26.02.2016

Agent provokatér – to je ruský „smarť“ Mirrow Provocator

Krátke auto pre štyroch plus batožinu má stáť len neuveriteľných 3 500 eur.

Ruský projekt supermalého miniauta mení doteraz zaužívané pravidlá. Provocator je výsledkom práce konštruktérskej dielne Alexandra Malyševa. Iba 2,7 metra dlhé miniauto odvezie až štyroch dospelých cestujúcich. Napriek malej dĺžke auto ponúka dostatočný priestor pre posádku a jej batožinu. Ruská spoločnosť MirrowCars by rada vstúpila do automobilového sveta. Pracuje na revolučnom miniaute Mirrow Provocater, ktoré chce byť konkurentom vozidlám Smart. Má sa dostať do výroby, viac by sme mali vedieť o projekte ešte tento rok. Konštrukčná kancelária Malyševa Jej prístup je však viac ako netradičný. A vidno to na prvý pohľad.

Malyšev sa rozhodol dostať do interiéru až štyroch dospelých cestujúcich. Inšpiroval sa pritom konštrukciou lietadiel. Mirrow Provocator má však dĺžku len neuveriteľných 2 695 mm. Jeho tajomstvo sa preto skrýva vo výške a v šírke. Strecha je až 2 045 mm nad vozovkou, čo je veľa aj na MPV, či veľký off-road.

To isté platí aj o šírke 1 980 mm bez spätných zrkadiel, ktorá je typická skôr pre limuzíny najvyššej triedy. Konfigurácia interiéru prevzala inšpiráciu zo sveta dopravných lietadiel. Sedadlá sú na kraji a medzi nimi je praktická ulička, ktorá môže slúžiť aj na uloženie batožiny. Môže tam byť uložená aj rozmerná batožinu ako lyže alebo bicykle. Ako sa v takom prípade bude nastupovať dovnútra, autori neuvádza. Iba tvrdia, že pri použití bežných kufrov ulička naďalej ponúka dostatok priestoru pre pohyb posádky.

Zaujímavosťou sú dvere - nastupuje sa rozmernými posuvnými dverami vzadu. Sú 170 cm vysoké a 60 cm široké. Naopak bočné sú núdzové, preto stačí, že sú malé a umiestnené pomerne vysoko. Riešenie s vysokými prahmi malo jediný cieľ - zabezpečiť čo najvyššiu pevnosť karosérie. To sa podľa Rusov podarilo, pretože Provocater má ponúknuť obdobnú tuhosť ako pretekárske autá s bezpečnostnou klietkou. Základom vozidla je totiž akási oceľová klietka, ktorú môžu doplniť odnímateľné polymérové ​​diely. Tvorcovia Provocateru chcú ponúknuť aj „otvorenú“ verziu bez bočných skiel, ktorá bude určená pre tropické oblasti.



Provocator je navrhnutý tak, aby umožnil zástavbu rôznych pohonných jednotiek. Zo spaľovacích motorov sú najpravdepodobnejším použitím trojvalce (je jedno, či zážihové, alebo vznetové), s objemom 1,5 litra v prednej časti. Okrem manuálnej prevodovky bude k dispozícii auto aj s automatom.

Pod podlahou kabíny je ale dostatok miesta aj pre akumulátory, a tak Provocater môže byť tiež hybridom, prípadne elektromobilom. Podľa autorov sa tam zmestí toľko batérií, že by Provocater v čisto elektrickej verzii mohol prejsť 350 až 400 kilometrov. Vo výbave sa ráta s klimatizáciou, multimediálnym systémom, xenónmi a dokonca s tempomatom.

Výroba auta má byť veľmi lacná vďaka špeciálnej konštrukcii a použitiu lacných materiálov. Maloobchodná cena Provocateru by sa mohla pohybovať okolo 3500 až 4500 eur. To je menej, ako zaplatíte za dvojmiestny smart fortwo. Pri použití elektrického pohonu by sa navyše zákazníci mohli vo vybraných krajinách dočkať aj ďalších benefitov. Niekde sú dotácie dokonca vyššie, ako odhadovaná cena. Možno by tak motoristi dostali viac za to, že sa rozhodli jazdiť na elektrický pohon.

Autori chcú Mirrow Provocater skutočne vyrábať. Dátum vstupu na trh, finálnu konfiguráciu alebo definitívne cenu sa máme dozvedieť ešte počas tohto roka. Projekt vyzerá celkom nádejne, ale veď papier znesie všetko. Nechajme sa teda prekvapiť, čo z Provocateru nakoniec bude. Keď sa tak na neho pozeráme, stále viac a viac nám pripomína projekt mestského vozidielka konštruktéra F1, slávneho Gordona Murraya, ktorý pripravuje vlastný mikromodel Motiv.e v spolupráci s Yamahou. No, uvidíme...


ZDROJ: autoevolution.com, mirrowcars.com

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.