03.03.2020

ŽENEVA: Octavia RS iV, slabšia iV, MHEV motory e-TEC. Veľa skratiek? Vysvetlíme

Pri novej generácii už nestačí pamätať si TDI, TSI, RS a objem kufra. Už treba poznať iV, RS iV, PHEV, MHEV i eTEC.

Škoda plánovala na autosalóne v Ženeve predstaviť viacero nových motorizácii pre novú generáciu Octavie. Ženeva sa nekoná, predstavenie ale hej. Tak poďme na to! Škoda po prvý raz ponúka model svojej športovej rodiny RS s pohonom plug-in hybrid. Benzínový motor 1.4 TSI a elektromotor 85 kW poskytujú novému modelu Škoda Octavia RS iV systémový výkon 180 kW (245 k). S čiernymi aplikáciami na karosérii sa Octavia RS iV dá na prvý pohľad identifikovať ako športový špičkový model štvrtej generácie bestselleru značky Škoda. Okrem toho český automobilový výrobca začne v tomto roku ponúkať v novom modelovom rade Octavia tri ďalšie elektrifikované verzie. Octavia iV má pohon plug in hybrid so systémovým výkonom 150 kW (204 k) a bude na výber vo výbavových stupňoch Ambition a Style. Dve verzie e-TEC s výkonom 81 kW (110 k) a 110 kW (150 k) budú, po prvý raz pri značky Škoda, využívať technológiu mild-hybrid. Škoda začne modely Octavia iV a Octavia RS iV predávať na prvých trhoch v druhom polroku 2020.

RS iV

Škoda pri RS iV kombinuje benzínový štvorvalec 1.4 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a elektromotor s výkonom 85 kW. Spolu poskytujú modelu Octavia RS iV systémový výkon 180 kW (245 k) a maximálny krútiaci moment 400 Nm, ktorý sa prenáša na predné kolesá prostredníctvom 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky DSG. Emisie CO2 sú približne 30 g/km v cykle WLTP, vozidlo už dnes spĺňa novú, prísnejšiu emisnú normu EU6d, ktorá bude od 1. januára 2021 záväzná pre všetky novo prihlásené automobily v EÚ.

Lítiovo-iónová vysokonapäťová batéria má kapacitu 13 kWh a umožňuje dojazd s elektrickým pohonom do 60 kilometrov v cykle WLTP. Maximálny krútiaci moment elektromotora 330 Nm, ktorý je k dispozícii okamžite po rozbehu, zabezpečuje energickú akceleráciu. V športovom režime, ktorý poskytuje celý systémový výkon, Octavia RS iV zrýchľuje za 7,3 sekundy z 0 na 100 km/h. Maximálna rýchlosť je 225 km/h. Dynamické jazdné vlastnosti podporuje sériové progresívne riadenie a charakteristický športovo ladený podvozok.

Octavia iV s pohonom plug-in hybrid a systémovým výkonom 150 kW (204 k)

Okrem modelu Octavia iV RS ponúka Škoda pohon plug-in hybrid aj pre výbavové stupne Ambition a Style. Pod kapotou modelu Octavia iV benzínový motor 1.4 TSI a elektromotor 85 kW vytvárajú systémový výkon 150 kW (204 k) a maximálny krútiaci moment 350 Nm. Aj táto verzia plugin hybridu umožňuje elektrický dojazd do 60 kilometrov v cykle WLTP* a má 6-stupňovú prevodovku DSG, ovládanú technológiou Shiftby-Wire. Emisie CO2 majú hodnotu približne 30 g/km*. Aj Octavia iV spĺňa emisnú normu EU6d.

Vysokonapäťová lítiovo-iónová batéria obidvoch modelov iV s kapacitou 13 kWh sa dá nabíjať z bežnej zásuvky v domácnosti alebo z nástennej nabíjacej stanice Wallbox. O rýchlonabíjačkách zatiaľ slovo nepadlo. V batožinovom priestore, ktorý má pri limuzíne objem 450 litrov a pri COMBI 490 litrov, je uložená normálna olovená batéria 12 V. Benzínová nádrž má objem 40 litrov, čo je o 5 litrov menej ako pri modeloch Octavia so spaľovacím motorom.

Dva motory eTEC s technológiou mild-hybrid

Premiéru u značky Škoda majú dve verzie eTEC v modelovom rade Octavia, vybavené technológiou mild-hybrid na báze benzínového motora. V kombinácii so 7-stupňobvou dvojspojkovou prevodovkou DSG majú trojvalec 1.0 TSI s výkonom 81 kW (110 k) a štvorvalec 1.5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) remeňom pripojený 48-voltový štartovací generátor a lítiovo-iónovú batériu 48 V s kapacitou 0,6 kWh, uloženú pod sedadlom spolujazdca. Obidva modely sú onačené špecifickou plaketou eTEC na dverách batožinového priestoru.

Technológia mild-hybrid umožňuje pri brzdení rekuperovať kinetickú energiu a vygenerovanú elektrickú energiu akumulovať v batérii s napätím 48 V. Táto energia sa potom využíva na elektrickú podporu (boost) spaľovacieho motora štartovacím generátorom, ktorý vyvíja krútiaci moment do 50 Nm. V určitých jazdných situáciách je možné spaľovací motor úplne vypnúť a nechať vozidlo dobiehať zotrvačnosťou, teda „plachtiť“. Keď je opäť potrebný výkon spaľovacieho motora, štartovací generátor ho naštartuje v zlomku sekundy. Aj systém štart-stop funguje so štartovacím generátorom rýchlejšie a komfortnejšie. Okrem toho motor štartuje tichšie a s menšími vibráciami a batéria 48 V je schopná cez menič jednosmerného napätia dobíjať normálnu batériu 12 V. Technológia mild-hybrid v obidvoch modeloch Škoda eTEC prispieva k úspore do 0,4 litra benzínu na 100 kilometrov.


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku