2024-12-13 11:48:00
BMW XM 50e
BMW XM 50e
Zdroj: jh

TEST: BMW XM 50e – so šesťvalcom lepšie ako s V8

Toto bol veľmi zábavný test. A najväčší podiel na tom nemá žltá farba, ale šesťvalcový motor.

BMW XM je kontroverzné auto. A keby týmto slovným spojením nezačnem jeho test, Matrix by sa zrútil. Ale je to tak. Jeho kontroverzia je jeho silnou stránkou. Lebo to tak vôbec nemuselo byť. Ale je. XM mohlo byť iba M. Mohlo to byť parádne kupé, ktoré by nám všetkým vybilo dych a ktoré by urobilo presne to, čo od divízie M očakávame. Ibaže prišla pandémia a všetky trampoty s ňou spojené a v BMW si povedali, že M-ko jednoducho nemôže začať kupéčkom, ktoré síce všetci budú na internete zbožňovať, ale kúpi si ho len pár ľudí. Sú automobilky, ktoré žijú z toho, že si ich autá kúpi pár ľudí, ale veď no... nekazme im to.

Vzniklo auto, ktoré exotický vizuál športového kupé prenieslo na podvozok vysokého auta. A volá sa XM. A vyzerá úplne fantasticky. Je to mimozemšťan. Originál. Unikát. Môžete si namiešať akúkoľvek individual farbu na svoju X5, ale toto bude originálnejšie aj v hrncovej sivej... Nieto v Sao Paolo Yellow. A či je to žltá, alebo zelená, o tom môžeme viesť dlhočiznú debatu a bez výsledku.

Ja by som mu doprial čiernu, so zlatými doplnkami. Alebo červenú s oranžovou kožou vnútri. Alebo zelené s modrou kožou vnútri. A k tomu minimálne 22-jky, no najlepšie 23-jky. Kolotočarina, ale keď už, tak už!

Sao Paolo Yellow autu veľmi prospieva. Je zvláštne a púta pohľady. A nielen malých chlapcov. Obzrú sa aj väčší chlapci a sem-tam si ho všimnú aj väčšie dievčatá. A to sa nedarí len tak hocakému autu. V kabíne úplne stačí základná čierna. Niektoré ponuky v konfigurátore už vyslovene ťahajú oči a bolia dušu estéta, ale presne tak to má byť. Toto auto kričí dizajnom, musí aj konfiguráciou.

A keď som si auto objednával do testu, akurát som naďabil na test-článok voľákeho zahraničiara, ktorý tvrdil, že táto špecifikácia je nepochopiteľná a úplne zbytočná. Veď kto by chcel R6, keď môže mať V8? No nepochybne v Texase a v iných podobných krajoch majú takéto zmýšľanie, ale my tu päťsto kilometrov od domova BMW nemusíme tvrdiť podobné klišé.

Zdroj: jh

Áno. V8 je výkonnejšia. Áno, V8 je objemnejšia. Áno, V8 je rýchlejšia. A je aj lepšia? To také jednoznačné vôbec nie je. No prvý dojem z dynamiky je presne taký. V8 je super, ale mohlo by byť lepšie. No potom sa začnete s autom zoznamovať a prídete na to, že toto je vyváženejšie. Nielen z hľadiska hmotnosti, ale aj zvuku, aj dynamiky. Že to ide ako sprosté, o tom nepochybujte. A aj to žerie veľa, keď kašlete na nabíjanie. No elektromotor a šesťvalcový radový trojliter ladia výborne. Niektoré situácie by systém mohol riešiť lepšie, no to už sú len také nuansy. Nuansy, ktoré vy ako užívateľ máte šancu ovplyvniť. Lebo tak ako plug-in kombinuje minimálne dva svety a dva zdroje energie, tak SUV kombinuje minimálne dve autá a tak XM kombinuje všetko do jedného čudesného, no nesmierne vydareného koktailu.

Len taká drobnosť. Pridáte pár krát plyn, rovinka, zákruta, rovinka, brzdy, obec. Potom nejaké tri minútky idete pokojným tempom. Zastavíte pred domom. Necháte to ešte pár sekúnd vrčať, zhasínate odchádzate. A ten rozdiel nemôže byť väčší. Ak pri R6-tke ventilátor šiel, hneď po vypnutí sa stíši a dobieha v kľude a takmer v tichosti zopár krátkych minút. Ak ale to isté spravíte s V8, to auto môže hučať v snahe uchladiť si horúce Véčko pokojne aj desať-pätnásť minút.

Zdroj: jh

Šesťvalec má lahodný zvuk. V kombinácii štvorice výfukov, reproduktorov a prirodzeného tónu trojlitrového šesťvalca i v spolupráci s automatickou prevodovkou, je zvukový prejav veľmi zaujímavý a počuteľný. Zvonku i zvnútra. A nárast otáčok si vyslovene užívate. Rovnako tak radenie. Všetko je to pochopiteľnejšie, bližšie, veselšie.

Je mi jasné, že pri tejto kategórii áut je rada typu: držte sa pri zemi, šetrite peniaze, celkom nezmyselná. Snažím sa na to však ísť inak. Akokoľvek je verzia s V8 unikátna, toto je európskejšie a akosi známejšie.

Celý čas som si v aute pripadal ako v prerastenej nafúknutej M3-jke. To je tiež kombinácia športového auta s praktickým sedanom/kombi. A ten dojem pri aute s motorom V8 a všetkým tým výkonom nie je taký výrazný. Toto pôsobí ľahšie, poslušnejšie, predvídavejšie. Výkon je zrozumiteľnejší a vnímateľnejší. Od začiatku som vedel, čo si môžem dovoliť a bolo toho viac, než s väčším motorom.

Zdroj: jh

No a úprimne: 476 koní naozaj nie je málo. Najmä ak je tých necelých 200 koní navyše v porovnaní s verziou XM V8 drahších o 50-tisíc eur. To je naozaj ťažké ospravedlniť inak, než úplnou obsesiou z rozhadzovania. Zo 60 na 100 km/h zrýchli bez prípravy v komfortnom režime za 4,13 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 4,5 sekundy. Zo 60 na 100 km/h v režime M1 s automatom v najostrejšom nastavení (s automatickým radením) za 3,31 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 3,92 sekundy. To je vo všeobecnosti rozdiel 0,5 až 0,7 sekundy. Na okruhu by to bolo zopár sekúnd v čase na kolo. Ale na ceste? Tam je to vlastne jedno. Všetko sú to vynikajúce časy. Dokonca ani tie najostrejšie hot-hatche vás týmto pádom nezahanbia. Takže nikto nebude môcť povedať: načo si si kúpil základnú verziu? Lebo reálne je to to isté ako povedať, prečo si si kúpil základnú verziu stíhačky F-35? Stále je to mašina, ktorá má konkurenciu len v porovnaní so svojimi rodinnými príslušníkmi.

Stručne povedané, aby ste mali takéto ostré a rýchle SUV, musíte u iných značiek zájsť za tunermi, alebo kupovať spomínané V8-čky. A aj s tými XM 50e hravo drží krok.

Zdroj: jh

Jo a spotreba? Môj priemer bez nabíjania bol 15,9 l/100 km. Ekológia v akcii, čo vám poviem. Nabíjanie auto nepotrebuje. Stačí, že si zvolíte ostrejšie naladenie pohonného ústrojenstva a motor sa nevypne a stačí mu pár desiatok kilometrov, aby si elektrický dojazd z 0 vytiahol na niekoľko kilometrov. 7,4 kW AC nabíjačka to neurobí rýchlejšie. Ale áno, s XM-kom sa môžete plaziť upchatým mestom aj bez použitia spaľovacieho motora. Nabíjanie sa teda hodí. Oreže spotrebu a ušetrí palivo. No a potom na to môžete šliapnuť.

Áno. XM má aj kabínu. A má v nej miesto pre piatich. Luxusne sa budú cítiť štyria. Sedí sa tam výborne. Kabína vyzerá výborne. Trochu ako jaskyňa, ale to bude tými masívnymi stĺpikmi. Je to typické moderné BMW, no detaily ladilo M-ko a je to veľmi cítiť. Lahoda. A áno auto má aj kufor. Aj silné LED Matrix svetlá. Aj asistentov, ktorý vám spríjemnia ten nudnejší život v upchatom meste, či na preplnenej diaľnici.

No podstatné je, že s autom sa dá jazdiť veľmi ostro, poskytuje kopu zábavy a investícia len tak neomrzí. Práve preto, ako vyzerá.

Zdroj: jh

A 23-palcové disky s pneumatikami vzadu 315/30 R23? Väčšie nerovnosti veľmi nevedia odfiltrovať a akiste riadne zvyšujú spotrebu. Ale sú to šperky, ktoré autu pasujú. Menšie kolesá sa utopia. Aspoň 22 ak chcete auto racionalizovať. Menej nie.

Aj pre tie kolesá je podvozok primárne nastavený veľmi komfortne. Na vyjazdených vlnách na ceste (prechod z pruhu do pruhu na ceste, kadiaľ čast jazdia ťažké nákladiaky) sa auto pohupuje, až je to sprvoti nepríjemné. Pritvrdenie podvozku ale jazdu na našich cestách znepríjemní na trvalo. Aj bočné náklony sú v športovom ladení nižšie. Ale ono to aj tak nejako funguje. A práve pri okreskách a ostrom jazdení pritvrdenie podvozku má zmysel. Pri bežnom jazdení ale nie.

Skrátka: luxusné, výnimočné a veľmi športové. Na to, aká je to veľká a vysoká škatuľa. Bol to zážitok. Ani som neveril, že ma to bude tak baviť. 9 z 10.

Zdroj: jh

Technické údaje

Model: BMW XM 50e
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2998
Prevodovka: 8 - stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.):  230/5000-6500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 450/1750-4700
Systémový výkon (kW) 350
Systémový krútiaci moment (Nm) 700
Maximálna rýchlosť EV/Hybrid (km/h): 140/250
Maximálny dojazd v EV režime: 78-83
Kapacita batérie a max. výkon nabíjania (kWh/kW): 25,7/7,4
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,1
Spotreba kombinovaná (l/100 km):
1,4,1,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5110/2005/1755
Rázvor náprav (mm): 3105
Objem batožinového priestoru (l): 525
Objem palivovej nádrže (l): 69
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2695
Užitočná hmotnosť (kg): 600
Základná cenníková cena modelu: 128 310 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku