2024-07-09 17:37:00
Cupra Born VZ
Cupra Born VZ
Zdroj: Jozef Murárik

PRVÁ JAZDA: Cupra Born VZ - Hothatch skrytý za elektrickou oponou

Bolo by veľmi divné, keby sa niekto chytal vysokého, či nízkeho napätia z pasie.

Ale elektrickej autá sú zaujímavé a už konečne aj lákavé. Veď elektrické hyperšporty majú extrémny výkon. Lenže aj adekvátne stoja. Cupra má v ponuke novú verziu Born VZ, ktorá prináša niekoľko noviniek a niekoľko vylepšení súčasnému modelu. S vylepšeniami prichádza novinka aj s vyšším výkonom. Môže si hovoriť elektrohothatch?

Začnime ale teóriou, Cupra Born je na trhu už nejakú dobu a ku nám trošku meškala. Ale to nič nemení na fakte, že z platformy MEB využíva zaujímavé možnosti. Používa väčšiu batériu, ktorá bola dostupná minulosti, ale aj tú menšiu a má niekoľko výkonových verzií. Novinka s označením VZ, čiže Veloz bude stáť úplne na vrchole ponuky. Bude mať pohon zadnej nápravy, výkon zvýšený na 240 kW (326 k) a na stovku sa má dostať za 5,7 sekundy. Z tých papierových údajov treba ešte vedieť, že maximálna rýchlosť bude obmedzená na 200 km/h, čiže o 40 km/h viac ako mala verzia eBoost. Zaujímavý je aj krútiaci moment. Nový elektrický motor pridáva až 75 % a dosahuje 545 Newton metrov.

Novinka s označením Cupra Born VZ má modifikovaný podvozok s adaptívnymi tlmičmi DCC a viacprvkovou zadnou nápravou. Vozidlo dostalo aj modifikované ventily v predných tlmičoch a inak nastavené tlmičové vzpery. Pribudli hrubšie stabilizátory a podvozok má zabezpečiť lepšiu ovládateľnosť a trakciu aj pri vyslovene dynamickej jazde.

Zdroj: Jozef Murárik

Cupra Born VZ bude obutá štandardne na 20-palcových zliatinových diskoch so šírkou pneumatiky 235 mm, čo by mohlo znamenať, že dojazd sa zníži. Ale aj tak bude 599 km v kombinovanom režime podľa cyklu WLTP. Batéria je vylepšená a miesto čistej kapacity 77 kW má čistú kapacitu až 79 kW. V domácich podmienkach, pri striedavom prúde, môžete nabíjať výkonom až 11 kW a jednosmerným prúdom zvládate až 185 kW. To by znamenalo, že z 10 na 80% sa Cupra Born VZ dostane za 30 minút.

Veľké zmeny prišli aj v prevedení. Pre VZ sú dostupné dve špeciálne farby, tmavozelená Dark Forest a čierna Midnight Black. Na výber sú dva druhy 20-palcových zliatinových diskov. Jedny z nich sú dokonca kované. Interiér vozidla menia nielen sedadlá Cup Bucket, ktorá vyrába firma Sabelt, pričom sú čalúnené kombinovaným poťahom z textilu Seaqual Yarn. Interiér vylepší aj možnosť použitia troch zadných sedadiel a preskleného strešného okna, to doteraz dostupné nebolo. Ale ešte dôležitejšie je, že je možné nastavovať úroveň rekuperácie a to konkrétne pádlami pod volantom. Ďalšou zaujímavou správou je, že automobilka Cupra kompletne prerobila digitálny panel pred vodičom. Je o niečo väčší a stratil ovládanie toho, čo by bola normálne prevodovka. Páčka sa presunula na pravú stranu pod volant.

No aby to bolo kompletné, tak Cupra siahla po novej aparatúre s 10 reproduktormi od firmy Sennheiser. Vylepšený je aj systém Travel Assist, ale dôležitejšie je, ako auto jazdí.

Aj keď som veľmi chcel kus, ktorý má zelenú farbu, prischol mi čierny. A vôbec sa nehnevám. Veď auto nie je o farbe, ale skôr o tom ako sa s ním jazdí. Pri prvej jazde z Martorellu po pod pohorie Montserrat som ani nečakal, že budem niekedy z elektromobilu čo i len trochu nadšený na jazdeckom poli. Prvá časť o tom ani nehovorila, motať sa cez mesto a ísť dlhé prejazdy, to by som tak mohol merať spotrebu. Ale ani to nerobím. V kolónach sa to totiž robí ťažšie.

Zdroj: Jozef Murárik

Všetko začalo byť zaujímavejšie akonáhle som odbočil z hlavnej cesty a dostal sa na bočnú. Prepínam režim Cupra na satelitnom tlačidle na volante. Medzičasom si občas prehodím nechtiac pesničku, čo je dôvodom náhrady klasických tlačidiel na volante dotykovými. Nie je to zlé, ale aj na toto si musím zvyknúť. Aj keď sa dynamika posunula, niečo má stále brzdí. Vypínam preto kompletne stabilizáciu, v Borne VZ sa to dá. A vtedy to prichádza to, čo som naozaj nečakal. S Bornom VZ sa dá jazdiť dynamicky a v zákrutách reálne sedí vďaka nízkemu ťažisku, nevadia mu ani bubnové brzdy vzadu. Sú borci, ktorým sa z nich dymilo, mne nie. Ja som to zvládol tak, ako bolo auto stavané. Mám pocit, že toto je ideálny elektrický hothatch. Takto malo byť auto riešené od začiatku. Nehovorím, že predtým bol Born zlý, ale tento je priam dokonalý. Zásadná otázka prichádza, či by som ho vymenil za Cupra Leon s podobným výkonom. A asi tušíte odpoveď. Ale Born VZ je ukážkou toho, že budúcnosť s elektrickou energiou nebude úplne nudná. Akusticky síce áno, ale vnemovo určite nie. Každá jedna zákruta ide s dávkou adrenalínu, nielen kvôli úzkej ceste, útesu z jednej strany a rokliny z druhej strany, ale aj kvôli prejavu auta. Okamžitá reakcia na plyn, či skôr na akcelerátor spojená s masívnym krútiacim momentom v najdynamickejšom režime robí priam čary. Nechcem vedieť akú mám spotrebu, nechcem rozmýšľať nad dojazdom. Viem, že takto nabehám na veľkú nádrž, teda na veľkú baterku, maximálne 250 km. Ale každý kilometter bude okorenený dávkou entuziazmu a dávkou endorfínov.

Born VZ je omnoho lepší ako Born eBoost, ak hľadáte auto, s ktorým sa reálne viete zabaviť. Automobilka Cupra recept doladila k dokonalosti.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku