaľ ešte neotvorila svoje múzeum v Európe, ale milovníci motorizácie sa nemôžu sťažovať na nedostatok inštitúcií tohto druhu iných značiek. V Stuttgarte na hostí čakajú múzeá Porsche a Mercedes, v Mníchove sa svojou históriou chváli BMW. Vo švédskom Gothenburgu je múzeum Volvo a v Taliansku múzeá Ferrari, Lamborghini a Alfa Romeo. Peugeot predstavuje svoju históriu v meste Sochaux, Citroen v Aulnay-sous-Bois a Renault v Plessis-Robinson v severnom Francúzsku. V českej Mladej Boleslavi sa nachádza Múzeum Škody. Prekvapením môže byť sídlo múzea britskej značky Rolls-Royce v rakúskom meste Dornbirn pri Bodamskom jazere.

jv
ZDROJ: Toyota, 1st class

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.