2023-10-12 09:30:00
Škoda Kodiaq Style TDI
Škoda Kodiaq Style TDI
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: Škoda Kodiaq Style TDI 4x4 – Rozlúčka s Kodiaqom Prvým

Škoda oznámila, že bude pokračovať v produkcii Kodiaqu aj v budúcnosti.

Nová generácia je už takpovediac za rohom. Všetci sme ju už videli, no sériová výroba ešte nebeží. Nový Kodiaq bude výrazne elektrifikovanejší a to znamená, že jeho cena porastie. Zatiaľ máme teda na trhu aktuálny Kodiaq, prvej generácie, ktorý je v súčasnej fáze po modernizácii. Je to akási rozlúčka s modelom v testovacích cykloch. A na túto úlohu automobilka vybrala verziu Style, ktorá má najlepší dvojlitrový motor TDI a pohon všetkých štyroch kolies.

Sivá farba by mohla evokovať firemné autoparky, ale fakt je, že aj veľa súkromných vlastníkov siaha po takto nenápadných farbách. Prečo? Pre budúcnosť. Niektorí si kupujú auto tak, aby sa dalo ľahko predať, čo nie je úplne optimálny nápad. Veď z auta treba mať aj trochu radosť! Nič to nemení na fakte, že sivá Kodiaqu určite pristane.

Vozidlo predvádza eleganciu výbavy Style, ktorá prináša úplne inú masku ako majú slabšie vybavené verzie. Má výrazné zvislé zuby a svoje kúsky do stavebnice pridáva aj tvar zliatinových diskov s mnohými lúčmi. Možno na údržbu budú trochu zvláštne a zložité, ale tvarmi dokážu zaujať.

Zdroj: Jozef Murárik

Škoda Kodiaq po stále nedávnej modernizácii prináša nové predné svetlomety s trochu iným tvarom nenadväzujúcim až tak výrazne na masku chladiča. Majú tiež nové maticové LED prvky, ktoré dokážu v noci lepšie osvietiť cestu a neoslniť všetkých okolo. Bok vozidla predvádza štandard tejto kategórie, ale do oka padnú predĺžené zadné dvere, schopné poskytnúť priestor na nastúpenie aj do tretieho radu sedadiel. Áno, Kodiaq môže byť aj sedemmiestny. Tento konkrétny kus dokonca je. V kufri sú teda dve samostatné sedadlá. Nie sú však vyberateľné a v štandardnom sklopení ostávajú v batožinovom priestore, čím zmenšujú jeho objem v prípade použitia iba predných piatich sedadiel o minimálne 60 litrov oproti normálnej päťmiestnej verzií bez týchto prídavných miest. Aj tak je objem stále slušných 775 litrov v tejto časti vozidla.

Do batožinového priestoru sa dá dostať cez elektricky otvárateľné kufrové dvere. Zadná časť vlastne tiež pri facelift získala nové LEDkové svetlá, ale až tak ľahko ich nerozoznáte. Musíte mať vedľa seba starý a nový Kodiaq a zistíte, že dizajn nových svetiel je značne zložitejší. Ich línie sa zmenili najmä v spodnej časti. Zo zmien pri modernizácii treba ešte spomenúť absenciu zadného loga, ktoré nahradil široký pás s názvom automobilky.

Zdroj: Jozef Murárik

Interiér Kodiaqu je stále príjemné miesto a vo výbave Style môžete mať kombináciu látky, alcantary a na niektorých miestach kože. Aj keď najmä umelej. Interiér pôsobí trochu fádne, lebo jediným výstrelkom je zjavne čiastočne hnedé čalúnenie. To nič nemení na fakte, že kvalitatívna zmena spôsobila výrazný posun v celkovom prevedení. Škoda zlepšila všetky veci, ktoré boli pred modernizáciou minimálne otázne. V preklade, kľučky už nevŕzgajú a to sa môžete snažiť akokoľvek chcete.

V zadnej časti je okrem batožinového priestoru aj lavica s tromi sedadlami. Sedáky sú delené na tretiny, ale ľavá časť je spojená. Operadlá sú zase rozdelené na 3 časti. Toto prevedenie favorizuje variabilitu a okrem posuvnej sedákovej časti je možné operadlá naklápať podľa potreby.

Zadná časť interiéru je teda perfektne pripravená na akékoľvek možnosti prevozu, o čom svedčí aj celkový objem 270 litrov pri siedmich miestach. Predná časť zase predstavuje útočisko pre vodiča a spolujazdca, pričom obaja majú miesta dostatok a stredová lakťová opierka má plochy aj na dva lakte. Kodiaq má ešte stále klasickú páku na radenie a celé stvárnenie je skôr konzervatívne. Veď má aj samostatnú klimatizáciu so samostatnými malými displejmi ukazujúcimi aktuálnu nastavenú teplotu.

Zdroj: Jozef Murárik

Dva veľké displeje, ten stredný s ovládaním informačno-zábavného systému a ten pred vodičom určite zaujmú celkom slušným rozlíšením, favorizujú tým rôzne veľkosti zobrazovaných elementov. Stredný displej dokáže predvádzať aj zrkadlenie mobilných telefónov dvoch najčastejších platforiem dokonca bezdrôtovo. To, čo kedysi BMW navrhovalo mesačne spoplatniť má Škoda sériovo a bez akýchkoľvek ďalších príplatkov. Takto sa to robí! Sedadlá v prednej časti možno nazvať výrazne komfortnými. Mne trochu chýbalo výraznejšie bočné vedenie. Nie, že by bolo v tomto prípade slabé, ale viac mi jednoducho sedia sedadlá v RS, alebo Sportline. Vo výbave Style však úplne bez problémov sedí volant s dvomi ramenami, rovnaký ako majú modely Octavia. Všetky tlačidlá na ňom sú klasické a ovládanie niektorých detailov kolieskami je zatiaľ neprekonané.

Škoda teda predviedla všetko, čo k nej patrí, vrátane dáždnikov vo dverách. Síce už bol iba jeden, lebo ten zo spolujazdcových asi niekto niekde zabudol, ale je to stále príjemný a milý detail, ktorý pomôže ak začne náhle pršať a nebolo to v predpovedí počasia. O ďalších Simply Clever detailoch ako škrabka vo viečku nádrže, na ľad, nie na zemiaky, kôš vo dverách šoféra, či špeciálna úprava držiakov na poháre s možnosťou ľahšieho otvárania fliaš a lievik na kvapalinu do ostrekovačov okna asi ani netreba hovoriť. Sú to prvky, ktoré má automobilka v ponuke už dlhodobo a spríjemňujú nejednu aktivitu, ktorú vodič vo vozidle jednoducho vykonávať musí.

Zdroj: Jozef Murárik

No teraz poďme na to zásadné, Škoda Podkapotu umiestnila najlepší motor, ktorý Kodiaq kedy mal. Nie je to len o dvojlitrom TSI, ale rovnako výborný je aj dvojlitrový naftový agregát s výkonom 147 kW (200 k) a pohonom všetkých štyroch kolies. Je štandardne spojený so sedemstupňovou automatickou prevodovkou, ale na to už sme zvyknutí. Kodiaq je s touto kombináciou veľmi príjemné a komfortné vozidlo. Stále nie je, aj napriek zrýchleniu na stovku za 7,8 sekundy, športovým náradím, ale na to sa ani hrať nechce. Potrebuje mať dostatok výkonu na predbiehanie v akejkoľvek situácii a tiež musí zvládať transport úplne naloženého auta. V základnej špecifikácii verzie je totiž nosnosť až 700 kg. Tam sa samozrejme delí podľa toho koľko výbavy naviac pribudne.

Dynamika je teda minimálne dostatočná a spotreba tiež dokáže zažiariť. S plne naloženým autom po diaľniciach dokážete upaľovať povolenými limitmi na limite 6,7 litra nafty na 100 km. Ak sa posnažíte s trochu prázdnejším vozidlom a vynecháte diaľnice, budete jazdiť len mimo mesta, či v meste minimálne, tak sa pozriete na hodnoty nebezpečne blízko 5 litrom. Pod 5-litrovú hranicu asi veľmi chodiť nebudete, to by ste museli mať extrémne sebazaprenie a disciplínu mnícha v tibetskom kláštore.

Nízkej spotrebe nahráva aj podvozok stavaný reálne komfortne. Nikoho nikam neženú ani zliatinové disky s priemerom 19 palcov, stále majú dostatočnú bočnicu pneumatík pre komfort jazdy. Kodia+ je stále príjemný, akurát v tejto verzii, tento kus, nemá adaptívne tlmiče. To znamená iba jediné nastavenie. Jediné, čo si môžete zvoliť sú reakcie prevodovky v športovom nastavení. Celkovo režimy auta? Niektorí ich vôbec nepotrebujú.

Zdroj: Jozef Murárik

Ku príjemnej jazde rozhodne prispieva aj veľa asistenčných systémov. Všetky sa ovládajú logicky a fungujú ako by mali. To znamená, že adaptívny tempomat nemá žiadne trhané pohyby, všetko prebieha veľmi jemne. Až na udržiavanie v pruhoch. To v tomto kuse absentuje. Na druhú stranu, môžete aspoň zvoliť vypnutie vypínania motora priamo tlačidlom v spodnej časti prístrojového panelu. Tieto všetky súčasti sú celkom rozumne nakonfigurované. Rozumná konfigurácia by teda mohla znamenať priaznivú cenu.

Čo je pri takomto aute priaznivá cena? Koľko ste ochotní dať za Kodiaq? Česká automobilka predáva toto vozidlo s konkrétne touto špecifikáciou za 53 000 €. Majte však v pamäti, že to je vrcholná naftová motorizácia s veľmi dobrou výbavou, automatom a pohonom všetkých 4 kolies. Toto auto dokáže plniť úlohu každodenného hráča na pracovné aj súkromné účely. Je to auto, ktoré za 53 000 € prináša pocit kvality a prirodzene schopné jazdné vlastnosti. Takže je vlastne ideálnym kandidátom na každodenné vozidlo v pracovnom aj rodinnom cykle. Mimochodom, aktuálne Škoda ponúka Kodiaq vo verzii Final Edition, kde môžete auto s daným motorom, prevodovkou a mierne lepšou výbavou kúpiť za cenu, za ktorú toto vozidlo štartuje. Úspora nemusí byť veľká, ale môže byť zaujímavá.

 

 

Technické údaje

Model: Škoda Kodiaq 2,0 TDI DSG 4x4
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1984
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  147/3600-4100
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1750-3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 218
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,8
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,3-6,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4697/1882/1687
Rázvor náprav (mm): 2790
Objem batožinového priestoru (l): 835/2065
Objem palivovej nádrže (l): 58
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1767-1965 (podľa výbavy)
Užitočná hmotnosť (kg): 520-718
   
Základná cenníková cena modelu: 30 850 €
Základná cena modelu RS: 46 080 €

 

 


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku