TEST: Škoda Scala Drive Plus – Reinkarnácia Fabie Combi dopadla výborne
To bolo rečí, keď Škoda oznámila, že Fabiu Combi vypúšťa zo svojho modelového portfólia!
A ľaľa ho, automobil sa vrátil, ale v inej forme, konkrétne už teraz aj po výraznejšej modernizácii. Nech to beriete akokoľvek, náhrada za Fabiu Combi, tá najbližšia, nie je Kamiq, je ňou Scala, ktorá má podobné pôdorysné parametre a vnútri veľa priestoru. Vzhľadom na veľkosť, samozrejme.
Vylepšená Škoda Scala hrdo prezentuje najmä novú prednú časť, v ktorej najviac žiaria maticové LED svetlá. Technológia sa dostala teda aj do relatívne lacných a jednoduchých áut, čiže už môže mať zvýšenú bezpečnosť jazdy ktokoľvek. A maticové LED svetlá ju určite zaručujú. Jednoducho zapnite diaľkové a auto si už samo vykrýva jednotlivé lúče tak, aby stále svietilo, ale aby nežiarilo príliš do očí vozidlám idúcim oproti, či pred vami. Áno, nie je to najdokonalejší systém vo vesmíre, ale úplne s prehľadom autu stačí.
Predná časť je vlastne najzásadnejšou zmenou, v ktorej sa prezentuje aj nový štýl nárazníka s dvomi šikmými plochami. Vyzerajú ako kýly dvoch jácht. Tieto šikmé lakované časti akosi rozširujú celé auto a dávajú mu omnoho dynamickejší charakter ako mala pôvodná verzia pred modernizáciou. Zboku sa nezmenilo azda nič a vzadu je to tiež len o jemných detailoch, napríklad o spodnej časti nárazníka. Vďaka nej vyzerá Škoda Scala výrazne dospelejšie a hodnotnejšie.
Čo ďalšie vlastne spravíte pri modernizácii? Zmeníte možno nejaké disky, ale ani to netreba preháňať. Táto Scala stojí na diskoch Stratos s priemerom 17 palcov a obúva pneumatiky Nexen. Ale dôležitejšie je že ju hneď vidno vďaka červenej farbe. Konfigurácia dopadla výborne a takáto Scala je ozdobou každého parkoviska, každej príjazdovej cesty k domu, pričom to nie je len o farbe, ale aj o tom, že auto vlastne vyzerá ešte lepšie ako kedykoľvek doposiaľ.
Svoju úlohu na výzore zohráva aj sklo na piatych dverách karosérie, ktoré sú, mimochodom, elektricky otvárané a zatvárané. Sklo sa ťahá až po líniu prepájajúcu svetlomety, takže znova prichádza prvok vytvárajúci vizuálnou kompaktnosť a pridávajúci hodnotu do výzoru. Škoda Scala Drive Plus je súčasná akčná ponuka s lepšou výbavou za rozumnejší cenu. Vnútri je Drive Plus aj o iných poťahoch s hnedým pásikom ťahajúcim sa stredom sedadiel. Inak je to Scala ako každá iná, ale z tých lepšie vybavených. Predvádza väčší displej pred vodičom, ale zase menší v strede. Tento prístup mi vôbec nevadí, na stredovom displej ani nepotrebujem navigáciu, dokonca v aute nie je. Ale zrkadlenie prebieha bezdrôtovo, takže netreba zúfať!
Najväčším prekvapením je pre mňa stále použitie klasickej lankovej ručnej brzdy so zúbkami. Dokonca aj prepínanie prevodovky má Scala tradičnou veľkou pákou. A keď už sme pri tých tradíciách, tak treba spomenúť aj štandardné ovládanie klimatizácie s oldschool displejom v tele priamo. Ovládanie je tlačidlové a v prípade potreby si viete menu zobraziť na vrchnom displej informačno-zábavného systému. Pre niekoho bude práve samostatná klimatizácia tým rozhodovacím prvkom. Mne na nej vadí azda len to, že kým v minulosti boli na tlačidlách vyhrievania sedadiel kontrolné svietiace plochy informujúce o zapnutí, teraz sa treba zahľadieť na miniatúrny displej medzi otočnými ovládačmi teploty.
Škoda Scala nemá byť o príliš moderných technológiách a vizionárskych prístupoch. Má byť tým konzervatívnym vozidlom, ktoré dokážu využiť naozaj všetci, ak ho dostanú ako služobné a zároveň si ho môžu kúpiť, ak potrebujú rodinné vozidlo s kompaktným rozmermi. Veď v interiéri je miesta viac ako v Škode Octavia prvej generácie! Prečo toto tvrdím? Z jediného dôvodu. Rázvor má 2 649 mm a elegantne sa dostáva aj do interiéru, do priestoru pre kolená zadných pasažierov. Ani nad hlavou nie je žiadny zásadný problém, takže vlastne Škoda Scala môže byť optimálnym rodinným autom s relatívne malým pôdorysom, ale veľkým interiérovým priestorom.
O veľkom vnútri určite hovorí aj masívny batožinový priestor. Ten sa tiež dá porovnať s niektorou z generácii Škody Fabia Combi. Škoda pridáva ale aj Simply Clever riešenia vo forme háčikov a mojich obľúbených držiakov na koberec vo forme plastu so suchým zipsom v spodnej časti. Týmito držiakmi dokážete fixovať hocičo a nebudete musieť riešiť, že vám niečo uteká v kufri. Ak držiaky nepotrebujete, viete ich umiestniť do sietí pod dekel rozdeľujúci batožinový priestor a kabínu.
V ponuke modelu Scala je hneď niekoľko rôznych motorov, z čoho sa dá vybrať kľudne aj litrový trojvalec s výkonom 85 kW (115 k) s automatickou prevodovkou. Tento agregát odovzdáva síce priemerný výkon, ale pocitovo sa javí výkonnejší. Pekne spolupracuje s automatickou prevodovkou s dvomi spojkami a dokáže vykazovať aj nízke spotreby. Pod 6 litrov sa viete dostať úplne s prehľadom, ale najmä pri absencii diaľnic. S diaľnicami to môže byť tesne nad 6 litrov. Na diaľniciach však zabudnite na adaptívny tempomat. Ten v konkrétnom kuse nie je, ale celkovo za príplatok v ponuke určite požadovaný prvok nájdete.
Motor síce vyzerá, že optimálne vozidlo, do ktorého by mal patriť, je Škoda Fabia, ale ani vo väčšej Scale sa určite nestratí. Veď auto váži približne 1,3 tony, čo stále nie je veľa. Jednoduchšia konštrukcia zadnej nápravy môže občas priniesť poskočenie, ale inak je Scala relatívne stabilná. Jazdí tak, ako by sa dalo čakať. V zákrutách cítiť mierny náklon, podvozok je stavaný komfortnejšie a presne to od auta požadujete. S modelom Scala, pokiaľ to nie je prevedenie Monte Carlo, nepotrebujete žiadnu dynamiku naviac. Možno by sa dalo povedať, že aj výkonnejší motor s objemom 1,5 litra je do takéhoto auta úplne zbytočný.
Akurát, že Škoda Scala nemá na ružiach ustlané. Veď ten, kto si vyberá podobne veľké auto už aj od samotnej automobilky často skončí v crossoveri Kamiq. A to som sa ešte nedostal do sfér reálnej konkurencie začínajúcej Volkswagenom Golf a končiacej vlastne pri každom jednom výrobcovi vozidiel nižšej strednej triedy. Veď Scala je v rovnakej kategórií ako Octavia, len sú v opačných póloch spektra.
Škoda Scala Drive Plus je aktuálna akčná séria, ktorá s touto výbavou stojí 28 947 eur. Škodu Scala si ale určite viete kúpiť aj lacnejšie a začína už na 19 290 eurách so základným a slabším litrovým trojvalcom a s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Ale ak by som mal odporučil jeden jediný prvok, ktorý si musíte do konfigurácie dať, tak by to boli predné maticové LED svetlá, ktoré robia jazdu príjemnejšou a menej náročnou. Či si dáte vyhrievanie sedadiel je len na vás, dvojramenný má tento kus tiež vyhrievaný a balíky Simply Clever sú už legendami a povinnými jazdami pri špecifikácii ktorejkoľvek Škody.
|
AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik
Komentáre k článku