2024-02-12 12:58:00
Kia Ceed Sport
Kia Ceed Sport
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Kia Ceed – silný motor, manuál, bohatá výbava, slušná cena

Koľko ešte zostalo dobrých áut na trhu? A čo vlastne robí dobré auto dobrým?

Znamená označenie dobré auto vyjadrené v číslach, čislo tri? Tri, trojka? Zdalo by sa, že dobré auto nie je dosť dobré, ale pravda je taká, že výnimočné autá nie sú tie, ktoré by ste chceli mať doma na každodenné potreby. A ak áno, patríte k hornej tisícke ľudí, ktorí na každodenné potreby môžu využívať presne to auto, ktoré chcú. Napríklad Porsche 911, McLaren Senna, či Hispano Suiza... Ak to rozšírime, výnimočných áut sa dnes už veľa nerobí, no medzi starými nájdeme výnimočných veľa. To preto, lebo v minulosti viac než teraz konštruktéri zobrali odvahu do hrsti a skúšali vyrobiť niečo inak. Skúšali získať konkurenčnú výhodu nad ostatnými konštrukčným riešením, ktoré sa s veľkou pravdepodobnosťou neskôr ukázalo ako strata času a peňazí, no beztak stvorili auto, ktoré bolo výnimočné. A niekedy sa tie ich vynálezy osvedčili a naozaj výrobcovi priniesli výhodu.

Zdroj: Ján Hargaš

Hľadať v súčasnosti výhodu u áut v porovnaní s ostatnými môže byť ťažké. Vždy to bude ťažké, lebo dnes len málokto tuší, že niečo čo je iné, môže byť po čase brané za výnimočné. Aj dnes sa niekde v hlbinách myslí a univerzitných internátov tvorí nový Apple, nový Microsoft, ekvivalent nového revolučného motora. Je ale celkom možné, že kým sa o tom dozvieme, niekto to kúpi, či to niekto vzdá skôr, než by dosiahol úspech. Aj tak sa ale výnimočné autá objavujú. Výnimočná technika, vlastný vývoj, pokrokovosť, unikátnosť. Aj mainstreamový výrobcovia občas majú nejaké tie esá v rukáve a sú schopní ich pretaviť do sériovej výroby a uchvátiť.

Kia Ceed výnimočná nie je. Nemá žiadnu novinku, dychberúcu konštrukčnú záležitosť, ktorá by dokázala zmeniť motorizmus, či primäť novinára staviť si práve na jej úspech. Kia Ceed pravdepodobne ani v budúcnosti nebude považovaná za technicky unikátne auto. Jedna generácia za druhou bude slúžiť svojim užívateľom a je možné, že za pár desiatok rokov si na tento model nikto nespomenie. Otázka ale je, či je to takto zlé. Nie každé auto patrí do múzea, či do súkromnej zbierky, niektoré autá sú stvorené preto, aby dobre slúžili svojim užívateľom. A aj v tom sa dá vynikať, aj v tom sa dá zlyhať. A aký je v tomto Ceed? No predsa dobrý. Dokáže solídne slúžiť pomerne veľkej časti populácie. Nevyhovie však každému a takmer nikoho pritom neohúri. Ale ani nesklame. Nevie to. Nesľubuje nič, čo nevie dodať. A preto je dobrým autom.

Zdroj: Ján Hargaš

Je enormne priestranným autom? Nie. Odvezie štvoriciu basketbalistov aj s batožinou? Nie. Dokáže slúžiť ako rodinné auto? Nuž, ako pre koho. Pokiaľ nie ste rodina basketbalistov a váš výškový priemer je hlbšie pod 180 cm, áno dokáže to. Menšia rodina – menšia počtom, menšia priemernou výškou bude aj tento hatchback schopná využívať ako rodinné auto.

Kia Ceed je medzi hatchbackmi nižšej strednej triedy priestorovo priemerným autom. Neohúri, neurazí. Odvezie. Ak si vodič s výškou 192 cm skúsi sadnúť „sám za seba“ zistí, že sa už veľmi nezmestí. Nohy má vrazené do operadla vodiča, hlavu do stropu a hlavová opierka mu sotva siaha po krčnú chrbitcu, navyše má ramená niekde na pomedzí okna a vedľajšieho auta. To tiež znamená, že ak vzad budete chcieť vložiť dieťa do detskej sedačky, potrebujete naozaj pevný stred tela a zvýšenú ohybnosť končatín. Lebo je to nízko, lebo výrez dverí od vás bude žiadať veľa na vkladanie dieťaťa do ukotvenej sedačky. 

Zdroj: Ján Hargaš

Skrátka: sú tu aj lepší. Kufor je ale fajn. Nič mu nechýba. Štyria by sme sa doň na víkend pohodovo zbalili. To preto, lebo sme sa v menších autách naučili voziť iba to, čo naozaj potrebujeme. Kombi by sa ale určite zišlo. Aj pre priestor vzadu, aj pre rezervu v kufri. Ceed je postavený tak, aby bol dobrým rodinným autom – univerzálnym rodinným autom – ako kombi.

Hatchback je tak skôr pre jednotlivca, dvojicu. Ale to nič, takých hatchbackov tu máme väčšinu a podobne je na tom aj XCeed a všetky tieto veľmi kompaktné crossovery. Len sa to všetko odohráva o trošku vyššie.

Zdroj: Ján Hargaš

Testovaná Kia bola v alternatívnej výbave menom Sport. Tá si berie zaujímavejšie prvky výbav, ktoré poskytuje výbava GT a kombinuje ich s niektorými ústupkami nižších výbav. Vo výsledku tak máte za niečo vyše 23-tisíc veľmi pekne vybavené a nadizajnované auto. Ale výhradne s manuálnou prevodovkou a štvorvalcovým turbomotorom bez mild-hybridu. Podľa mňa veľmi príjemný kauf. Pokiaľ hľadáte športovejšie ladený hatchback a GT je už pridrahé, toto je fajn. Mne sa pozdáva aj výbava Gold. Či už pre krátky model, alebo kombi, dobrá cena, dobrá výbava, konektivita CarPlay a Android auto a s balíkom LED máte aj silné svetlá so silnými hmlovkami. A ja som v konfigurátore zvolil daný motor s dvojspojkovou prevodovkou. Lebo je to skrátka pohodlnejšie.

Dvojspojka je dobrá voľba, no manuál nie je zlý. Respektíve, je lepší ako v minulosti. Zlepšenie cítiť v kulise. Nie je to ešte lahodná prevodovka a asi ani nikdy nebude, ale radenie je presné, dráhy sú celkom krátke a kulisa je celkom dobrá. Zvykol by som si. Záber motora nie je úplne taký, aký by som chcel, ani spojkový pedál mi nevyhovuje, no opäť, dá sa zvyknúť a nie je to také ako pri minulej generácii, že som mal po jednom prejazde mestom v špičke chuť vytrhnúť tú páku a hodiť ju do vedľa idúceho vozidla.

Zdroj: Ján Hargaš

LEDky pekne svietia, na hatchback je v noci viditeľnosť veľmi fajn. Fajn je aj odhlučnenie a podvozok. Viacprvkové zavesenie autu veľmi svedčí a ak ide o ostrejšie jazdenie, je na tom Ceed lepšie ako mnohé iné hatchbacky. Európania vedia dobre odladiť aj vlečku, takže rozdiel nie je veľký, no predsa toto auto pôsobí tak ako chce – športovejšie.

Pružnosť motora je na potechu ducha. Ako by to mohlo byť inak, keď ponúka 160 koníkov. Neviem, či sú tam všetky, no dynamika s manuálnou prevodovkou vie byť veľmi dobrá a jazda môže byť zábavná. Pružnosť je pri meraní na treťom prevodovom stupni súca. Pri zrýchlení zo 60 na 100 km/h to zvládne aj na trojke pod 6 sekúnd a to isté aj pri zrýchlení z 80 na 120 km/h. Predbiehanie je teda rýchle aj bez rozjazdu z dvojky. Priemerná spotreba bola počas testu 6.7 litra. Nestihol som ešte spomaliť. Testovacích kilometrov nebolo veľa, takže údaj síce obsahuje tradičný nájazd 40 percent okresky, 40 percent diaľnice a 20 percent mesto, no bez snahy o úspornú jazdu. S ťažšou nohou.

Zdroj: Ján Hargaš

Ceed v krátkej verzii a s výbavou Sport je svieži hatchback, ktorý môže byť dobrou alternatívou k autám, ktoré už v segmente nie sú a športovosť môže prebrať po nich. Mám namysli Renault Mégane, ktorý už jednoducho nie je dostupný v krátkej verzii. Ten model jazdil výborne aj bez písmenok RS. Ak si viac ako výšku posedu ceníte jazdné vlastnosti, zvážte Ceed. Nie je zázračný ani prekvapivý, ale je dobrý. Dobrý hatchback. Dokonca aj ponechanie uzamknutých dverí po zhasnutí motora sa dá nastaviť. Rovnako tak priamo na volante vypnete otravného asistenta jazdy v pruhoch. Takže dobre. 6,5 z 10.

Technické údaje

Model: Kia Ceed 1,5 T-GDi 
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1482
Výkon (kW/ot.):  117,5/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 253/1500-3500
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Maximálna rýchlosť (km/h): 210
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,4
Spotreba priemer podľa WLTP (l/100 km): 5,5-6,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4315/1800/1447
Rázvor náprav (mm): 2650
Objem batožinového priestoru (l): 395
Objrem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1255-1380
Užitočná hmotnosť (kg): 565
Brzdený príves (kg): 1000
   
Základná cenníková cena modelu (Amber): 16 490 €
Základná akciová cena verzie Sport: 22 390 €
Základná cena motora plus DCT vo výbave Gold 22 290 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku