2023-10-15 12:34:00
BMW 330e xDrive
BMW 330e xDrive
Zdroj: Ján Hargaš

BMW 330e xDrive sedan – Lebo

Prečo si niekto kupuje plug-in hybrid? Prečo sedan? Prečo BMW? Prečo plug-in hybridný sedan od BMW? Lebo.

Toto je auto, na ktoré nemusíte mať odpoveď. Otázka prečo je vtieravá a odpovedá sa na ňu komplikovane. Pritom je to tak jednoduché, ako by povedal klasik. Existujú lepšie voľby? Podľa mňa určite.

Môj výber? 320i sedan. Dovidenia, majte sa pekne. Voľba č. 2? S veľkým odstupom 318i sedan. Lebo to isté, len trošku slabšie (áno, stále dvojliter). Voľba č. 3? 330i sedan. Č. 4 M340i xDrive sedan. 5: 330i xDrive sedan. 6: 320d sedan. 7: 330d xDrive sedan, M3 Competiton sedan, M3 Competition xDrive sedan, 318d sedan, M3 Touring... 330e xDrive, 330e, 320e... A to stále nie je koniec výpočtu. Stále sa dá pridávať... Stručne a skrátka: BMW radu 3 má motorizáciu absolútne pre každého. Nie je to auto pre každého, to je úplne jasné a nie je autom pre každého ani tento plug-in hybrid. Neznamená to, že je zlý. Len, že mne lepšie splní účel celý diapazón verzií. Väčšiu baterku na jazdu v čisto elektrickom móde nepotrebujem, keď môžem mať ten istý motor s tou istou prevodovkou bez medzikusu, bez ťažšieho zadku... Alebo si ešte stále môžem kúpiť benzínový šesťvalec, ba naftový šesťvalec. Áno, plug-in tu je a nepochybne zachraňuje ľadové medvede, ale koncept záchrany planéty vysnívaným autom mi akosi uchádza. Nech sa na to pozerám z akéhokoľvek pohľadu, záchrana sveta pri kúpe auta nehrá rolu, aj keď sa všetci tvárime, že je to inak. Znižovanie emisií a všetko to zelené haló je síce fajn, ale je to len jeden z faktorov výpočtu. Kým tu skrátka je možnosť kúpiť si BMW radu 3 s benzínovým srdcom, prinajhoršom so srdcom naftovým, plug-in hybrid a elektro budú na konci výpočtu. Lebo na tieto otázky odpoveď nepotrebujem a ak áno, je ňou i4.

Zdroj: Ján Hargaš

Počas týždňa som s radom 3 sedan odjazdil 680 kilometrov. Raz som tri hodiny nabíjal na domácej zástrčke do 50%, raz som pricucol benzínu za 10 eur, aby mi to po ceste späť k dílerovi neskapalo a chalani ešte mohli vyraziť na pumpu bez oroseného čela. Spotreba bola v priemere 2,5 kWh na 100 km a 5,2 l benzínu na 100 km. Jazdu tvorilo 70% diaľnic, 25% okresiek, 5% tvorilo mesto. Aj z toho vyplýva prečo som nepotreboval nabíjať a prečo bola spotreba energie taká nízka. Z najazdených 680 km bolo približne 130 v elektrickom móde. Zhruba 60 km z toho bolo zo zástrčky, 70 km si auto nahromadilo brzdením a dobíjaním počas jazdy. Keď si vezmete, že z celkového počtu kilometrov zodpovedalo mestskému jazdeniu len 34, je jasné, že auto bolo schopné využívať elektrický jazdný režim aj v neideálnych podmienkach. Ak teda nerátam jazdu v kolóne na diaľnici niekoľko kilometrov.

Pointa je, že elektrinu som počas týždňa potreboval veľmi málo, aj som ju využíval málo, napriek tomu sa spotreba benzínového motora príliš nezvyšovala. Dvojlitrový turbomotor má dostatok síl a rezervy výkonu, aby nízky sedan pretlačil cez diaľnicu s výbornou spotrebou.

A tu tkvie primárne vysvetlenie toho, prečo by si niekto mal kúpiť toto konkrétne BMW radu 3. Jednoducho preto, lebo väčšinu chvíľ trávi v meste, v robote/doma má možnosť mať nabíjačku, no zároveň potrebuje rýchle a efektívne presúvadlo na väčšie trasy mimo bežných kilometrov. Toto auto to plní. Je reprezentatívne, klasických tvarov, do kufra sa na predĺžený víkend poľahky zbalí aj štvorica (viem, lebo som vyskúšal).

Zdroj: Ján Hargaš

Auto v tom meste odjazdí na nabitie cca 50 km v elektrickom móde, správa sa vtedy veľmi príjemne, na plyn reaguje okamžite, má kopu výkonu, a pritom nevyzerá ako poštový doručovateľ expresných zásielok, ani krabica od mlieka. Elegancia a štýl v kombinácii dvoch svetov, to je presne ono.

S aspoň čiastočne nabitou batériou je navyše na okreskách pekne dynamické, ale aj bez baterky vie na diaľnici porušovať predpisy. Dovedna môže byť spotreba nízka a nabíjanie ani tankovanie nemusia byť také časté.

Nuž a keď sa naň pozriete, na parádny biely interiér, nový infotainment, kopu asistentov, výborné svetlá, športový podvozok a dizajn... Ja by som možno nešiel do M-paketu, pre väčšie pohodlie na našich rozbitých okreskách, ale čo ja už o tom len môžem vedieť.

Auto je tiché, dobre sa v ňom sedí, dobre sa cestuje na dlhé trasy, výborne chladí, plug-in sústava sa dá ovládať cez jazdné režimy i cez tlačidlo na zachovanie aktuálneho stavu nabitia batérie (auto mierne nabíja počas jazdy).

Je to výborné auto a je len ďalším dôkazom, že nech si pri súčasnom rade 3 vyberiete čokoľvek, neurobíte zle. Hlavne ako to bude sedan. No a konkurenti? Nová Trieda C má na všetko odpoveď v podobe dvojlitrového motora doplneného istou mierou elektrifikácie. V rámci elektrického dojazdu majú plug-iny Triedy C výrazne viac dojazdu a nová C-čka jazdí o poznanie lepšie ako predtým. Keď si porovnáme porovnateľné verzie 330e xDrive s C 300e 4Matic, zistíme, že Bavor má nielen menšiu baterku, hmotnosť, či výkon, ale aj cenu a to o poriadnych 9-tisíc eur. Musíte mať teda veľmi špecifické požiadavky, aby vám 30-40 kilometrov elektrického dojazdu a DC nabíjanie stáli za kúpu Triedy C. Skôr to bude o tom kto má rád hviezdy a kto vrtuľky. Medzi konkurentov ešte treba zarátať plug-in hybridné Volvo S60, ktoré štartuje na cene ešte vyššej ako Mercedes, no a samozrejme by sme radi zarátali aj Audi A4, no to na plug-in hybridy z vysoka... To isté sa dá napísať aj o modeli XE od Jaguaru. 

Súboj sa teda odohráva reálne iba medzi Bavorom a Mercedesom. Do rovnice sa ešte zboku pripájajú aj Volvo S60 so švédskym studeným štýlom, no za mňa je najlepšou alternatívou k týmto dvom model Lexus ES. Nemá toľko koní, netreba ho však ani nabíjať a podobne ako lacnejšia Camry, aj ES-ko má skutočne dobrý full hybrid. Vie byť tiež lacnejší, ak by to bolo zaujímavé. V prvom rade jazdí plynulejšie a má svoj punc originality. Čisto elektrický dojazd však neponúkne, čo ma oblúkom opäť vracia do tradičného súboja nemeckej prémie. Ja by som si z týchto dvoch nevybral ani jedno, ale o tom som už písal. Kto chce naozaj elektrický dojazd, možno by sa ďalej nemusel trápiť dočasnými riešeniami, mohol by vziať odvahu z miešku a zobrať elektrickú i4. To je u mňa víťaz medzi elektromobilmi a tiež poráža všetky plug-in hybridy. No a ak je to na vás priveľa elektrifikačnej odvahy, Bavor ponúka celý diapazón verzií, ktoré sú výborné a lacnejšie ako Trojcípa hviezda. 7 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: BMW 330e xDrive
Počet valcov/ventilov na valec: 4/4
Zdvihový objem motora (cm3): 1998
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná + predná
Výkon (kW): 215
Krútiaci moment (Nm): 420
Maximálna rýchlosť EV/Hybrid (km/h): 140/230
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,8
Spotreba kombinovaná (WLTP) (l/100 km): 1,5-2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4714/1827/1440
Rázvor náprav (mm): 2851
Objem batožinového priestoru (l): 375
Objem palivovej nádrže (l): 40
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1900
Užitočná hmotnosť (kg): 520
Rozmer pneumatík vpredu a vzadu (min.): 225/50 R17
   
Cena modelu od: 44 050 €
Cena verzie: 59 960 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku