2024-12-11 10:36:00
Aston Martin Valhalla
Aston Martin Valhalla
Zdroj: Aston Martin

Tento bojovník ťa zoberie do neba a späť za pár sekúnd

Niekedy je rýchlosť na škodu, obzvlášť ak ide o Valhallu - nebo bojovníkov. Táto Valhalla však ide proti prúdu.

Bájna Valhalla je v severskej mytológii veľká sieň pre všetkých bojovníkov, ktorí zomrú hrdinskou smrťou v boji. Toto auto určite nie je veľká sieň a ani nebo pre tých, čo položili život v boji, ale tú metaforu o nebi bojovníkov vieme pochopiť. Trochu.

A trochu sa dá chápať aj skutočnosť, že Valhalla je na programe značky Aston Martin už tak od roku 2019. Po niekoľkých posunoch však prichádza až teraz. Je to superšportový vrchol britskej značky postavený priamo proti tým najostrejším Talianom, či Nemcom. Valhalla má 1079 koní a 1100 Nm krútiaceho momentu. Má štvoricu motorov presne tak ako sa na dnešný superšportový svet patrí. Dva elektromotory poháňajú prednú nápravu a zároveň zabezpečujú cúvanie (auto nemá spiatočku v klasickom ponímaní). Môžu pracovať spoločne, alebo vektoringom krútiaceho momentu v prospech vysokorýchlostného prejazdu zákrutou. Tretí elektromotor je umiestnený v tele osemstupňovej dvojspojkovej prevodovky a stará sa o štarty spaľovacieho srdca i o rekuperáciu nejakej tej energie. Finálny motor má objem 4,0 litra a výkon 828 koní. Osemvalcové Véčko má prepracované prakticky všetky vnútornosti vrátane kľuky, piestov, turbodúchadiel a ďalších komponentov.

Výsledkom práce štvorice motorov je zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy a maximálna rýchlosť v oblasti 350 km/h. Aktívna aerodynamika vrátane výsuvného predného splittera a veľkého pohyblivého zadného krídla sa stará o vhodné nastavenie prítlaku do sily až 600 kg - takýto prítlak je dosiahnutý pri rýchlosti 249 km/h a aero sa stará o jeho udržanie a vyváženie tak, aby cifra už ďalej nerástla a nerobila škodu celému pohonnému systému a vodičovi dodalo lepšiu úroveň stability, akcelerácie a manévrovateľnosti.

Zdroj: Aston Martin

Auto má v kabíne interiér výrazne zjendušený v porovnaní s bežnejšími modelmi značky. Všade vidieť odhalené karbónové vlákno, no najviac azda zaujme sploštený ala F1 volant. Ak sa ešte vrátim k technike, iste ste vydedukovali, že toto auto je hybrid. Ide teda o PHEV model schopný krátkej jazdy aj v čisto elektrickom móde. To ale nie je podstatné, podstatné je, že model má suchú hmotnosť 1655 kg a jeho batéria je tak ako v prípade AMG modelov Mercedesu orientovaná čisto na výkon - teda na schopnosť poňať a následne vyplúť čo najviac výkonu, ktorý dodávajú a zároveň potrebujú elektromotory. Ide o optimalizáciu chladenia tak, aby batéria bola schopná neprestajne naplno cyklovať bez prehrievania či straty schopností.

Zo všetkých parametrov ešte jeden dôležitý: 410 a 390 mm. To je rozmer karbón-keramických kotúčov vpredu a vzadu. No a potom je to všetko už len o mozgoch auta a posunoch v elektronike, ktorá vodičovi dodá absurdné prejazdové rýchlosti pre maximálne potešenie bez ohľadu na chybovosť jeho úsudku.


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku


Stream naživo