09.01.2017

Za Toyotu 2000GT milión dolárov? Dobrá investícia

Rarita na kolesách v zachovalom stave – kto zo zberateľov by odolal?

Vzniklo ich iba tri a pol stovky kusov. Len 62 kusov z 351 malo ľavostranné riadenie. Každé takéto auto je preto väčšia vzácnosť, ako niektoré modely z Maranella so vzpínajúcim sa koníkom. Ak by ste chceli dobre investovať, jedna Toyota je pripravená na predaj. Zaujímavá ponuka pre vášnivých zberateľov veteránov prišla z Dubaja.

Na predaj je zachovalý exemplár modelu Toyota 2000GT vyrobený v roku 1968. Aj napriek svojmu veku má biele športové kupé z Japonska na tachometri iba 11 651 km, čo nie je medzi zberateľskými autami zriedkavosťou. Vzhľadom na počet kilometrov ho však možno považovať za „funglovku“. Auto, ktoré sa na konci svojej kariéry v roku 2011 predávalo za 650 000 dolárov však stúpa na cene. Pred troma rokmi sa jeden kus vydražil dokonca za 1,16 milióna dolárov. Aj určená cena tohto konkrétneho kusa je zberateľská – milión dolárov. Možno sa ešte vyšplhá vyššie. Vidno však, že kúpa dobrého auta môže byť (naj)lepšou investíciou, na zhodnotenie ktorej nemá zatiaľ nič iné... Toto auto si zatiaľ možno pozrieť a kúpiť v Dubaji nákupnej galérii Tomini Classics.

Začalo sa to všetko začiatkom 60. rokov 20. storočia, keď nikto nespájal značku Toyota so športovými autami. Ale po úspechu  na Japanese Grand Prix v rokoch 1963 a 1964 sa Japonci zaľúbili do motošportu a začali sa domáhať športového auta od domácich výrobcov.

Prvé japonské superauto

Signálom, že japonská značka má záujem o túto časť trhu, na ktorom  dominovali európske a americké značky, bol neveľký model Sports 800, dostupný s karosériou kupé a roadster. Na trh prišiel v roku 1965. V tom istom roku firma predstavila na veľtrhu v Tokiu väčší model – 2000GT. Dvojdverové kupé s hliníkovou karosériou a moderným, aerodynamickým vzhľadom vyvolalo doslova senzáciu.

Malo všetko, čo má správny klasický športiak mať - atraktívne tvary karosérie a výkonný motor. Práve preto je medzi zberateľmi najvyhľadávanejším „Japoncom“. Donedávna bolo jeho obstaranie celkom dostupnou záležitosťou. Hlavne ak ho porovnávame s európskymi autami z dabej doby. Začína sa však ukazovať, že aj 2000GT môže stáť poriadny balík peňazí. Takže toto auto sa začína zaraďovať do kategórie tých, ktorých nadobudnutie sa stáva dobrou investíciou.

Toyota 2000GT bola vyhlásená za prvé japonské superauto a zámožní Japonci okamžite vyťahovali peňaženky. K debutu na trhu však prišlo až v roku 1967, čiže o dva roky  neskôr, ktoré Toyota využila na predstavenie možnosti prototypu na mnohých športových pretekoch.

Vrcholným bodom bolo vystúpenie na Yatabe High Speed Testing Course v roku 1966. Prototyp 2000GT pripravila firma Tosco (v súčasnosti TRD). Automobil dosiahol najvyššiu priemernú rýchlosť na  okruhu, až 207,17 km/h, prekonal tri svetové rekordy a vytvoril 13 nových medzinárodných rekordov. 

Po takejto reklame musel byť debut športovej Toyoty na trhu úspešný. Predaj sa začal v máji roku 1967. Ultraľahkú karosériu navrhol Satoru Nozaki. 2-litrový motor R6 DOHC s výkonom 150 koní bol evolúciou osvedčeného motora SOHC z prestížnej Toyoty Crown, ktorá sa v tom čase predávala a poháňal zadnú nápravu prostredníctvom päťstupňového manuálu.

Nový model 2000GT bol výnimočný aj vo výkonoch a pomohol Toyote vymaniť sa z povesti konzervatívneho producenta automobilov a budovať si vo svete tiež povesť výrobcu športových vozidiel. Tyota 2000GTpotrebovala na zrýchlenie z pokoja na 100 km/h 8,6 sekúnd a dosahovala rýchlosť 218 km/h.

Jozef Vydra
ZDROJ: Toyota, 1st class

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.