2023-11-06 14:59:00
Prvá jazda s Mercedesom
Prvá jazda s Mercedesom Triedy E 2023
Zdroj: Jozef Murárik

PRVÁ JAZDA: Mercedes triedy E je ľahší nielen na pohľad, ale aj v rukách

Automobilka Mercedes aktuálne prináša na náš trh desiatu generáciu triedy E, ktorá je solídnym nasledovníkom všetkých svojich predchodcov.

Prináša nielen jazdné vlastnosti, ktoré favorizujú komfort, ale nezabúda ani na budúcnosť z pohľadu moderných technológií. Mercedes triedy E sa môže stať trendsetterom v niektorých novinkách prevratných pre automobily celkovo, nie iba pre túto kategóriu vozidiel.

Nová trieda E však nie je väčšia od predchodcu až tak zásadne. Nárast dĺžky zaznamenal iba 18 mm, čo je v ostrom kontraste s mníchovským konkurentom, ktorý sa už svojou veľkosťou rovná krátkej verzii luxusného vozidla značky. Všetky ostatné rozmery zostali vlastne takmer zachované a to hovorí aj o vnútornom priestore. Nová trieda E má pri porovnaní s predchodcom síce rovnaký štýl línií, ale zmenený je jemne tak, aby karoséria pôsobila ľahšie. Vizuálne odľahčenie určite prináša aj nová maska s čiernym lemovaním. To, čo na fotkách, pôsobilo minimálne zvláštne je v realite príjemný pohľad. Maska chladiča môže byť podsvietená, ale to už je trend, ktorý dnes vrátime. Podsvietená je nepriamo, takže nevidno LEDkový pás ako na kolotočoch.

Predné svetlá ponúknu maticové LED s vysokým rozlíšením. Na to sme už ale pri Mercedese akosi zvyknutí.

Zdroj: Jozef Murárik

Rázvor s dĺžkou 2 961 milimetrov doplnený o masívne 20-palcové zliatinové disky nedokáže úplne prezradiť samotnú veľkosť auta. Ak by ste videli auto samotné, tak by ste tipovali, že je menšie. Ale realita je úplne iná. Mercedes triedy E je predsa masívne vozidlo, ktoré ponúka veľa miesta vnútri a komfort pri kontinentálnych jazdách.

Z celkovej dĺžky a celkového rázvoru vyplýva, že vnútri tohto nového Mercedesu triedy E je extrémne veľa miesta vpredu, ale nie je ho málo ani vzadu. Nie je to trieda S, stále si zachováva dostatočne odlíšenie, ale aj napriek tomu môže slúžiť nielen ako pracovné, ale aj ako rodinné auto. Veď batožinový priestor verzie sedan ostáva stále s objemom 540 litrov v prípade nesklopenia sedadiel. A kto by ich vlastne sklápal v sedane? Asi nikto.

Kým exteriér možno pôsobí trochu konzervatívne, aj napriek čiernemu lemu masky chladiča, interiér je určite veľmi pokrokový s viacerými displejmi. Prvý a základný je v strede a zobrazuje všetky údaje informačno-zábavného systému na ploche s uhlopriečkou väčšou ako majú štandardne notebooky. Najnovší systém však prináša aj trochu zvláštne ikony. Od klasických a elegantných sa totiž posunuli ku veľmi smartfónovo pôsobiacim. Čiže keď máte displej v strede a displej pred vodičom, tak to ešte stále nie je finálny počet. Nie, nehovorím o head-up displeji, ale o displej pred spolujazdcom. V blízkej budúcnosti na ňom bude možné hrať aj hry z tretích strán a používať aplikácie tretích strán. V niektorých krajinách to už funguje, ale u nás ešte takéto povolenie nemáme. Aj to však príde. Angry Birds musia teda počkať, rovnako ako videokonferencie po zastavení vozidla.

Zdroj: Jozef Murárik

Mercedes triedy E stále stavia svoju ponuku aj na 6-valcových motoroch. Môže to byť buď E450 spaľujúca benzín, alebo E450d so spaľovaním nafty. Ale aj tak bude základ predaja tvoriť mild hybridný model označený E2220d, ktorý ma výkon 145 kW (197 k) a je doplnený práve doplnkom EQ Boost s výkonom 17 kW. Motor je dynamický, ale aj tu treba skonštatovať, že výkon je skôr adekvátny, nie príliš šokujúco vysoký. S autom jednoducho pretekať nebudete. Ale na bežné jazdenie absolútne stačí. Naviac, keď je okorenený dobrou spotrebou. S týmto vozidlom viete jazdiť kľudne okolo 5 litrov na 100 km. To by mohlo znamenať dojazd na väčšiu nádrž ďaleko cez 1 200 km.

Ďalšou pozitívnou stránkou veci je fakt, že trieda E si zachováva vysokú dávku komfortu aj v prípade použitia 20-palcových zliatinových diskov, ako sme mali na všetkých vozidlách na prezentácii. Ja som si vyskúšal alternatívu so vzduchovým podvozkom, ale aj s klasickým adaptívnym s pružinami. Je jasné, že vzduch dokáže priniesť ešte o štipku viac plavnosti, ktorá je pri tomto aute absolútne žiadaná. Takisto si treba vždy pripraviť aj príplatok za natáčanie zadnej nápravy. To zlepšuje manévrovanie a zľahčuje jazdu výrazným spôsobom.

No a teraz to zásadné, cena každého jedného z 5 vyskúšaných modelov bola okolo 90 000 €. Je to veľa? Ani nie, keď si zoberieme do úvahy, že ceny áut narástli, ale Mercedesy sa akosi držia. A k tomu majú stále 6-ročný servis v cene.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku