2020-05-01 09:00:00
Opel Astra 1,5 CDTI
Opel Astra 1,5 CDTI Sports Tourer Elegance
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Opel Astra 1,5 CDTI Sports Tourer Elegance – do firmy aj pre rodinu

Opel modernizoval Astru, ktorá získala titul Auto roka 2016. Zmeny takmer ani nevidno. Vieme prečo.

Keď porovnáte auto pred modernizáciou a po nej, možno si zmeny vzhľadu ani nevšimnete. Sú naozaj minimálne. Úpravy sa totiž Opel podujal urobiť hlavne preto, aby znížil spotrebu paliva a teda aj vypúšťané emisie.

Modernizácia sa tak dotkla v prvom rade prepracovaného predného nárazníka. Upravená je aj maska ​​chladiča, ktorá má teraz aktívnu aerodynamiku so zatváracími lamelami. Aj podvozok dostal kryty. Opel tvrdí, že Astra teraz patrí s koeficientom aerodynamického odporu vzduchu k absolútne najnižším v segmente (cx = 0,25).

Zdroj: Jozef Vydra

Opel Astra vo verzii kombi s 1,5-litrovým dieselovým motorom býva vhodným adeptom na manažérske auto. Bude to tak aj po modernizácii, kde prišla o jeden valec? Mali sme si to vyskúšať, na týždeň sa stal partnerom našej redakcie. Aký je tento Opel v bežnom živote? Má okrem fleetového určenia pre firemné auto na dlhé diaľničné presuny šancu stať sa aj autom pre rodinu?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zatiaľ najnovšia generácia modelu Opel Astra (má kódové označenie K) sa na trh dostala v roku 2015. Oproti predchodcovi podstúpila výraznú redukčnú diétu. Podľa verzie to bolo až do 200 kg. Výrazne jej to pomohlo v dynamike, aj v spotrebe. Dizajn novej Astry nastavil smerovanie vzhľadu vozidiel s bleskom v znaku. Nedávna modernizácia ho však už nerozvíjala príliš do hĺbky a nepriniesla prakticky žiadnu radikálnu zmenu dizajnu. Nebolo ani treba, lebo aj pôvodná  verzia je stále dizajnovo vydarená. V prednej časti auta sa zmenila maska a tvar nárazníka. Zostalo stále rovnako dobré osvetlenie IntelliLux. Sú to výborné svetlá vybavené technológiou LED Matrix. Majú funkciu inteligentného prepínania a vyzerajú dobre. Nadväzujú plynulo na prednú masku a jej strieborný predel.

Zdroj: Jozef Vydra

Čo je teda iné? Čo sa zmenilo? Najmä technika pod kapotou. No nie každá modernizácia je vždy na prospech veci. O tom trocha neskôr. Nečakajte veľa zmien ani vo vnútri. Sú to zasa len detaily - napríklad zmenená grafika multimediálneho systému, inak umiestnené tlačidlá pod displejom a vynovené kryty prístrojov. Tie majú teraz po vzore Insignie čiastočne digitálne zobrazenie. Prístrojový panel pred vodičom je teda „polovične“ digitálny. Tak sa zobrazuje rýchlomer, teplomer oleja a palubné napätie, zvyšok má analógové zobrazenie. Ide o otáčkomer, teplomer vody a stav paliva v nádrži.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V strede je ešte menu palubného počítača, kde sa dá zvoliť zobrazenie priemernej spotreby, stav AdBlue v nádrži, alebo odstup od vozidla pred vami. Toto sa zobrazuje len v sekundách. Osobne by mi viac vyhovoval údaj v metroch, ale dobre – dve sekundy pri každej rýchlosti sú minimum.

Je zaujímavé, že Opel neopustil zobrazovanie napätia palubnej siete. Aj vďaka systému štart – stop je to niekedy 14,8 V a občas sa dostane len na 12 voltov. Potom sa môžeme čudovať, že ako „odmena“ za pár mililitrov ušetrenej nafty na 100 kilometrov nevydržia dnešné drahé akumulátory viac ako možno 3-4 roky (a bežné ani polovicu). To však nie je chyba Opla a vôbec nie Astry, len si to tam človek všimne (a niekto si aj uvedomí).

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Keď sme pri tých displejoch – infotainment ma príjemne prekvapil zobrazením aj (rýchlou) odozvou, stredový displej má pekné rozhranie. Páčila sa mi svižná zabudovaná navigácia, funkciu Apple CarPlay rom nemal šancu vyskúšať, ale napríklad spárovanie (androidového) telefónu neprinieslo žiadne nepríjemnosti. Modernizácia priniesla aj nové prvky príplatkovej výbavy. Astra, vlastne žiadny Opel, ich predtým nemali. Napríklad bezdrôtová indukčná nabíjačka mobilných telefónov, alebo audiosystém Bose so 7 reproduktormi, vrátane subwoofera RichBass pod podlahou batožinového priestoru. Ešte jedna praktická novinka - elektricky vyhrievané čelné sklo.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Opel prepracoval naladenie podvozka, kde Astra dostala nové tlmiče pruženia. Podľa automobilky majú zvyšovať komfort (a jazdnú dynamiku). Nuž, mali sme auto obuté na príplatkových 18 palcových (ešte zimných) pneumatikách s pomerne malým profilovým číslom. Auto na tak veľkých diskoch s novým dizajnom vyzerá fakt dobre. Jazda po dobrých povrchoch bola celkom pohodlná, ani na nerovnostiach nebola vyslovene nepohodlná, ale určite by som zvolil kolesá o číslo menšie. Pri zimných pneumatikách možno aj 16 palcové.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Astra má totiž trocha tvrdšie naladený podvozok, kde konštruktéri použili tuhšie tlmiče. Takže hlavne priečne nerovnosti a rolety na cestách v niektorých prípadoch môžu cestujúcim spôsobovať zbytočné nepohodlie. Prázdne auto a výrazné hrbole môžu pri jazde na limite spôsobovať odskočenie zadnej nápravy. Aj preto, že na zadnej náprave nebol automaticky Wattov priamovod. Ten je voliteľný za 400 € (aj to len pre dva najvyššie stupne výbavy). Aby ste nemali pocit, že je niečo v neporiadku: podvozok Astry funguje na dobrých cestách úplne perfektne. Len škoda, že tých dobrých ciest je u nás poskromne.

Najväčšia „revolúcia“ sa odohrala pod kapotou. Zmizli odtiaľ všetky štvorvalcové motory a zostali len trojvalce. Dajú sa kombinovať so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, s deväťstupňovou automatickou prevodovkou s hydromeničom výhradne pre testovaný naftový motor, ale tiež s bezstupňovým CVT. Čo je zasa jediná voľba pre benzínový motor 1,4. Emisné predpisy robia poriadne čoro-moro aj tam, kde by ste to nečakali.

Zdroj: Jozef Vydra

V našom prípade to bol ešte GM motor so zdvihovým objemom 1,5 litra a 3 valcami. Nové modely Opel už prechádzajú na 1,5-litrový štvorvalec z dielne PSA, no Astra je posledný model pre ktorý zatiaľ nie je pripravená platforma od PSA. Bude tak musieť „dožiť“ s týmto motorom až do konca výroby tejto generácie. Je to škoda, žiadny iný vznetový motor po ukončení výroby 1,6 CDTI biturbo nie je k dispozícii. Motor 1,5 CDTI s maximálnym výkonom 90 kW (122 k) je tak najsilnejší, čo má vznetová Astra pod kapotou.

I keď ide o trojvalcový vznetový motor, v interiéri sa ho podarilo utlmiť na vyhovujúcu úroveň. Áno, štvorvalcové motory sú tichšie, najmä zvonku je prejav trojvalca najvýraznejší. Pri vytáčaní motora ani nemusíte spozorovať, že pod kapotou máte len 3 valce.

Zdroj: Jozef Vydra

Testovaná Astra mala výkonnejšiu verziu 1,5 litrového naftového trojvalaca s výkonom 90 kW (122 k), pričom krútiaci moment je oproti verzii so šesťstupňovým manuálom znížený z 300 na 285 Nm. Hoci je pod kapotou trojvalec, okrem „ostrejšieho“ typicky trojvalcového zvukového prejavu veľký rozdiel bežný vodič nezistí. Výkonu má dosť, motor zaberá už od zhruba 1500 otáčok. V kabíne sa motor na voľnobeh neprejavuje výraznými vibráciami, ani tam nepreniká typický trojvalcový zvuk. Zmení sa to ale pri jazde. Môže za to hlavne automatická prevodovka. Je dobrým riešením pre emisie a pohodlie pri jazde. Zaostáva však v rýchlosti radenia. Pri pohodovej jazde to až tak veľmi neprekáža. Teda zvyknete si, ale ak potrebujete napríklad veľmi rýchlo podradiť (tzv. kickdown), prevodovka zaváha, až potom preradí. Zišli by sa veru páčky radenia pod volantom. Ale – nie sú.

Zdroj: Jozef Vydra

Pomohlo by to aj vďaka tomu, že softwér je naladený ešte na jednu vlastnosť – drží otáčky motora pri bežnej jazde naozaj v nízkych otáčkach. Tam motor nemá ťah (ten sa začína až na 1500, nie na 1200 otáčkach), dosť vibruje a nepríjemne duní. Na prekvapenie bolo počuť dunenie aj v oblasti najvyššieho krútiaceho momentu. Stráca sa zasa až nad 2000 otáčkami za minútu. Najlepšie by bolo rozsah od 1500 do 2000 otáčok preskočiť, ale... nejde to. Keby sa dalo podradiť o stupeň, alebo aspoň zvoliť športový režim... ani ten skúšaná Astra Sports Tourer nemala. Je to asi jediný výraznejší nedostatok pri hodnotení pohodlia jazdy, so spomínaným tvrdším podvozkom sa dá žiť.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Poviete si, že keď má auto tak  nízke otáčky, prejaví sa to aspoň na spotrebe. No, ani to nie je celkom tak. Hýbala sa medzi 5,3 až 6,4 litrami na 100 kilometrov. Výrobca sľubuje aj podľa WLTP režimu 5,4 – 5,1 litra na 100 km. Zaujímavosť - s manuálnou prevodovkou uvádza spotrebu približne o liter nižšie. Začínam pochybovať, či je táto kombinácia naozaj najlepšia voľba z hľadiska spotreby. Len si pripomeňme, koľko dosiahla benzínová Astra pred zhruba troma rokmi, dokonca so štvorvalcovým motorom.

Modernizácia modelu Opel Astra je na pohľad veľmi decentná. Technika sa však zmenila dosť  podstatne. Rozumiem, že bolo treba znížiť emisie, ale testovanú kombináciu nebudem tentoraz chváliť. Asi by (podľa papierových predpokladov) bola lepšou alternatívou manuálna prevodovka. Lebo motor, hoci trojvalec, naozaj nie je zlý.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V čom však Astra dostane pochvalu, je multimediálny systém. Má peknú grafiku, je rýchly a (zabudol som spomenúť) dá sa ovládať aj hlasom. Interiér vynovenej Astry je príjemné miesto nielen na krátke „poskakovanie“ po meste, ale aj na dlhé cesty.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Sedenie za volantom je pohodlné, pomohli k tomu aj veľmi dobré sedadlá. Určite potešila vychytávka v podobe predĺženia sedadla. Pre dlhonohých je podopretie stehien dobrým počinom hlavne pri dlhých cestách. Vzhľadom na kratší rázvor ešte spomeniem menej miesta pre kolená cestujúcich na zadných sedadlách.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ozaj, akosi som pozabudol na objem batožinového priestoru. Netreba sa báť, v rámci modernizácie sa nezmenil a má stále 540 litrov v základnom usporiadaní. Po sklopení operadiel zadných sedadiel narastie na veľmi slušných 1630 litrov. Zaujalo ma, že sa pritom pod dnom nachádza dojazdová rezerva – čo sa dnes už väčšinou nevidí. Za príplatok je dokonca aj ako plnohodnotné, no iba pre kombi, teda ST. Konštruktéri mysleli aj na vyváženie hmotností – akumulátor je pod tiež dnom batožinového priestoru hneď za zadnými sedadlami.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Čo ešte dodať na záver? Asi by som pre Opel Astra volil iný motor a prevodovku, alebo aspoň tú by som vymenil za manuálnu. Skúšaná kombinácia tentoraz nepresvedčila. To ostatné v aute nie je (až na pár spomenutých, aj nezverejnených maličkostí, ktoré sa dajú akceptovať, či odpustiť) vôbec zlý. Skôr naopak.

Zdroj: Jozef Vydra

Opel všeobecne je určený skôr pre konzervatívnych ľudí, ktorí nemusia mať najmodernejšie dizajnové výstrelky. Skôr preferujú praktickosť a jednoduché ovládanie. Astra je praktické a komfortné auto na každý deň. Jeho prednosti sú skvelá ergonómia a dobré odhlučnenie. Ak bude vašim favoritom pri výbere, nezabudnite na jednu vec: Inteligentné LED Matrix svetlá. Jednoznačne ich odporúčam. Ak nič iné, určite si vyberte tento príplatkový doplnok.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku