2025-06-06 16:50:00
Lexus RX350h
Lexus RX350h
Zdroj: jh

TEST: Lexus RX 350h – jednoznačne najlepší medzi alternatívami k Nemcom

Lexus RX novej generácie urobil medzigeneračný skok, ktorý z neho spravil mimoriadne zaujímavú alternatívu k štandardu triedy.

Lexus RX sa svojou formou, veľkosťou a statusom radí k tým najväčším päťmiestnym luxusným SUV na trhu. Je vyzývateľom modelov ako BMW X5/X6, Mercedes GLE SUV/Coupe, či Audi Q7. Rozmerovo by sme za konkurentov uložených na rebríčku o trošku nižšie mohli považovať aj modely ako GLC, X3, či Q5, no statusom a postojom ani veľmi nie. Koniec koncov, na konkurovanie týmto modelom má Lexus model NX. V súčasnej generácii sa Lexus vyslovene zameral na nemecké zastúpenie v segmente a vykašľal sa na pozíciu rodinné luxusné SUV, v ktorom by si mohol konkurovať napríklad s Volvom XC90, či s modelom Discovery od Land Roveru. Nie, RX je po novom čisto veľké prémiové SUV (v Európe).

Ak sa pozrieme na cenovky a motorovú ponuku trojice nemeckých modelov, vidíme jasne, že Lexus RX 350h je jedinečný. Ani jedna značka neponúka full hybrid a ak aj má mild-hybrid, či plug-in hybrid, všetky sú výrazne drahšie a výrazne výkonnejšie. Aspoň teda na papieri. Ak proti Lexusu F Sport za 83-tisíc dokáže niektorá z nemeckých značiek postaviť model, ide bezpečne o naftový šesťvalec s automatom a pohonom všetkých kolies. A tam je celkom jasné, že Lexus u väčšiny potenciálnych klientov vyhrať nemôže. Nie na našom trhu. Naftový šesťvalec, automat a 4x4 naďalej zostávajú modlou. Kto ale vyskúšal nový hybrid od Lexusu, len ťažko povie, že nafta je lepšia. Ani spotrebou, ani kultivovanosťou, ba ani ťahom. Rozdiely sú malé a štvorvalcový full hybrid od Lexusu s prísľubom bezproblémovosti ich hravo prekryje.

Nové modely Lexusu ale majú slabiny a má ich aj RX. Menej viditeľnou slabinou sú pomerne tenké laky. Kto už auto má nejaký piatok, vie o čom hovorím. No aj s tým sa dá niečo urobiť a lak si hneď pri kúpe poistiť dobrou ochranou. Nemci skrátka lakujú o kúštik najlepšie a ani súčasná doba s týmto tvrdením veľa nespravila.

Zdroj: jh

Ďalšou na prvý pohľad slabinou RX je absencia Matrix LED svetiel. Kým Nemci sa predháňajú kto má viac segmentov a koho počítač vo svetlomete má vyšší výkon a dokáže naraz sledovať viac objektov, Lexus im na to z vysoka s*rie a sústredí sa na silu a presnosť stretávacích a diaľkových svetiel. A aby to nebolo úplne okaté, ponúka automatické diaľkové svetlá, no ich schopnosti sú vyslovene mizerné a nemá zmysel sa snažiť o ich používanie. Diaľkové svetlá si najlepšie ovládajte sami a asistenta vypnite. Lebo ten nemá problém pustiť mimoriadne silné diaľkáče aj pod pouličným osvetlením a netrápi sa ani so vzdialenejšími vpredu idúcimi vozidlami. Skrátka páli bomby podobne bezohľadne ako Mercedes s matrixami... Teda... toto som napísal? Naozaj? To asi omylom... Ale na záver odseku budem aj trošku menej subjektívny. Síce Lexus nemá matrixy v bežnom ponímaní a asistent diaľkových svetiel je ignorant, samotné diaľkové svetlá fungujú výborne. Ich Bladescan systém síce nevyrezáva štvorčeky do krajiny pred sebou, no veľmi presne osvetľuje miesta, ktoré sú nevyhnutné a páli skutočné bomby.

Pokaziť náladu môžu aj asistenčné systémy, no dajú sa ľahko stlmiť, takže to až taký problém nie je. Slabinou auta je nový infotainment, ktorý sa za rok výroby akosi nie a nie zlepšiť. Kým v prvých RX som mu slabé nadväzovanie bezdrôtového prepojenie s múdrym telefónom odpustil a bral to za mušky mladej technológie, zhoršenie situácie v tomto testovanom modeli už považujem za ignorantstvo. Nemôže byť, aby som bol jediný, kto má s CarPlay a Bluetooth pripojením bezdrôtovo problém a Lexus o tom skrátka nevedel. Po skúsenosti z minula sa ani nesnažím o Carplay, ale iba Modrýzub. No ani ten nie je stabilný. Pritom problém sa alokoval len do opätovného pripojenia aparátu po odchode a príchode k vozidlu. Najprv sa ani nechce pripojiť a keď sa pripojí, neustále spojenie vypadáva. V inej značke sa toto nestáva. A ak aj spojenie vypadne – rýchlo sa obnoví a potom funguje. Respektíve stačí aparát vyhľadať medzi prepojenými a pripojiť ho týmto štýlom. Toto pomáha aj v Lexuse, no robte to pri každom štarte auta. Predpokladám, že servis by si vedel poradiť. Alebo káblové pripojenie by stabilitu poriešilo. Skúsim, uvidím.

Zdroj: jh

A tu výpočet končí. Žiadna ďalšia chyba sa na aute nenachádza. Užívateľsky je prakticky dokonalé a nebyť týchto vyššie zmienených detailov, ani by som v titulku nepísal o najlepšej alternatíve, ale rovno o najlepšom aute v segmente. Lebo ono naozaj je. Po každej stránke. Či už si vezmete elektrifikáciu, jazdný komfort, jazdnú dynamiku, odhlučnenie, podvozok, priestor v kabíne, posed za volantom i na ostatných sedadlách, ovládacie prvky a taký ten všeobecný šoférsky zážitok z kabíny a aj dizajn. Nikto novému RX nemôže povedať, že je to ázijské bistro – že síce sa tam dobre najete, keď vchádzate dnu, radšej zavriete oči. Auto je celkom inde, vyzerá sebavedomo, luxusne, orientálne a pritom esteticky. Toto je dizajnová fúzia, ktorá na rozdiel od tej gastronomickej fúzie aj funguje a nemusíte byť gurmán, aby ste to postrehli.

Kombinácia sýtej modrej metalízy s krásnym bledým interiérom je mimoriadna a vo vozidle sa cítite naozaj veľmi dobre. Infotainment má vysoké rozlíšenie centrálneho displeju a síce nepatrí k tým najrafinovanejším, online mapy majú dobré info. Ešte keby som prišiel na to, ako zruším to vybodkovanie trás po ktorých som už prešiel... To viete, niekedy nechcete, aby auto zobrazovalo kam každú stredu večer chodíte... Ale vážne, princíp tejto funkcie je pre mňa minimálne sporný. Inak, konektivita funguje a CarPlay funguje dobre.

Zdroj: jh

Jazdné vlastnosti tohto stroja sú ukážkové. S jazdou v minulej generácii sa to ani nedá veľmi porovnať. Akoby auto úplne zahodilo svoje doterajšie správanie a nielenže sa pokúsilo dobehnúť Nemcov, aj ich predbehnúť. Nie je ťažkopádne, nie je príliš športovo ladené. Je poslušné, presné, komfortné i zábavné. Vplyv na tom má systém pohonu, veď hybrid a jeho bleskové reakcie na stlačenie plynu som vychvaľoval už nespočetne veľa krát. I keď je toto základný model, stále vám dáva pocit, že výkonu máte stále dosť. Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h za 5,12 sekundy a zrýchlenie z 80 na 120 km/h za 6,18 sekundy sú toho jasným dôkazom. Predbiehanie nebude problém ani na kratších voľných úsekoch. Navyše auto veselo zrýchľuje aj nad 100 km/h hranicou, takže porušovanie predpisov je naozaj ľahké.

I keď hybrid počuť, nie je to toľko, aby to prekážalo a aj na diaľnici si auto drží vhodnú úroveň hlučnosti. A tá je v tomto segmente úplne minimálna. Je však pravda, že vytočený motor pri prudkom stlačení plynového pedálu môže byť pre niekoho presadajúceho z naftového šesťvalca problém. Časom si ale zvykne aj ten. Priemerná spotreba počas testu bola 7,9 l/100 km. Išlo o test v chladnom počasí s vodičom, ktorý má pomerne ťažkú nohu a dynamickú jazdu si užíva. 40% kilometrov na diaľnici, 40% na okreskách a cca 20% tvorili mestské presuny. Dá sa jazdiť za menej? Dá. Na okreskách mi pri pohodovom tempe spotreba kulminovala na úrovni 7,2 l. Na diaľnici to bolo 8,5. V meste všetko závisí od teploty a dĺžky trasy. Čím teplejšie počasie, tým kratšie môžu byť trasy bez toho, aby spotreba nerástla. U mňa to bolo podobné ako na diaľnici.

Zdroj: jh

Lexus RX 350h je ukážkou japonského odhodlania postaviť vhodnú alternatívu k nemeckým prémiovkám. Toto nie je alternatíva pri ktorej si musíte čo-to odrieknuť, naopak môžete viac získať. Hybridný systém nebude štimovať každému, ale ten kto sa odhodlá a zvykne si, získa mimoriadne schopný povoz s príťažlivým dizajnom. Ani cenami nevytŕča nad konkurenciou. RX350h aktuálne kúpite od približne 68-tisíc eur. Najvyššia výbava má cenovku 98-tisíc pri danom motore. 8 z 10.

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku