2023-10-09 10:53:00
Dacia Jogger Stepway Extreme
Dacia Jogger Stepway Extreme
Zdroj: os

TEST: Dacia Jogger Extreme - rodinné auto

Dacia Jogger nahrádza v portfóliu značky hneď dva modely. Svojou priamočiarosťou vytvára jednoduchú dilemu. Kúpiť, či nekúpiť?

Jogger nie je prerobená dodávka, no práve im najviac konkuruje. Je to prerobený hatchback menom Sandero. Auto je to celkom nové, no vlastne už prešlo faceliftom. Ten možno vidieť predovšetkým na tvári auta. Je tam nová maska s novým logom. Jogger stojí na novej platforme a pozornosť okolia si vyslúžil nielen zaujímavým dizajnom, aj výsledkami crash testov, ktoré vlastne nikdy neabsolvoval.

Dacia Jogger absolvovala v roku 2021 administratívny crash test. Toto slovné spojenie som si práve vymyslel, ale hodí sa a má rovnaký zmysel ako administratívna technická a emisná kontrola auta. Zápis. V tomto administratívnom crash teste dostal Jogger jednu hviezdu z crash testov. Kedysi by to bol prepadák, no dnes je to len znak toho, že Dacia sa naďalej snaží držať cenu vozidla dole (i keď to už veľmi nejde) a to aj za cenu toho, že do auta nenarve všetku elektroniku a výbavu, ktorú NCAP vyžaduje. Ak ide o skutočné nárazové testy, tie auto neabsolvovalo. Zato ich absolvovalo Sandero - menší kolega, z ktorého Jogger vychádza (modely sú takmer identické po B-stlĺpik). Ten dostal v crash testoch dve hviezdy. Obe autá pritom majú takmer rovnaké parametre percentuálnej ochrany pasažierov. V reálnych nehodách by si obe autá viedli slušne. Zhruba tak ako päťročné (nepredbúrané) autá nižšej strednej triedy. Skrátka výrazne lepšie ako priemerne 15-ročné vozidlá, ktoré jazdia po našich cestách... V základnej výbave má vozidlo 6 airbagov, núdzové brzdenie, ABS, ESP. Nemá však systém udržiavania v pruhoch a viacero ďalších asistentov buď nemá, alebo ponúka iba v paketoch (sledovanie mŕtveho uhla) a to sa dnes už skrátka neodpúšťa. 

Zdroj: os

Aj najvyššia výbava Extreme má zopár prvkov, ktoré si treba ešte prikúpiť. Napríklad parkovacie senzory sú súčasťou balíka Paket Technológia Extreme, kde sa nachádza aj sledovanie mŕtveho uhla. V prípade Dacie totiž úplne neplatí, že rôzne balíky výbav si môžete nekúpiť. Skôr je to spôsob ako skresať cenu výbavy tým, že prvky, bez ktorých moderné auto nie je kompletné, nakrájajú na menšie príplatky. Podobne je na tom aj balík Media Nav, ktorý dodáva konektivitu so smartfónom i vstavanú navigáciu. Kým jedno chcete určite, druhé sa vám môže zísť. Tieto pakety ale nie sú obzvlášť drahé, dovedna stoja 730 eur. K tomu ešte pekná metalíza. Tá, ktorou bolo vybavené testované auto je azda najlepšia, avšak je dostupná len pre výbavu Extreme. A ozaj, veľký rozdieľ medzi Sanderom a Joggerom je aj v tom, že Jogger má balík "Stepway" vlastne v základe, takže takto označená verzia jednoducho neexistuje a oplastované a zvýšené sú všetky výbavy. 

Päťmiestny Jogger v testovanej výbave Extreme s testovaným motorom s továrenským LPG kúpite za 19 100 eur. Celková cena len mierne presiahne úroveň 20-tisíc. No a 7-miestny variant stojí rovných 20 000. 

Zdroj: os

Jogger je typickou modernou Daciou. Vodič presadajúci z drahších áut rýchlo nájde nedostatky, no vodič presadajúci zo staršieho automobilu nižšej strednej, či strednej triedy veľkú časť slabín vozidla nepostrehne, respektíve ich nebude riešiť, lebo na druhú stranu dostane veľa pozitív. Tým najväčším je samozrejme cena. Toľko možností v zaujímavom veľkom a priestrannom aute za danú cenu nekúpite inak než u Dacie. Ak teda nerátame kúpu jazdenky. Výhody nového auta sú ale nespochybniteľné. A časť z nich spočíva aj v absencii ďalších komplikovaných systémov, ktoré ostatné autá majú a vďaka ktorým nielenže dosahujú lepšie hodnotenia v NCAP, pôsobia aj modernejšie. 

Pri posudzovaní modernosti totiž môžeme na vec pozerať z dvoch pohľadov - z pohľadu konkurencie, ktorá je často násobne drahšia, alebo z pohľadu vozidiel Dacie. Tam nové modely, medzi ktoré Jogger patrí, jednoznačne vyniká. Dacia ponúka množstvo doplnkov a vyslovene sa raduje z detailov, ktoré uľahčujú dennodenný život a vo výbave Extreme aj vyslovene skrášľujú vzhľad vozidla vonku i vnútri.

Zdroj: os

Ak ide o vnútorné spracovanie, aj tu je cítiť progres. Materiály, obzvlášť vo verzii Extreme, pôsobia o úroveň lepšie. Čalúnenie podľa vzoru "Alcantara" taktiež pôsobí dobre. Kabína je samozrejme vzdušná, veľmi vzdušná. Máte auto, ktoré do veľkej miery pripomína prvý Logan MCV, no s tým rozdielom, že tu je jazda tichšia, presvedčivejšia a auto je celkovo robustnejšie. Vzadu sa traja odvezú a majú až nadbytok priestoru v takmer každom smere. Vpredu sa sedí dobre vodičovi i spolujazdcovi. Vodič má všetko na dosah. Infotainment pôsobí jednoducho, no je veľmi účelný a funguje aj bezdrôtové CarPlay i Android Auto. Testované auto malo v tomto ohľade nejaké drobné zaváhania. Menu akoby v istých momentoch zabudlo na prvky, ktoré by malo mať. Celková funkčnosť bola v poriadku. 

Elektrický posilňovač riadenia pracuje po vzore francúzskych áut, volant by hlavne okolo stredovej polohy mohol byť pokojnejší. Neponúka vlastne žiadnu spätnú väzbu, no to dnes už čaká málokto. Mohol by som tú písať dlhé vety o nastavení plynového, či brzdového pedálu, ale všetko je to vec zvyku a dobrej obuvi. Kulisa radiacej páky je špecifická, stále sa myšlienkou vraciam k modelu Megane tri generácie dozadu. Tu sa páka tvári, že ide ľahšie, zároveň to vyzerá na celkom slušnú presnosť, ale nejaký veľký a príjemný zážitok z radenia tu nie je. Skôr je to páka ako pracovný nástroj. V rámci modelov Dacie ale badať pokrok. 

Zdroj: os

Auto naozaj dobre svieti. Stretávacie svetlá väčšinou ani netreba dopĺňať dialkovými. Len ak by ste si chceli naladiť trošku inú atmosféru iným odtieňom svetla. Ale áno, aj diaľkové sú užitočné. Auto má svetelný senzor i hmlovky. 

Výhodou motorizácie s LPG nádržou je samozrejme dojazd. Na LPG auto jazdí dynamickejšie, no je to rozdiel ako keď šliapete do kopca v šlapkách alebo v kroksoch. Ani jedno nie je úplne vhodná obuv do hôr, tie kroksy sú o trošku lepšie... 

Motorizácia ponúka základnú mobilitu s predbiehaním možným skôr na úsekoch s dobrým prehľadom. Zrýchlenie z 80 na 120 km/h prinajlepšom 11 sekúnd, to hovorí za všetko. V tomto teste som namerané časy medzi LPG a benzínom riešil detailne, nemá zmysel to opakovať. Priemerná spotreba benzínu bola 6,3 litra, priemer LPG až 10,8. To bolo spôsobené tým, že LPG cyklus bol takmer výhradne diaľničný, s autom plným posádky v horúcom počasí a vodič sa o úsporu paliva nesnažil. Pokojnejšie jazdenie znamenalo spotrebu 7,6 l na 100 km. Obzvlášť plne naložený Jogger nie je z tých najsilnejších a na diaľnici vie už míňať pomerne veľa LPG (s benzínom je samozrejme striedmejší). Dve nádrže ale dávajú dojazd cez 1000 km a to aj v prípade, ak polovicu vašich kilometrov tvoria diaľnice a jazdíte viac než 120 km/h. 

Zdroj: os

Odhlučnenie je vo všeobecnosti priemerné, ale lepšie ako napríklad pri modeli Dokker, ktorý vedel taktiež slúžiť ako rodinné prevážadlo. Verzia Extreme má množstvo výbavy, veľmi pekné detaily ako bronzové kryty spätných zrkadiel. Nový znak Dacie na prednej maske navyše pôsobí akoby Dacia nebola z núdze cnosť, ale životný štýl. Ona taká aj je, majitelia to dobre vedia, no táto výbava a tento model to hovoria jasnejšie aj okoliu. Jogger je výborný pre dennodenné povinnosti, nevýhoda je, že nemá k dispozícii verziu s automatickou prevodovkou, aj keď menšie Sandero áno. Možno v budúcnosti. 

Za mňa je však pre toto auto lepšou voľbou priamovstrekový variant. Zdá sa, že 10 koní navyše nič neurobí, ale to môžete povedať len v prípade, že ste si ten rozdiel neodskúšali na vlastnej koži. Ja áno. Ak teda Jogger odmietate hlavne pre nedostatok výkonu, vyskúšajte verziu s výkonom 110 koní. Nemá LPG, ale má o priehrštie viac dynamiky a lepšie odoláva aj vyššiemu zaťaženiu. Ani testovaný Jogger ale nie je zlý. V nízkych rýchlostiach naplno využije turbo, v meste teda poľahky drží krok, na diaľnici je dobré s rýchlosťou to nepreháňať. Dobre poslúži najmä tomu vodičovi, ktorý vie, že dynamika a šetrenie paliva nejdú dokopy. A úprimne, auto nie je jazdnými vlastnosťami také, aby sa človeku chcelo jazdiť rýchlo. Ja s modelom Jogger obvykle jazdím o kus pomalšie ako s inými testovacími autami. Aj preto, lebo motor vo vyšších otáčkach nemá zrovna pekný zvuk. Podstatnejšie sú ale signály podvozku i riadenia, že toto je najmä na presúvanie sa z bodu A do bodu B. Tak normálne komfortne, tak normálne pomalšie. Napriek tomu ale auto zvláda aj krízové situácie a aj stabilizačný program je nastavený veľmi francúzsky. Rovnako dlhý rázvor pôsobí upokojujúco a aj keď podvozok nie je z najvláčnejších, auto pracuje dobre. 6,5 z 10 bodov. 

Zdroj: os

Technické údaje

Model: Dacia Jogger Extreme Eco-G
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 999
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon max. LPG-Benzín  (kW/ot.):  74-67/4600-5000 /4800-5000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 170-160/2000-3500 /2100-3750
Maximálna rýchlosť (km/h): 175/172
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12,3-13,0
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,0-6,1/7,6-7,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4547/1784/1674
Rázvor náprav (mm): 2897
Objem batožinového priestoru  5/7 miest (l): 842/212
Objem palivovej nádrže LPG-Benzín (l): 40/50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1298-1337
Užitočná hmotnosť (kg): 387-562
Rozmer pneumatík: 205/60 R16
   
Základná cenníková cena modelu: 16 200 €
Základná cena verzie: 19 100 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku