2023-09-24 18:03:00
Ssangyong Korando 1.5 TGDI
Ssangyong Korando 1.5 TGDI
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: SsangYong Korando – SUV. A bodka

SsangYong Korando sa na Slovensku stal za ostatné roky akýmsi fenoménom.

 

A chvíľu mi trvalo, kým som sa k nemu dostal. Dosť dlhú chvíľu, no nakoniec sa to podarilo. Korando je na trhu od roku 2019. Medzičasom prešlo niekoľkými modernizáciami, ktoré dobre poznáme ako modelové roky. U nás je to ešte stále pomerne neznámy spôsob aktualizácie, medziročné inovácie a zmeny obvykle nestoja za reč, no vo svete a už pár rokov aj u nás to znamená, že výrobca automobil priebežne aktualizuje a dodáva mu nové prvky.

Korando prešlo v roku príchodu crash testami a dostali pekných 5 hviezd v EuroNCAP, keďže však sa tieto testy taktiež pomaly každý rok menia, dnes by to už mohlo byť aj menej hviezd. Ale v zásade je to jedno, lebo auto preukázalo solídnu tuhosť konštrukcie, dobre postavené deformačné zóny a prešpekulovanú pasívnu i aktívnu bezpečnosť. Keď Korando prišlo, ponúkalo sa aj s naftovým motorom, no tie časy sú už preč a v ponuke automobilky zostal iba 1,5 litrový motor pochádzajúci z kórejského vývoja kombinovaný s klasickou 6-stupňovou automatickou prevodovkou od japonského Aisinu.

Korando sa celkovou dĺžkou 4450 mm, šírkou 1870 mm, výškou 1675 mm a rázvorom 2675 mm radí do segmentu SUV nižšej strednej triedy a jeho najbližšími konkurentmi sú autá ako Jeep Compass, Škoda Karoq, Seat Ateca, Dacia Duster, Suzuki S-Cross, Citroen C5 Aircross, Peugeot 3008, Opel Grandland, Honda ZR-V, Toyota Corolla Cross, Mazda CX-5 ale i CX-30 a aj zopár väčších áut ako VW Tiguan, Ford Kuga, Toyota RAV4, či Škoda Kodiaq... No potom by som mohol písať aj o traktoroch, lietadlách i kolobežkách ako konkurentoch. Pointa je, že je to klasické stredne veľké SUV, ktoré konkuruje prakticky všetkému čo má štyri kolesá a zvýšenú svetlú výšku. Narozdiel od mnohých z podobne nacenených áut však Korando ponúka aj pohon všetkých kolies a prevodovku s meničom a takú cenu, z ktorej sa netrasie azda len ten Duster. Korando v akčnej výbave Style+ štartuje na úrovni 21 990, no ešte pred takým rokom vedel začínať pod hranicou 20-tisíc eur. Testované auto malo presne toto – manuál, turbomotor a pohon predných kolies s výbavou Style+, ku ktorej si netreba prirátať prakticky nič. Korando viete získať aj za menej, ale nemá to príliš zmysel, keďže sa oberiete o výbavu, ktorá sa hodí či už vám, alebo pri prípadnom ďalšom predaji.

Zdroj: Ján Hargaš

Korando s manuálnou prevodovkou je zaujímavé, i keď osobne by som radšej siahol po automate. Spotreba bude v oboch prípadoch vyššia, takže je to celkom jedno a komfort navyše sa pri SUV hodí. Najmä, keď je doplatok za automatiku 1790 eur a nie je to dvojspojka, ktorú ponúka väčšina konkurentov.

Manuálna prevodovka v testovanom aute čerstvo po zábehu bola zo začiatku orieškom. Išla naozaj ztuha a najmä radenie prvého stupňa bolo náročnejšie. Navyše páka je dosť dlhá a presnosť radenia je slabšia. Ale človek sa už po pár stovkách kilometroch zžije a navyše sa kulisa celkom rýchlo vychodí do síce tuhého, ale už príjemnejšieho fungovania. Keď ale píšem o tuhosti, celé auto a jazdenie s ním je o tomto slove. Tuhé, na oko i dotyk robustné. Dá sa hovoriť aj o lacnosti, ale je príjemne zakrytá – nielen na vonkajších detailoch, ale i v kabíne. Kabína disponuje aj základným balíkom zmäkčených plastov, no nie sú veľmi mäkčené a tomu sa z dlhodobého hľadiska poďakujete. Auto má k dispozícii aj digitálny prístrojový štít ale nemusí ho mať. Má aj dotykový displej infotainmentu, ale infotainment je tak jednoduchý, že jeho najväčšou devízou je prítomnosť konektivity a CarPlay i Androidauto – v mojom prípade káblové. Prítomné bezdrôtové nabíjanie tak síce využijete, ale nie naplno.

Zdroj: Ján Hargaš

Palubná doska i ďalšie plasty pôsobia robustne a to aj pri dotyku. Posed za volantom je skôr vystretý, ale v poriadku. Mňa trochu obmedzovali plasty v oblasti kolien, takže som svoj obvyklý posed musel trochu upraviť, ale taktiež som si zvykol. Tuhé, respektíve tuhšie je aj riadenie. Auto komunikuje svoju veľkosť, no tvári sa akoby bolo ešte väčšie než je. Tomu nasvedčuje aj výhľad. Vidíte si kapotu, sedíte naozaj vysoko. To sú výhody v teréne, pri pohybe v meste ani nie. Bez senzorov a cúvacej kamery by to v meste naozaj nešlo. Vzad toho veľa nevidieť. Druhý rad sedadiel je skôr o lavici, ako o veľkom komforte, navyše je to tam delené v pomere 1:3 a 2:3, operadlá nemajú prakticky žiadne bočné vedenie a sedáky sú relatívne krátke. Ale štyria sa odvezú a budú mať dosť miesta. Núdzovo aj piati, deti v sedačkách sa nemajú na čo sťažovať. Výhľad von je napriek vyššej úrovni okien v poriadku. Kufor je tiež v poriadku. Nie je to zázrak, ale 407 litrov nad rezervou, tomu sa dá veriť.

No a tuhý je aj podvozok. Nie je vyslovene tvrdý, ale aby auto dobre vzdorovalo aj ostrejšiemu manévrovaniu, je prirodzene tuhšie a na veľmi rozbitých cestách to cítiť väčšmi.

Zdroj: Ján Hargaš

Slabinou modelu nie sú LED svetlá, ktoré svietia možno až príliš dobre – v zmysle ohľaduplnosti k protiidúcim a slabinou nie je ani výkon a s ním súvisiaca pružnosť. Slabinou je neprekvapivo spotreba. Tá sa v kombinovanom cykle na mojich obvyklých trasách pohybovala na úrovni 7,8 litra na 100 km. Ak najazdíte ročne menej, cenový rozdiel pri porovnaní s konkurenciou by sa vracal veľmi dlho, no predsa len sú iní výrobcovia ďalej. Spomeniem len čerstvú skúsenosť s Jeepom Compass, ktorý na rovnakých cestách vedel jazdiť o viac ako liter a pol menej – s automatom, avšak i s mild-hybridom. To isté sa dá povedať aj o Karoqu a niekoľkých ďalších. Francúzi so svojimi trojvalcami však nižšiu spotrebu neponúknu. Nie, ak budete využívať aspoň časť dynamiky, ktorú motor ponúka.

Pri menej opatrnom jazdení, s vyššími diaľničnými rýchlosťami je ťažké dostať spotrebu pod 8 litrov. V skutočnosti je to takmer 9. A to platí aj v meste. Auto skrátka nie je na diéte a papá toľko, koľko by ste od vysokého SUV mohli čakať, no dnes to už nie je veľmi „trendy.“

Zdroj: Ján Hargaš

Dynamika je v podobnom meradle. Turbo bez nastaviteľnej geometrie lopatiek zaberá skôr v stredných otáčkach a jeho nástup je celkom typický. Najlepšie sa cíti nad 3000 ot/min a aj keď auto ide aj pod 1500, silnejší kopanec je turbodúchadlo schopné dodať až nad 2000 ot/min. Pružnosť tomu zodpovedá. Prí zrýchlení „za dedinou“ je navyššia dynamika dosiahnuteľná pri rozbehu z 2. prevodového stupňa, no aj na trojke to s chvíľou čakania ide a prijateľne. Zo 60 na 100 km/h zrýchli benzínové Korando za 7.3 sekundy na 3. stupni. Z 80 na 120 km/h z 3. stupňa za 7.56. Tam už rozjazd z druhého stupňa nemá veľký význam, no pri akcelerácii z nižšej rýchlosti je 2. stupeň lepší. Prvý čas by sa v takom prípade dal takto skrátiť o vyše sekundu. Pri 60 km/h má na 2. stupni cca 3000 ot/min a tam je motor naozaj svieži. Celkovo je označenie svieži k prejavu motorizácie vhodné v prípade, že radíte neskôr, ako by si auto žiadalo. Len to potom má tendenciu prejaviť sa na spotrebe a väčšmi ako zachytáva test. Lebo aj keď som príležitostne predbiehal, jazda bola skôr o snahe znížiť spotrebu, než o pretekaní. 

Korando je jedným z posledných áut, ktoré sa dajú dnes považovať za univerzálne, spĺňajú prísnejšie nároky na pasívnu a aktívnu bezpečnosť, sú vyššie, majú reálne aj vyššiu svetlosť pre poľňačky, či vysoké mestské obrubníky a aj keď neponúkajú pohon všetkých kolies, v ľahkom teréne nie sú úplne stratené. Najlepšie však je, že Korando ponúkne aj pohon všetkých kolies a aj automat. S nimi však nižšia spotreba určite nebude a tak si opodstatnenosť týchto doplnkov treba dobre zvážiť.

Zdroj: Ján Hargaš

Je len veľmi málo áut, ktoré sú schopné byť „normálne“ ponúkať všetko potrebné, byť aj adekvátne bezpečné a zároveň to všetko plniť v normálnej cenovej hladine. Konkurentmi z hľadiska ceny sú pre Korando Duster a S-Cross, či Citroen C4, no a potom hatchbacky nižšej strednej, prípadne lacnejšie kombi modely ako menej vybavený Golf, či Leon a jazdenky od výmyslu sveta. Spomínaný Compass síce má nižšu spotrebu, ale je o desať tisíc drahší a tak skutočným konkurentom nie je. Nehovoriac o jeho dvojspojke, ktorá o kultivovanosti síce počula a aj poznámky si urobila, no učivo si nikdy úplne neosvojila. 

Úspechu modelu Korando na Slovensku sa nemožno čudovať. Čudovať sa dá jedine tomu, prečo ich nevidieť ešte viac. Je to dobré auto a platí, že kým sa dá, treba ho kupovať. Nie je to výnimočné auto, vlastne je významne menej vyspelé ako iné. Práve preto si vie držať cenu na tejto úrovni. 7 z 10 bodov.

Technické údaje

Model:

SsangYong Korando

Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem motora (cm3): 1497
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 120/5000-5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 280/1500-4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 191
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): - (neuvádza sa)
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 7,62
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4450/1870/1629
Rázvor náprav (mm): 2675
Objem batožinového priestoru (l): 551
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1405
Užitočná hmotnosť (kg): 605
Rozmer pneumatík: 235/50 R18
   
Základná cenníková cena: od 20 990 €
Základná cenníková cena výbavy a motora 21 990 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku