2025-02-28 08:19:00
Mercedes EQS Solid State
Mercedes EQS Solid State a BYD Sealion 7
Zdroj: Mercedes, BYD,

Konečne budú elektromobily nesmrteľné? Veľký prielom: Bude prvá Čína alebo Západ?

Už roky počúvame o tom, že technológia elektromobilov je tesne pred veľkým prielomom.

Tým veľkým prielomom majú byť batérie s pevným elektrolytom. Na zlatom grále elektromobility pracujú viaceré hi-tech firmy podporované svetovými automobilkami. Všetci veľkí výrobcovia donekonečna sľubujú novú generáciu elektromobilov, ktoré nám doslova ustrelia dekel baterkami, ktoré vydržia mnohonásobne viac cyklov, budú mať vyššiu energetickú hustotu i priepustnosť a to pri menšej hmotnosti i cene a náročnosti na drahé kovy a vzácne zeminy. Skrátka baterky s polovičnou hmotnosťou a dvojnásobnou kapacitou i dvojnásobným výkonom nabíjania. Čím viac zaručených termínov príchodu spomínaných revolučných batérii na trh je za nami, tým menej revolučné sa zdajú byť tie revolučné parametre nových revolučných batérií. 

A ako sme na tom v súčasnosti? Pokročila vôbec veda a technika v smere k baterkám s pevným elektrolytom, alebo je to len ďalšia chyméra na žmýkanie naivných investorov? Dobre, tú myšlienku o žmýkaní investorov si nechajme na inokedy, každý veľký prielom dotovaný súkromnými peniazmi je rizikový a niekedy je to naozaj len schéma ako prísť rýchlo k peniazom a potom sa zbaliť a zdrhnúť niekam do diaľky...

Ale pokrok v technológii existuje. Batérie s pevným elektrolytom existujú, fungujú a prinášajú očakávané výsledky. Problémom je, že majú stále množstvo problémov, ktoré im zabraňujú dostať sa ďalej, než po výstupné dvere z laboratória. Ak sa napríklad konštruktérom podarí zbaviť sa jedného problému - napríklad potreby extrémne nízkych teplôt, prídu iné problémy, napríklad nafukovanie celých bateriek pri nabíjaní a vybíjaní. A keď sa podarí odstrániť nafukovanie - expandovanie, baterky nevydržia viac ako pár cyklov.

Aj takto doteraz znel príbeh veľkého prielomu, o ktorom nedávno informoval Mercedes spolupracujúci s americkým start-upom Factorial Energy. Je to tak trochu boj s hydrou. Odsekneš jednu hlavu, narastú ďalšie dve. Potenciál technológie je ale veľký, ba čo viac, Mercedes ako prvý dostal baterky s pevným elektrolytom na reálne cesty. Súčasný prototyp EQS s týmito batériami je schopný dodať o 25 percent vyšší dojazd a toto číslo môže byť vo finále až 40 percent. 

Zdroj: Mercedes, BYD,

Mercedes sa teda chváli veľkými úspechmi, nič však nehovorí o konkrétnych dátumoch uvedenia, spustenia sériovej výroby, či masového rozšírenia. Taký čínsky BYD je omnoho konkrétnejší - aspoň ak ide o termíny. Prvé baterky s pevným elektrolytom očakáva na trhu presne o dva roky - v roku 2027. Do roku 2030 očakáva ich výraznejšie rozšírenie v sériových automobiloch. A čo ďalej? Ďalej nič. Realisticky totiž tvrdí, že súčasné baterky s chémiou LiFePo /lítium, železo, fosfát/ tu budú 10-15 rokov, pretože ani tí najvizionárskejší vizionári skrátka nevidia nič, čo by v tomto horizonte dokázalo poháňať na cenu orientované elektromobily lepšie, spoľahlivejšie a lacnejšie ako práve tieto batérie, zvlášť keď sa ich výroba ešte zvýši a ceny ešte klesnú. Z toho vyplýva, že pevný elektrolyt (alebo polopevný, v závislosti od výrobcu) tu síce naozaj bude, ale minimálne čo do ceny ešte roky nebude schopný konkurovať súčasným cenovo orientovaným veľkosériovým batériám. 

A to isté tvrdí aj BMW. Tomu sa aj vďaka výrobe elektromobilov s takmer rovnakým vizuálom ako majú spaľovacie verzie mimoriadne darí. Po vzore BMW sa svojich špeciálnych podznačiek a sérií s čisto elektrickými autami vzdajú aj Audi a Mercedes. BMW však pre Autocar celkom otvorene hovorí, že minimálne ďalších osem rokov na baterky s pevným elektrolytom doslova hádže bobek. Tento rok nás čaká predstavenie Neue Klasse - teda triedy nových elektrifikovaných vozidiel, ktoré budú ťažiť už zo šiestej generácie batérii od BMW, ktoré nielenže disponujú odlišnou architektúrou, manažmentom i chémiou, ale predovšetkým disponujú až o 20 percent vyššou energetickou hustotou ako tie súčasné batérie.

A aj tie súčasné pritom robia BMW veľmi dobrú službu, pretože Bavori sa skrátka už dávnejšie rozhodli, že nebudú robiť elektromobily s extrémne veľkými batériami. Lebo príliš veľké a ťažké baterky už z áut robia opak toho, čím BMW má byť. Ťažká baterka síce poskytne pár kilometrov navyše, no zároveň pokazí všetkú radosť z jazdy, ktorú BMW má poskytovať. A ďalšia vec, reálne dáta naznačujú, že väčšina kupcov elektromobilov jednoducho jazdí krátke trasy a len malá časť z užívateľov najazdí denne stovky kilometrov. Na čo by teda niekomu bol elektromobil s dojazdom cez 1000 km? Pre takých sú tu jednoducho iné alternatívy. Hádam aj čo najdlhšie zostanú... 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Mercedes, Autocar, Autoblog, BYD

Komentáre k článku


Stream naživo