TEST: Mazda 3 2.5 Skyactiv G Takumi - veľký objem jej veľmi svedčí
Mazda nikdy nepodľahla populárnemu downsizingu. Naďalej trvala na starom ale dobrom: objem nenahradíš.
I keď sa nahradiť dá, ak máte konkrétne ciele a konkrétne veci nie sú ďalej prioritou, toto staré tvrdenie jednoducho stále má a vždy bude mať svoju relevanciu.
V Mazde sa toho aktuálne deje veľa. V automobilke si potichu zbalili kufre silné modely ako Mazda 6 a Mazda CX-5 (tá sa aktuálne dočasne dá opäť objednať). Do Európy sa tlačí Mazda 6e s elektrickým pohonom, toho roku máme zočiť novú CX-5 s hybridným pohonom, Mazda nedávno predstavila svoj doteraz najväčší model CX-80 vychádzajúci z klasicky ladeného CX-60 a Mazda 3 i CX-30 sa vzdali celej palety motorizácií, ktoré roky ponúkala a nahradila ich jedným jediným. Tým, ktorý svojho času zdobil práve Mazdu 6 a dnes je základom plug-in hybridu v CX-60 a CX-80. A to som ešte nespomenul Mazdu MX-30 s Wankelom v pozícii generátora energie pre elektrickú sústavu, či Mazdu 3/Yaris s hybridným pohonom. Skrátka v priebehu dvoch rokov Mazda kompletne prepracovala svoju ponuku a dnes sa tak pozeráme na jej modely celkom inými očami.
Pozrime sa teda konkrétne na ponuku motorizácií pri modeli Mazda 3. Model Mazda 3 hatchback disponuje celkom tradične väčšou ponukou, než verzia sedan. Ide aj o motory. Základ tvorí 2,5 litrový Skyactiv G s manuálnou a automatickou prevodovkou. V ponuke sú tri verzie prepĺňaného Skyactiv X s manuálnou, automatickou a automatickou s i-AWD pohonom. Sedan má rovnaký základ, v cenníku mu v porovnaní s hatchbackom chýba len Skyactiv X s AWD, avšak v konfigurátore nemá ani Skyactiv X s automatom. Podobné je to aj pri výbavách. Sedan nemá v ponuke výbavy Nagisa a Homura, no vrcholnú výbavu Takumi majú obe karosérie. A práve túto výbavu mala oblečenú testovaná verzia. K nej väčší štvorvalec s klasickým šesťstupňovým automatom.
Ceny pre sedan i hatchback štartujú na rovnakej úrovni - 25 790 eur za Prime Line. Lepšie vybavená Centre Line s väčšími kolesami (16 vs. 18 palcov), s bezdrôtovým nabíjaním, automatickou klimatizáciou a parkovacími senzormi navyše stojí od 27 790 eur v oboch prípadoch. Centre Line s testovaným motorom a automatom je pri sedane i hatchbacku za 30 290 eur. Výbava Takumi štartuje s manuálnou prevodovkou na úrovni 32 060 pri oboch karosériách. S automatom pri rovnakom väčšom atmosférickom motore máte Takumi za 34 560 eur. Pôvodne som mal chuť napísať, že za Takumi sa priplácať neoplatí, no sedenie na kožených sedadlách, navyše sedadlo vodiča má elektrické nastavovanie s pamäťou, to je komfort, ktorý sa mi páči. Pravda, koža má svoje nevýhody, no tá v Mazde nielen pekne vyzerá, ale aj voní. A to je pri všetkých tých eko kožiach vnem, ktorý vie zavážiť.
Zavážiť však vie aj aktuálna akcia, ktorá sa týka prakticky všetkých výbav a motorizácií. Z uvedených cien si viete odrátať bonus 2000 eur, avšak cenník priamo neuvádza, či je to cena len pri využití financovania.
Keď sme si vyriešili ceny, zostáva posledná otázka: treba mi prepĺňaný Skyactiv X, keď môžem kúpiť 2,5 litrový atmosférický štvorvalec. A k tomu je podotázka. A to sa pýtate vážne?
Jasné, parametre nemá extra slávne a vedel ich mať slávnejšie. 140 koní neznie ako extra záprah, i keď by to vlastne mohlo aj stačiť, či? Sila tohto motora ale nie je vo vrcholnom výkone. Ten užívateľ vlastne ani nepotrebuje. Sila veľkého objemu je v tomto prípade v masívnom krútiacom momente v širšom spektre otáčok. Vrcholných 238 Nm je dostupných už v strednej hladine - pri 3300 ot/min, no podstatné je, že veľká dávka krútiaceho momentu je dostupná prakticky neustále už od nízkych otáčok. V kombinácii s automatom je to zážitok ako z prepĺňaného motoru. Akurát bez turbodiery. Pekne lineárne až k vrcholnému výkonu.
Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebieha za 5,36 s. Z 80 na 120 km/h za 6,74 s. No nech sa na tieto údaje (bez prípravy ručným podradením a bez športového režimu) pozriete akokoľvek, jasne z nich vychádza, že s týmto autom nemáte problém predbehnúť čokoľvek. Nie, nemyslím v šprinte na štvrť míle, ale pri predbiehaní na okreskách. Takto fungovali motory kedysi. Aj keď toto reálne nie je žiaden starec a je mimoriadne rafinovaný, veď má 24V mild-hybrid, deaktiváciu vonkajších valcov, vysoký kompresný pomer, priame vstrekovanie atď, naozaj v aute máte pocit tak trošku starosvetský a to je veľmi fajn. Viete, tie časy, keď motory boli jednoduchšie a autá o pol tony ľahšie a nič lepšie ako 1,6-1,8 litrový japonský štvorvalec si bežný človek ani nemusel kúpiť. Opäť, toto nie je o vysokom výkone, ale aj vo vysokých otáčkach má motor pekný prejav, i zvuk.
No a posledná otázka: má bohato vybavená Mazda 3 šancu zaplátať dieru po spaľovacej Mazde 6? Čiastočne áno, no úplne nie. Mazda 6 bola s týmto motorom a s týmto automatom jednoducho skvelá. Na sedan stále spomínam rád.
Toto auto je tiež vydarené, vyzerá veľmi dobre, má bohatú výbavu a množstvo funkcií. Ale šestka to nie je. Cítiť to pri prejazde nerovností, cítiť to v zákrutách. Motor autu veľmi svedčí a posúva ho vyššie, ale dvakrát lepšie toto auto nie je (3x2=6). Naďalej platí, že jednoduchá zadná náprava kazí dojem z jazdy a to najmä na nekvalitných (slovenských) povrchoch. Kým na dobrej ceste si jazdu užijete, na bočných cestách je to na 18-palcových kolesách menej príjemné. Podobné je hopsanie na spomaľovačoch a podobný je hluk v zadnej časti vozidla na diaľnici. Sú to detaily, no práve tie nedovoľujú 3jke vyrásť a obuť si veľké topánky 6-tky. A aj tá mala samozrejme svoje chybičky.
Medzi klasickými sedanmi v nižšej strednej triede Mazda 3 vyniká. Má rozumný hybrid, ktorý neobmedzuje. Má klasický meničový automat, ktorý by už dávno mohol mať viac stupňov, ale auto to až tak nepotrebuje. Automat má rád, keď je zohriaty a chvíľu na to potrebuje.
Veľký motor je prísľubom vyššej dynamiky a on tento prísľub napĺňa. No za svoje služby si aj vie vypýtať. Môj priemer s prevažujúcimi diaľničnými jazdami (mierne nad limit) a jazdami v meste bol 7,6 l/100 km. Ak budete miernejší a dynamiku motora nebudete často využívať, bude to o liter menej. Za tri litre to ale jazdiť nebude. 7 z 10.
PS: Náhľad cenníka platného k dátumu zverejnenia a technických údajov nájdete v galérii.
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
Komentáre k článku