Suzuki eVitara na Slovensku. Prvý globálny model značky z novej éry
Suzuki predstavila odbornej verejnosti svoj prvý globálny elektromobil. Mal by využiť všetky tradičné tromfy automobilky.
Ako spraviť z elektromobilu ľudové vozidlo? A ako to spraviť tak, aby to malo zmysel pre automobilku i pre zákazníka? Takéto otázky si dnes kladie nejeden výrobca a kládlo si ich aj Suzuki. Lenže nízkorozpočtovosť nemá prakticky žiaden výrobca tak hlboko vrytú v DNA ako Suzuki. Postaviť auto so všetkými funkciami, asistentmi a schopnosťami v malom sympatickom balíku za výbornú cenu, to je hra, v ktorej je značka najlepšia. Také isté by malo byť aj toto elektrické vozidlo.
Za všetko treba spomenúť základné informácie. Výroba v Indii v závode Suzuki pre celý svet. Takže úspora z lacnejšej pracovnej sily a dostupnejších materiálov zabezpečená. Výroba pre vlastnú značku aj Toyotu - úspora z rozsahu, taktiež zabezpečená. Moderná platforma skonštruovaná pre maximálnu mieru úspory hmotnosti pri zvýšení tuhosti a pasívnej bezpečnosti úplne úsporne neznie, ale toto spolu s priehrštím asistenčných systémov dnes musí urobiť každý, pokiaľ nechce riskovať zlé hodnotenia v testoch bezpečnosti a to Suzuki rozhodne nechce. No a potom batéria plná lítia. Ani to neznie zrovna úsporne, ale chémia LFP - lítium-železo-fosfát, k tomu pridáva úspornejší šmrnc a to nielen pre výrobu a cenu drahých kovov, ale aj pre zákazníka, ktorý dostane to najbezpečnejšie, najstabilnejšie a najtrvácnejšie, čo sa v ponuke batériových automobilov dá nájsť.
Stručne a skrátka, nová eVitara má hneď niekoľko predpokladov, ktoré z nej môžu spraviť elektromobil hodný záujmu aj tých, ktorí doteraz električky nepovažovali za zaujímavé. A hovorí sa aj o cene, ktorá by sa mala pohybovať niekde okolo 30-tisíc eur (v Nemecku a u sesterského modelu Urban Cruiser).
A čo by ste za tie peniaze dostali? V prvom rade, Suzuki cenu ešte nezverejňuje. Dozvieme sa v nasledujúcich mesiacoch, keď sa bude blížiť reálne doručenie prvých áut určených na predaj koncovému zákazníkovi. Nuž a odpoveď na otázku: dostali by ste 4,2 metra dlhý crossover s pohonom prednej, alebo oboch náprav s bucľatým robustným dizajnom, pokročilými asistentmi a priestrannou kabínou.
Suzuki eVitara podobne ako štandardná Vitara prichádza do segmentu B SUV. Okrem Vitary tam patria autá ako Škoda Kamiq, Seat Arona, Renault Captur a ďalší. Výhodou eVitary má byť to, že všetka technika súvisiaca s pohonom je spratná, je v centrálnej časti podvozku a teda môže poskytnúť viac miesta pre posádku na rovnakej zastavanej ploche.
V tomto duchu sú aj moje prvé dojmy. Auto má prekvapivo vzdušnú kabínu. Dobre sa doň nastupuje, dobre sa v ňom sedí a pokiaľ nemáte 1,9 metra ako ja, posadíte sa vzadu s vysokou mierou komfortu. Vzad si sadnem aj ja, ale nad hlavou už prakticky nemám žiadnu rezervu na hrboľatú cestu... Ďalší dôležitý dojem zo stretnutia s eVitarou naživo: všetko pôsobí kvalitne postavené, materiály sa tvária hodnotne a kabína vyzerá na súčasnú dobu veľmi súco. A aj tresnutie dverami nemá žiaden plechový zvuk ako sa teraz občas stáva.
S dĺžkou 4275 mm, šírkou 1800 mm, výškou 1635 mm a rázvorom 2700 mm Vitara jednoznačne patrí na horný okraj segmentu B SUV. Od iných elektrických áut sa odlíši aj pohotovostnou hmotnosťou, ktorá sa pohybuje na prijateľných 1700 až 1900 kg v závislosti od výbavy a najmä typu pohonu. Konkurentov bude mať napríklad v Peugeote e2008, či Renaulte Mégane ETECH a ďalších podobne ladených električkách.
Auto bude možno kúpiť s pohonom jednej, či oboch náprav. Systém 4WD zabezpečujú dva motory s tým, že ten zadný je slabší. Baterka môže mať kapacitu 49 až 61 kW - v tom spočíva hlavný dôvod rozsahu hmotností až 200 kg. Slabšia verzia s menšou baterkou bude mať 108 kW, silnejšia 128 a 4WD ponúkne 128 kW vpredu a 48 vzadu - systémovo 135 kW. Krútiaci moment bude od 189 do 300 Nm.
AUTOR: © Zoznam/jh
Komentáre k článku