TEST: Hyundai Tucson HEV Anniversary - v akcii so všetkým
Hyundai Tucson oslávil minulý rok dvadsať rokov od uvedenia. Oslavuje naďalej.
Ponuka výročnej limitovanej edície nekončí, ale pokračuje aj v tomto roku a pridáva sa tak k aktuálnej akcii na Family modely. Stručne a skrátka: Tucson má aktuálne naozaj zaujímavé ceny.
Hyundai Tucson prišiel na trhy po celom svete v roku 2004. U nás ste ho síce mohli istý čas poznať pod označením ix35, no celosvetovo to bol stále Tucson s týmto svojím pre našinca krkolomným názvom. Ja napríklad zakaždým zapochybujem ako sa to vlastne píše a nie je to tak dávno, čo som vôbec netušil ani ako sa to píše. No nebol som jediný, v našej abecede je to skrátka cudzie výrazivo. Avšak v našich domácnostiach si Tucson, nech ho vyslovujete a píšete akokoľvek, už roky bačuje s veľkou úctou a rešpektom. Lebo Tucson tu bol vždy na to, aby to isté, alebo niečo veľmi podobné ako ostatní, ponúkal za lákavejšiu cenu. A čím viac po našich cestách jazdí, tým menej je tento model braný ako alternatíva. Dnes je to už skutočne základ ponuky stredne veľkých (európskych) SUV modelov. Má čo-to spoločné s modelom Kia Sportage a akokoľvek konkurenčné sa tieto dve autá zdajú, v skutočnosti ťahajú za jeden povraz - ten juhokórejský.
Štandard s vysokým štandardom
Hyundai Tucson vo výbave Anniversary kúpite prakticky s každým motorom, ktorý má Tucson aktuálne v ponuke. Prakticky, teda takmer určite, pretože ak si k Tucsonu neviete predstaviť iné ako dvojlitrový turbodiesel, pravdepodobne ste už nejaký ten rôčik neaktualizovali svoju predstavivosť. Napriek tomu ale treba dodať, že naftový motor v ponuke je. Chrčí ako má, šetrí palivo ako len vie a k stratenej dynamike vďaka novým štuplom vo výfuku sa dostáva prostredníctvom mild-hybridného pohonu. Mild-hybrid kúpite aj k benzínovému štvorvalcu s rovnakou kubatúrou - 1600 cm3. Iba základ v podobe turboštvorvalca s manuálom MHEV prívlastok nemá. Práve táto konzervatívna ponuka tvorí základ ponuky. Základ v extra bohatej výbave Anniversary znamená cenovku “už od” na úrovni 32 750 eur. Ak by ste chceli len motor a bez tejto výbavy, viete sa k nemu dostať za 27 690 eur. A ani v tom prípade nebude celkom bez výbavy.
32 750 eur je cena s bonusom 3100 eur, ktorý je ale pravdepodobne podmienený značkovým financovaním. Pravdepodobne, lebo detaily k bonusu sú šikovne skryté do žiaducej komunikácie s predajcom.
Anniversary výbavu kúpite v dvoch stupňoch. Čisto Anniversary a Anniversary Premium. Anniversary má extra dlhý zoznam prvkov výbavy v cene (žiadne navyše okrem farby už ani nekúpite). V cene je napríklad matná zelená farba, 19-palcové disky kolies, 12,3 palcový infotainment s konektivitou, kompletný zoznam asistentov a bezpečnostných prvkov, Full LED svetlá, dvojzónová klíma s výduchmi vzad a kopa ďalšieho. Anniversary Premium pridáva ventilované predné sedačky, head-up displej na sklo, 360 stupňový pohľad okolo auta, trojzónovú klímu a ďalšie. Tu je cena so základnou motorizáciou na úrovni 41 950 eur, avšak pod pojmom základná motorizácia tu vystupuje 1,6 T-GDi MHEV 7DCT 4x4 160k. FWD verziu s Anniversary Premium nekúpite a to platí aj o manuálnej prevodovke.
Elektromotor, turbo a 6-stupňový automat - hybrid po svojom
Testovaný model bol vo výbave Anniversary Premium, avšak v tabuľke parametrov si písal vyšší výkon. Konkrétne 215 koní. Táto hybridná HEV verzia si vystačí bez zástrčky. Keď sa na ponuku modelov pozriete očami zákazníka, rozdiel medzi MHEV a HEV je jasný: auto je drahšie a má vyšší výkon. A zhruba tak to aj pri hybride od Hyundaiu je. Nie je tu na to, aby šetril viac ako MHEV verzia, je tu na to, aby spotrebu udržal na podobnej úrovni ako má MHEV verzia napriek 55 koníkom navyše. A to je niečo, čo v minulosti autá nedokázali. Za viac koní si aj viac spotreby pýtali, no v dnešnom elektrifikovanom svete to neplatí. Práve z tohto hľadiska je hybrid lepším autom. Vyhovie aj tým s ťažšou nohou na pedáli a nebude si od nich pýtať výrazne viac paliva.
Priemerná spotreba bola počas testu na úrovni 8,5 l na 100 km. Spotreba zrkadlí jazdenie s vodičom, ktorý nemá zrovna ľahkú nohu a na kilometroch, ktoré nie sú zrovna tvorené ideálnymi podmienkami. 50% diaľnic, 40% okresiek a 10% mestských presunov nie je pre hybrid tým najlepším mixom, ale Tucson preukázal, že aj s pohonom všetkých kolies a aj v náročnejších podmienkach vie tú spotrebu držať na prijateľných úrovniach. Nie je to zázrak, Toyota zvládne minimálne o liter menej pri rovnakom výkone, ale nie je to ani sklamanie.
Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebieha za 5,18 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 5,64 sekundy. Hybrid slúži dobre, netrhá, neseká a ani príliš nerozmýšľa nad zbytočnosťami. Čo chcete, to vám dá. Ak by ste chceli jazdiť za menej, aj to by šlo. Mne sa ale nechcelo. Auto ponúkalo dosť dynamiky a v kombinácii s dobrým podvozkom a dobre odhlučnenou kabínou ma nijako nenútilo k spomaleniu. Skrátka, Tucson jazdí dobre. Je slušne postavený, vyzerá inak a má kvantum výbavy i priam prémiové doplnky.
Vozidlo ponúka vhodnú dávku priestoru a komfortu. Ak by ste pravidelne chceli využívať všetkých päť sedadiel, Tucson podobne ako mnohé ďalšie oficiálne päťmiestne SUV modely nie je úplne najvhodnejší kandidát. Vyvýšené a zúžené tretie sedadlo však môže byť v kombnácii s vhodnými autosedačkami plnoformátovým sedením. Piati pasažieri ale v aute budú sedieť skôr núdzovo. Kufor hybridnej verzie mal v tomto prípade automatické dvere a v mojich očiach naďalej platí, že je to objavovanie teplej vody. Jeho objem na úrovni 616 litrov je síce rátaný VDA metódou, ale tak ako pri koncernových autách ani tu mi v porovnaní s papierovo výrazne menšími japonskými kuframi akosi tá cifra nesedí. No to neznamená, že by nebol riadne veľký. Dokonca väčší ako v prípade mild-hybridov. A funguje aj infotainment, aj CarPlay. I asistenti. Ktorých vypnete aj na volante, takže všetko ako má byť.
Tucson je jedno zaujímavé auto v strede ponuky stredne veľkých SUV modelov. Jeho silou je okrem dizajnu a vnútorného spracovania predovšetkým plná paleta motorizácii a aktuálne aj sympatické ceny. Matné farby k autu veľmi idú, rovnako tak prémiovejší interiér. Slabšou stránkou môžu byť mierne vyššie spotreby, no na nič ďalšie prísť neviem. 7,5 z 10.
|
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
Komentáre k článku