25.02.2016

Najlepší elektrický hyperšport pochádza z Chorvátska a je pripravený na výrobu!

Rimac Concept_One má svoju sériovú podobu ukázať na autosalóne v Ženeve.

Možno si spomeniete na malý start-up Rimac pochádzajúci z Chorvátska. Bola to práve táto mikro automobilka, ktorá získala na autosalóne vo Frankfurte pred piatimi rokmi veľkú pozornosť médií i ostatných automobiliek svojim konceptom Rimac Concept_One.

Concept_One ohúril nielen výkonnostnými parametrami, ale tiež vysokým dojazdom pri zachovaní nízkej hmotnosti a množstvom vlastných riešení. Spoločnosť Rimac je pomenovaná podľa svojho zakladateľa Mateho Rimaca. Sídli v meste Sveta Nedelja v Zagrebskej župe a v podstate celý tým konštruktérov sú Chorváti.

To najcennejšie čo spoločnosť Rimac má, sú práve vlastné vynálezy týkajúce sa elektromotorizmu vrátane batérií a unikátneho pohonu všetkých štyroch kolies. Nie je žiadnym tajomstvom, že spoločnosť vývoj svojho modelu financovala z predaja know-how a tiež z rodinných zdrojov. Rimac je dodávateľom batérii vlastnej konštrukcie pre hybridný hyperšport Koenigsegg Regera, spolupracoval s Formulou E a tiež vytvoril vlastný elektro-bicykel Greyp.

Dnes je však spoločnosť iba krôčik od toho, aby zrealizovala sen zakladateľa – spustila sériovú výrobu hyperšportového automobilu. Ich Concept_One za štyri roky vyzrel do predprodukčného modelu a práve ten sa objaví na autosalóne v Ženeve.

Rimac Concept_One je unikátnym vozidlom, ktoré možno prirovnať jedine k Tesle S. Ide o automobil, ktorý je postavený okolo batérií a pohonu, nejde teda o vozidlo, ku ktorému niekto pridal elektromotor a do podvozka nastrkal zopár batérií. Concept_One stojí na vlastnej platforme. O pohon sa stará štvorica kvapalinou chladených elektromotorov s výkonom 250 kW a s maximálnymi otáčkami 12 000 ot/min, pričom každý elektromotor poháňa jedno koleso je umiestnený priamo pri ňom na danej náprave. Elektromotory pracujú spoločne, prípadne zvlášť, ich činnosť riadi unikátny systém All wheel torque vectoring, ktorý vyvinul práve Rimac. 

Výnimočnosťou celého konceptu je tiež fakt, že automobil má nielenže štyri motory, ale tiež štyri prevodovky. Predné motory majú svoje vlastné 1-stupňové (bezstupňové) prevodovky, takže celý výkon motora je priamo presúvaný na kolesá, avšak zadné motory majú unikátne dvojstupňové dvojspojkové karbónové prevodovky, ktoré dokážu prenášať masívny krútiaci moment na povrch vozovky hladko a neciteľne. Dôvod na použitie prevodoviek je zrejmý - vďaka nim môže Rimac z motorov vyšťaviť viac pri nižšej spotrebe energie. Pripomenieme, že vzhľadom na neuveriteľne vysoký a okamžitý krútiaci moment elektrického magnetického motora je extrémne náročné vytvoriť prevodovku, ktorá by dokázala preniesť daný krútiaci moment a pritom vydržať viac ako niekoľko preradení. V súčasnosti sa konštruktéri dostali maximálne k 3-stupňovým prevodovkám (i keď o počet prevodov až tak nejde), avšak dostať ich do sériových áut je ešte nerentabilné.

Concept_One zrýchli z 0 na 100 km/h za 2,6 sekundy, z 0 na 300 km/h za 14,2 sekundy, avšak práve vďaka systému vektorovania krútiaceho momentu medzi motormi a teda kolesami je automobil mimoriadne agilný i v zákrutách. Pritom vodič môže ovládať ako chce aby sa jeho auto správalo, môže ho spraviť nedotáčavé, pretáčavé, i úplne neutrálne iba dotykom na novom displeji infotainmentu. Celý systém je riadení množstvom senzorov, ktoré sledujú správanie sa automobilu, trakciu a podobne a umožňujú veľmi presné prepočty systému konajúce sa 100 krát za sekundu.

Automobil má výkonné 92 kW/h batérie umožňujúce dojazd až 600 km. Batérie sú skonštruované tak, aby dokázali pri akcelerácii poskytnúť až 1 MW (!) výkonu a zároveň spätne poňať až 400 kW pri regeneratívnom brzdení. Automobil má hmotnosť iba okolo 1600 kilogramov. S celkovým systémovým výkonom 800 kW (1088 k) a krútiacim momentom 1600 Nm ide o naozaj neuveriteľné vozidlo.

Pritom systém pohonu všetkých kolies zároveň slúži ako trakčná kontrola, kontrola stability i „elektrické brzdenie“ (brzdenie motormi) dosahujúce úroveň 400 kW. To prebieha opäť všetkými štyrmi kolesami tak, aby nedošlo k prípadnému nechcenému šmyku, či vybočeniu z jazdnej dráhy. Rekuperatívne brzdenie spolupracuje s keramickými brzdami.

Concept_One je ručne robený hyperšport s vlastným dizajnom, vlastnými technológiami i vlastným usporiadaním interiéru, ktorého tvorcovia stanovili maximálny počet vyrobených kusov v prvej sérii na 8. Rimac totiž nie je primárne určený na veľkosériovú výrobu, keďže sa všetko robí ručne, ani to nie je možné. Cieľom zakladateľa je podeliť sa o svoje poznatky s ostatnými výrobcami a docieliť tak čo najrýchlejší príchod doby elektromobilnej...

Nižšie vám priamo tím Rimac-u vysvetlí (po anglicky) ako funguje ich unikátny systém pohonu 4x4.

jh
ZDROJ: autoblog, Rimac

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.