TEST: Cupra Born VZ – hot-hatch pre veľmi dospelých
326 koní na zadku na malom rázvore v malom aute. To znie ako dávny sen, no nie?
Čo by sa mohlo pokaziť? Aha... elektrické je to celé. Koniec nadšenia, krútenie hlavou. To je škoda, veď sa takto nedostanete ani k cene vozidla. Chcete cenu? 48-tisíc eur. Ako pre vás. Hrozné že? Tak šup-šup do diskusie, napíšte o tom niečo, dobre?
A teraz k veci. Elektrický hot-hatch s výkonom 326 koní znie rozhodne zaujímavo. Otázkou zostáva, či tých 326 koní dokážete využiť aj na to, na čo by zadnokolkový hot-hatch mal. Teda na driftovanie, pálenie gumy. Skrátka to, čo vôbec nie je eko, ale stále by to mohlo byť viac eko, ako keď k spálenej gume prirátate aj spálený benzín. A ide to? No... tak trochu. Rozhodne však v strede noci v Bratislave nebudete na tomto aute drift king (a pokusy s poistkami nechajme na iné miesta).
Auto je totiž primárne nastavené na držanie stopy, a síce sa vie zhupnúť, kúdoly dymu na suchom povrchu nerobí. Na mokre sa ale aj týmto viete zabaviť. No povedzme si úprimne, tieto triky s pálením gúm sa nechcú robiť ani električkám z Ameriky a tam si bez ranného kúrenia pneumatikami niektorí ani nevedia predstaviť deň...
Takže aby som odpovedal na otázku: ono sa to trochu dá, ale veľmi ani nie. Rozhodne v tomto aute nezažijete ani v najostrejšom režime ten starý známy pocit, že sa vás auto pokúsi na každej križovatke omotať okolo stĺpu. Ale povedzme si úprimne, túži niekto po tom? Dobre a vy traja by ste si kúpili elektrickú drift mašinu? Naozaj? No a v tom je asi pointa, však?
Dá sa s ním zabaviť a aj stratou priľnavosti. Treba na to mať však povrch. To je vlastne rovnaké pri takmer každej mierne športovejšie ladenej zadokolke. Takže môže byť.
A čo by to ešte malo vedieť. Robiť zvuk? No to viete, reproduktory to síce má, ale radšej než nejaký umelý paškvil si človek zapne poriadnu hudbu, všakže.
A čo by ešte taký zadnokolkový hot-hatch mohol vedieť robiť? Ozaj, mohol by byť rýchly a mohol by vyzerať, že je rýchly.
A myslím, že minimálne tieto dve funkcie nový Born VZ s prehľadom spĺňa. Lebo rýchly je a aj vyzerá rýchlo. Ešte keby mal aj naozaj rýchlu maximálku, ale veď 180 km/h je na našich cestách dosť, však?
V tomto bode si tak sedkám a pozerám na to, čo som napísal a rozmýšľam, čo je vlastne cieľom tohto testu. Lebo jazdenie s týmto autom som si príliš neužil. Úprimne povedané, radšej som jazdil s druhou testovačkou, ktorá bola papierovo omnoho slabšia a nudnejšia. Ale aspoň som sa v nej cítil pohodlne a neštvala ma toľko ako Born VZ.
Štartovanie zadkom a sedenie na ľadvinách
Áno, nové autá zvyknú pípať. Ale nové elektromobily od VW, do ktorých Cupra Born VZ patrí, nie sú na vrchole otravnosti. Vlastne sú užívateľsky veľmi príjemné a asistenti sa málokedy mýlia. To je výrazný rozdiel v porovnaní s novými spaľovacími autami od toho istého koncernu. Ale aj tie sa hádam časom naladia na rovnakú menej agresívnu nôtu.
Mňa na tomto aute celkom subjektívne hnevali dve veci. Po prvé: športové sedačky. Nielenže sa v nich nedokážem otočiť k zadným sedadlám a zo zadných sedadiel je vďaka nim naozaj zlý výhľad vpred, ešte ma aj tlačia do stehien, ľadvín a tak celkovo do hrudného koša. Horšie sa mi do auta nastupuje, horšie sa mi vystupuje, lebo sedačky sú tak tvarované, že je to skrátka ťažké. Ak nemáte toľko centimetrov a toľko kíl ako ja, asi vám to nebude robiť také ťažkosti, ale ak mám byť úprimný, ak by som chcel auto, do ktorého sa mi ťažko nasadá, asi by nemalo zadné sedačky a trojbodové pásy by v ňom tiež neboli.
Druhá vec: štartovanie zadkom. Tento fantastický VW vynález je ešte horší ako dotykové plôšky na ovládaní okien a zrkadiel na dverách vodiča (vždy sa budem mýliť, pretože zmenu na danom združenom prístrojovom paneli ľahko vykonáte nevedomky). Pointa zadko-štartovania je: nasadnete, auto sa zapne. Hneď môžete dať D-čko a vyraziť. Postavíte sa a auto sa vypne. Je toľko praktických situácií počas dňa, keď je toto nezmyselné a nahnevá vás to, že ani nemá zmysel o tom písať. Nie, nezvyknete si, no naučíte sa s tým žiť.
A to by bolo aj všetko, čo ma na tomto aute hnevá. Lebo filozofovanie o tom, či je to ozajstný hot-hatch, alebo nie, to mi ťažkú hlavu nerobí. Vyjadril som to už v titulku. Lebo po pravde, hot-hatch to sú autá pre mentálne nevyzretých – nedospelých jedincov. Áno, s hrdosťou sa radím medzi nich. Istá miera nepohodlia je výrazne prekonaná všetkými tými zvukmi a možnosťami, ktoré hot-hatch dodáva. A toto auto ich nemá, nemôže mať. To ale vôbec neznamená, že je to zlý hot-hatch. Iba nie je pre nás – ľudí s predpubertálnym mentálnym vekom. Je skôr pre tých, ktorí sa hučiacich, pľujúcich a drncajúcich hot-hatchov už skrátka presýtili a chcú tentokrát niečo omnoho rafinovanejšie, no s rovnakým športovým dizajnom a rovnakou dynamikou.
Modelovým príkladom je človek, ktorý si na víkendy kúpi Cupru Leon VZ, alebo Cupru Formentor VZ, či pokojne aj Terramar VZ s benzínovým štvorvalcom. Ale na pracovný týždeň chce tiež niečo charakterné, no bez všetkého toho hluku a nepohodlia.
A preto si kúpi Born VZ so sedačkami, čo mu vytlačia ľadviny ušami... Nie, ani toto mi nefunguje. Nevadí. Každopádne je veľkou cťou Cupry, že si pri športovo šmrncnutom ID.3 menom Born môžete zvoliť kombináciu nižšej výbavy s väčšou baterkou. Lebo 231 koní na zadnej náprave s 82 kWh baterkou je presne to pravé orechové. Zažil som to v ID.3 – presne taký má byť elektromobil.
Kopa sily, okamžitá dynamika, ticho a možnosť jazdiť na menších kolesách s menej škrupinovými sedačkami. A vo výsledku je to auto lacnejšie ako orignálna ID.3, pretože tá vie byť lacnejšia, avšak so slabším motorom a menšou baterkou. Born VZ si zvážte, hlavne si doň sadnite. Tých 326 koní je super, ale o stovku menej je stále veľa. To pohodlie (najmä pre menej konfekčné postavy) za to stojí. A aj tie peniaze, ktoré môžete vraziť do wallboxu, či panelov na strechu...
Auto je riadne tvrdé a typicky pre elektromobil sa hodne natriasa. Nausea zaručená pre všetkých, ktorí už nechodia na horské dráhy. Aj na to sa dá asi zvyknúť, ale mne to nevyhovuje. Asi mám električky spojené s príliš veľkým pohodlím, prepáčte.
Cupra Born VZ je dobrým autom v novom segmente elektrických hot-hatchov. Má nejaké tie mušky, no väčšia časť z nich je subjektívna. Veľmi dobré a fungujúce auto s brutálnymi kopancami do krčnej chrbtice dokáže vykonať pružné zrýchlenie na úrovni, na ktorej len máloktorý hot-hatch – ak by aj, bol by o kusisko drahší a malo by to veľa ale. Auto zvláda aj oduševnenú jazdu v zákrutách, pri troche snahu spraví aj nežnučký powerslide. Ale nie je tu preto. Istotne si nájde svojich záujemcov, no nedokáže naplniť všetky očakávania, ktoré môže papierovo vytvárať. Skrátka: je tu priestor na to, aby to auto bolo ešte ostrejšie, ešte zábavnejšie. A zároveň model dokumentuje ako dobrým elektrickým autom je súčasný Born. Radšej by som teda zašiel o poschodie nižšie. S rovnakou baterkou a slabším elektromotorom máte ideálne riešenie – zájde ďaleko, predbehne hocikedy a bude praktickejšie bez ohľadu na vašu výšku a hmotnosť. 6 z 10.
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
Komentáre k článku