29.02.2016

Najškaredšie autá sveta – príšerky s.r.o.

V najbližších hodinách otvorí svoje brány prvý tohtoročný európsky automobilový salón krásy.

V Ženeve sa prezentujú každý rok okrem očakávaných noviniek občas aj výtvory, keď pochybujete, či to dizajnéri mysleli vážne. Úlety nie sú na dennom poriadku, ale občas sa niečo bizarné nájde. V posledných rokoch je to však skôr výnimka ako pravidlo.

V našich redakčných testoch tvrdíme, že vnímanie krásy je vysoko individuálna záležitosť. Napriek tomu sa zhodneme, že isté ideály existujú a zväčša sa väčšine páčia. Existuje však množstvo áut, kde prednosť pred vzhľadom dostala skôr funkčnosť, alebo snaha zaujať.

Existuje pár modelov, pri ktorých skôr krútite hlavou – ako toto vôbec mohol niekto vyrobiť? Kto si to však mohol kúpiť? Aj extrémne tvary priťahujú rôznych čudákov. Dnes vám predstavíme aspoň niektoré z modelov áut, ktoré by pravdepodobne nechcela vlastnisť väčšina z vás. Vlastne, kto vie..?

Vybrali sme niekoľko z najškaredších áut posledných dvoch desaťročí. Netreba nikoho presviedčať, že sa pod ich vznik podpísali najmä ázijskí dizajnéri. Pomerne početné zastúpenie má kórejská značka SsangYong. No neraz bývajú titulmi najškaredších áut „oceňované“ aj produkty japonských výrobcov. Pripravili sme prehľad modelov, ktoré sa v podobných rebríčkoch objavujú často v renomovaných motoristických médiách.

Autá nie sú zoradené ani podľa abecedy, ani podľa svojej „krásy“, či skôr škaredosti. Je to voľný výber modelov, o ktorých si myslíme, že by ste ich nechceli mať „ustajnené“ vo svojej garáži, či zaparkované pred domom. Hoci pravdou je, že niektoré majú svoju konkurenčnú výhodu - dokázali by odradiť potenciálneho zlodeja už z peknej diaľky...



Množstvo z vás kliklo na tento článok predovšetkým v očakávaní, že tu nájde doslova legendu medzi škaredými autami  - Fiat Multipla. Pôsobí ako okuliarnatý snaživec so strojčekom na zuby sediaci v prvej lavici. Talianske šesťmiestne auto Fiat Multipla síce na jednej strane velebili pre svoju praktickosť, no množstvo potenciálnych zákazníkov odradil jeho dizajn. Po facelifte sa síce viac podobalo na klasiku, ale pre zmenu nebudilo vôbec žiadne emócie. Ďalšie generácie už nevznikli.

Skúste napasovať svetoznámy dizajn Porsche 911 pri tvorbe reprezentatívneho sedanu. Dokonca aj sám šéf značky Miller (dnes vládca celého koncernu VW) sa vyjadril, že sa mal model Panamera urobiť lepšie. Asi naozaj.

Pri niektorých typoch áut sa na kontroverzný dizajn vsádza vlastne od počiatku jeho vývoja. To je príklad Toyoty Mirai, ktorá využíva k svojmu pohonu vodík. Preto vraj bolo nutné, aby jeho tvary neboli tuctové. Nuž...



Obdobnú filozofiu zastávajú v Toyote už skoro 20 rokov. Prvý Prius bol tiež aj z hľadiska vzhľadu celkom iný automobil než takmer všetky ostatné ponúkané v tom čase.

Rad automobilov v minulosti doplatil na fakt, že sa zo základného modelu - v tomto prípade Toyoty Yaris - niekto rozhodne stvoriť úplne iný typ karosérie. Yaris Verso je, ako sa v jednom zo svojich stĺpikov s trochou nadsadenia vyjadril Jeremy Clarkson, jediné auto na svete, ktoré je vyššie než dlhšie. Obávame sa, že sa to bude opakovať aj niekedy v budúcnosti.



Nissan Juke je vozidlom pre tých, ktorí sa neboja vyčnievať z davu. Zaujímavé je, že nevšedné nápady dizajnérom sa neminuli ani v interiéri. Na tom, či je toto auto iba výnimočné, alebo aj nepekné sa nevie zhodnúť asi viac ako polovica ľudí. Ani my v redakcii...

Taliani dali v minulosti svetu veľa naozaj krásnych áut. V prípade Lancie Thesis platí porekadlo, že aj majster tesár sa niekedy utne...



Mitsubishi iMiEV a jeho blízki príbuzní Peugeot iOn a Citroën C-Zero sú elektromobily, ktoré sa podstatne odlišujú dokonca aj od áut podobnej veľkosti. Trh každopádne príliš nepresvedčili. Či to bolo skôr kvôli obmedzenému dojazdu alebo dizajnu, sa zatiaľ nevie.

Podobne veľkým orieškom je pre pracovníkov dizajnových oddelení automobiliek vytvorenie crossoveru. Honda Crosstourer je krížencom modelu Accord a vozidla kategórie SUV. Vyrába sa predovšetkým pre americký trh, takže v Európe to nemusíme veľmi ľutovať.



V Európe sme boli svojho času ochudobnení o ponuku modelu Pontiac Aztec. Auto sa vyrábalo od roku 1999 do roku 2007, no predalo sa len 120 000 kusov. Vraj sa General Motors tak usilovne venoval batožinovému priestoru, v ktorom mohol byť napríklad postavený stan, že im už na nič iné nezostala kapacita.

Aj keď na vzhľad BMW X6 panujú rozdielne názory, o obdobne zamýšľanom kupé-SUV SsangYong Actyon sa v učebniciach automobilového dizajnu toho veľa nedočítate v kapitolách o úspešných inováciách.



Ďalším príkladom vozidla z produkcie značky SsangYong je model Musso z prelomu tisícročí. Označenie značky Ssangyong možno preložiť ako dvojitý drak, Musso je potom nosorožec. Ani drak, ani nosorožec sa obvykle ako synonymá krásy nezmieňujú.

Retromodel značky Chrysler bol automobil PT Cruiser. Zvláštny na ňom bol predný nárazník aj stále sa zdvíhajúcu strecha. Myšlienka minivanu v retro štýle bola síce geniálna, ale neuchytila ​​sa. Američania ho síce celkom kupovali, Európania však nie. Facelift v roku 2005 mu uškodil asi ešte viac, iný interiér sa do štýlu vôbec nehodil a predné svetlá pripomínali ľadviny.



Nissan Cube si s iným autom určite nepomýlite. To je ale zrejme tiež to jediné, čo sa o jeho dizajne dá povedať.

Tata Nano sa svojho času pokladalo za najlacnejšie auto sveta. Čoskoro však vyšlo najavo, že nie je veľmi bezpečné. O tom, že nie je krásne, sa pritom vedelo hneď od začiatku.

Tento výber nie je úplný, existuje ešte množstvo ďalších „škareďáčikov“ na kolesách. Máte svojich favoritov? Pošlite svoj tip. Takže niekedy nabudúce aj o nich...

red

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.