2020-04-28 05:00:00
Škoda Octavia Combi Ambition
Škoda Octavia Combi Ambition
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Škoda Octavia Combi Ambition 2,0 TDI – o krok bližšie k Superbu

Najnovšia Octavia sa predstavila v Prahe 11.11.2019. V marci 2020 sme ju mali prvý raz vyskúšať na ďalekom juhu Európy.

Mali, ale nevyskúšali, lebo celosvetová pandémia koronavírusu zrušila tento plán. O pár týždňov sme však dostali šancu zoznámiť sa s autom podrobnejšie. Dokonca nielen na niekoľko hodín, ale počas týždňa.

Nezvyknem to robiť, ale tentoraz patrí vďaka za to ľuďom zo Škoda Auto Slovakia. Podarilo sa im dostať pomerne rýchlo autá na Slovensko, aby sme mohli sprostredkovať prvé zoznámenia s novou Octaviou na vlastnej koži.

Zdroj: Jozef Vydra

Na vyskúšanie sa nám dostala kombi verzia, s ktorou aj rátalo, že pôjde do predaja ako prvá. Zvolili sme základný dieselový motor s výkonom 85 kW, teda 115 k a stredný stupeň výbavy Ambition. Prvý dojem bol: je to naozaj Octavia? Už som mal možnosť siahnuť si na ňu počas svetovej premiéry, aj na verziu Scout, ktorá sa predstavila počas minuloročných majstrovstiev sveta IIHF v ľadovom hokeji v Bratislave. No teraz, s kľúčom vo vrecku som si jasne uvedomil, čo sme si medzi novinármi hovorili už vtedy: nová Octavia „zosuperbovatela“. Ťažký jazykolam a novotvar, ale zodpovedá skutočnosti. Štvrtá generácia modelu Škoda Octavia urobila ďalší krok k najväčšej klasickej Škode Superb.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pýtate sa aký veľký je ten krok. Rozmermi neveľmi, lebo ak sa pozrieme na rázvor, ten zostal rovnaký, ako má predchádzajúca, tretia generácia. Vzhľadovo sú si však bližšie, ako kedykoľvek predtým. Počas týždňa za volantom novinky som neraz počul otázku, či je to „ten nový Superb“... Nový model je postavený na modernizovanej podvozkovej platforme MQB Evo. Pribudli dlhšie previsy karosérie vpredu aj vzadu. Octavia Combi tak medzigeneračne narástla na dĺžku o 30 mm. Teraz má 4689 mm.

Zdroj: Jozef Vydra

Ak to porovnáme voči prvej generácii, ktorá prišla v roku 1996, je to však veľký skok. Octavia od tých čias narástla o 178 milimetrov Prvá Octavia vznikla na základe štvrtej generácie VW Golf. Auto malo krátky rázvor a neveľa priestoru pred zadnými sedadlami. Zaujalo však velikánskym batožinovým priestorom a karoséria liftback veľkými piatymi dverami. Tomuto prvotnému odkazu zostali verné aj nasledujúce generácie. Veľkosťou kufra patrí stále k premiantom triedy. Medzigeneračne rástlo aj miesto pred zadnými sedadlami a už je viac ako postačujúce. V súčasnosti tak patrí Octavia na horný okraj strednej triedy.

Mimochodom, zostaňme ešte chvíľu pri rozmeroch. Súčasná Škoda Superb je o 173 mm dlhšia, no má o podstatných 155 mm dlhší rázvor. To už v interiéri naozaj vidno. Superbu ide viac o ten priestor v kabíne, lebo kombi verzia má iba o 20 l väčší kufor, ako najnovšia Octavia.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V čom je nová Octavia odlišná od predchodcu? Zvonka pôsobí teraz prémiovejším dojmom, hlavne pri vyšších výbavách. To je to priblíženie sa k väčšiemu modelu, ktoré som mal na mysli. Kapota motora prechádza podobne, ako pri Superbe až k blatníkom. Aj tvarovo sa mu dosť priblížila a odstránila rozporuplne prijaté „štvoročko“ – teda delené predné svetlomety. Toto však platí iba v prípade, že zvolíte najvyššiu výbavu Style a full LED Matrix svetlá, ktoré má Octavia prvý raz. Inak v hlavných svetlometoch vidno vo vnútornom usporiadaní ešte stále odkaz na predchádzajúce delené svetlá.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Škoda Octavia sa snaží zvonka podobať na Superb. Do istej miery sa jej to darí. Pri interiéri je to ale niečo celkom iné. Zmeny sú fakt výrazné a doslova kopírujú súčasný trend. Už neplatí, že Octavia má nezáživný a konzervatívny interiér. Auto je zamerané na digitalizáciu: na rozdiel od základu, kde je dotykový displej s 8,25-palcovou uhlopriečkou, má bez príplatku od druhého stupňa výbavy – Ambition digitálny 10 palcový prístrojový štít. Mali sme aj 10 palcovú dotykovú obrazovku informačného systému Columbus. Práve pre to klesol počet tlačidiel. Pribudla pozdĺžne umiestnená bezdrôtová nabíjačka mobilných telefónov v stredovom paneli. Columbus je fajn, ale spolupracujúca elektronická asistentka Laura po slovensky stále nerozumie. Hlasové pokyny vníma v rôznych jazykoch, najbližší nášmu je čeština. Nie každý ale pochodil... Nestačí slovenčina s českým prízvukom. Mne rozumela.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Digitálne prostredie je úplne nové. Na displeji pred vodičom si môžete nastaviť rôzne kombinácie potrebných zobrazení. Mnohé veci sú však zložitejšie, takže si na ovládanie treba chvíľu zvykať. Pri väčšine prípadov netreba skladať ruky z volantu. Príkaz „OK, Lauro“ akceptuje auto rýchlo. Ak chcete zmeniť teplotu, stačí povedať „je mi teplo“, alebo „je mi zima“. Auto nastaví teplotu o stupeň nižšiu, alebo ju zvýši. Keď som bol sám, teplota sa zmenila iba vpredu na mojej strane vodiča. Rýchlo reaguje aj na pokyny „zapni rádio“, alebo „zobraz mapu navigace“. Nezabudnite – v češtine. Alebo v angličtine, nemčine... Príjemné je ovládanie hlasitosti audia na lište pod stredovým displejom posuvom prsta. Golf to využíva napríklad aj pre nastavenie teploty klimatizácie, či vyhrievanie sedadiel.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

K najviac diskutovaným dizajnovým zvláštnostiam patrí dvojramenný volant. Mnoho ľudí ho po premiére auta nazvalo v internetových diskusiách „volant z Felicie“. Možno sa tak trocha podobá, hlavne na fotografiách. No stačí, keď ho chytíte do rúk a realita je zrazu niečo celkom iné. Drží sa veľmi dobre a je výrazne multifunkčný. Teda doslova posiaty tlačidlami. Tempomat sa však naďalej ovláda na páčke pod volantom. Jednouchou VW Group nepustí...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Batožinový priestor sa od predchádzajúcej generácie zväčšil o 30 dm³ v základnom tvare. Pojme teraz 640 litrov nákladu a to ho dostalo na prvé miesto v triede. Je veľmi dobre rozvrhnutý. Má dvojité dno a praktickú dvojstrannú vložku – z jednej strany plstená, do ktorej sa s radosťou zachytia zarážky na delenie plochy batožinového priestoru, alebo proti posúvaniu nákladu, z druhej strany pogumovaná – ideál pre prevážanie akýchkoľvek vecí, ktoré sa trúsia, otierajú, jednoducho špinia kufor.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Sklopenie zadných sedadiel je možné aj priamo z batožinového priestoru. Potom sa zväčší na poriadnych 1 700 litrov. Vznikne pritom (takmer úplne) rovná plocha, len s malilinkým schodíkom. Nechýbajú háčiky na zavesenie tašiek, ale tiež praktická vyberateľná lampička. V strede zadných sedadiel je otvor pre dlhé predmety.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zadné sedadlá vyhovujú aj zhruba 190 cm dlháňom. Na kolená síce nebolo extra veľa miesta, ale rezerva bola stále aspoň 2-3 centimetre. Takže sa nedotýkali mäkko čalúnenej zadnej strany predných operadiel, na ktorých je praktická kapsa na uloženie plochých predmetov, hlavne mobilu, či tabletu. Pod sedadlom je dosť miesta na zasunutie chodidiel.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Verzia Combi má dlhú rovnú strechu. Nad hlavou mi tak nič neprekážalo. Ak sú cestujúci na zadných sedadlách dvaja, majú k dispozícii aj stredovú lakťovú opierku s dvoma držiakmi na poháre. Okrem toho tiež dva porty USB-C s nabíjaním. Nevýhodou riešenia v nových modeloch Škoda je, že si musíte zadovážiť redukciu, nie všetky prístroje už majú najnovší typ konektora. Plusom ale je rýchlejšie nabíjanie. Samozrejmosťou sú výduchy ventilácie a poteší aj elektrická zásuvku na 230 V.

Ešte k tým USB konektorom – dva „céčkové“ sú aj v prednej časti stredovej konzoly a jeden je (sláva za ten nápad!) pri spätnom zrkadle. Odtiaľ možno napájať napríklad kameru, navigáciu, alebo hoci aj mobil, ak treba.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ak by ste čakali, že aj pri jazde sa auto zmenilo na nepoznanie a výrazne prekvapí jazdnými vlastnosťami, treba pribrzdiť. Už pri tretej generácii sa viedli siahodlhé rozpravy, či viacprvková zadná náprava, ktorú dostali len výkonné verzie, je to jediné a pravé. Alebo či je o toľko lepšia, ako jednoduchá vlečená a prečo nie je v celej ponuke. Nuž, lebo výrobné náklady. Architektúra podvozkovej platformy MQB dovoľuje  isté alternatívy. Vlečná zadná náprava však má svoje hranice. Hoci ich v bežnej premávke pri normálnej jazde neveľmi dokážeme prekonať. Ak sa správne naladí, vie byť ukážkovo dobrá. Tak akosi je to aj s novou Octaviou. Auto sedí na ceste veľmi dobre, bez snahy potrápiť vodiča, či cestujúcich. Skôr naopak, snaží sa servírovať slušný komfort. Pomáha tomu vhodne zvolený pomer medzi tuhosťou podvozka a mäkkosťou pruženia a tlmenia.

Zdroj: Jozef Vydra

Octavia je celkovo veľmi dobre odhlučnená, najmä na diaľnici a pri kvalitnej vozovke je v kabíne mimoriadne ticho. Neviem, čo by povedalo poriadne prevetranie na okruhu, asi by som nebol sklamaný. No pre normálne jazdenie je podvozok „rýchlejší ako motor“. Octavia dobre drží stopu, odskakovanie zadnej časti nebolo cítiť ani pri prázdnom aute. Zadná náprava dobre tlmí nerovnosti a drží na vozovke veľmi dobre. Takisto dobre tlmí hluk, hlavne pri dobrom povrchu. Rozbité cesty už spôsobujú zväčšenie hluku (hlavne) od zadných kolies. Väčšie výtlky budete vnímať tiež viac sluchom, ako zvyškom tela. Mohlo to byť ešte lepšie? Mohlo, aspoň si myslím. No posun oproti minulej generácii je tu zrejmý.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ešte návrat k volantu, presnejšie k riadeniu. Je to opäť krok vpred, má lepšiu odozvu a je citlivejšie. Z cesty sa prenesie až do rúk vodiča viac podnetov, auto máte lepšie pod kontrolou. Vo volante necítiť ani žiadne trasenie, či vibrovanie motora. S tým sa konštruktéri tiež pekne popasovali. No a keď spomínam motor elektronický poradca odporúča radiť už pri 1500 otáčkach za minútu. Najviac by sa mu páčilo, keby motor pracoval pri 1200 otáčkach. Na rovine sa to dá ešte akceptovať, náznaky dunenia sú ešte trocha nižšie. Ale pri zdolávaní tiahlych (ale aj strmších) stúpaní to už hlavne zvukovo nie je únosné.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Napriek objemu motora je jeho spotreba skutočne veľmi dobrá. Aj vďaka pomerne dlhému šiestemu prevodovému stupňu, pri diaľničnom tempe 130 km/h je na otáčkomere iba 2 000 ot./minútu. To je údaj, ktorý dáva nádej na nízku spotrebu aj pri relatívne rýchlej jazde. Pomáha k tomu tiež aerodynamika. Octavia Combi má vynikajúcu hodnotu cx 0,26. Prevodovka radí príjemne a presne – cvak, cvak... Po okreskách sa mi podarilo jazdiť pod 4,5 litra, pri diaľničnom tempe a v meste to bolo okolo 5 litrov. Takže spotreba takmer papierová. Teda podľa údajov výrobcu. Pri mixe rôznych povrchov, vlastností a vzdialeností trás nám nakoniec vyšiel celkový priemer 4,7 litra na 100 kilometrov.

Škoda Octavia štvrtej generácie je veľmi dôstojným nasledovníkom úspešnej série modelu Octavia automobilky z Mladej Boleslavi. Vozidlo je na jednej strane tak trocha nenápadné, nevytŕča z davu. Na druhej strane zasa ponúka presne to, čo ľudia chcú: reprezentatívne auto s veľkým priestorom v kabíne aj za ňou. Pritom úsporné, aj výkonné motory. K tomu veľmi slušný komfort jazdy, veľký dojazd. Ešte čosi? Neviem, ale to vymenované nová Škoda Octavia splnila s motorom 2,0 TDI do bodky. Bodka.

Zdroj: Jozef Vydra


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku