2019-03-25 07:30:00
Peugeot 308 1,2 PureTech
Peugeot 308 1,2 PureTech
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Peugeot 308 SW 1,2 PureTech Allure – užitočné a pekné

Testoval som benzínovú verziu faceliftovaného modelu 308 SW s manuálnou prevodovkou.

Peugeot 308 SW dokáže aj v bielej perleťovej farbe zaujať. Že je to kombi verzia 308-čky spoznáte hneď. Vďaka zreteľnej odlišnosti od väčšej 508 SW je to dnes ľahšie než predtým. Predchádzajúca 508 kombi bola najmä zozadu dizajnovo podobná.

Model 308 prešiel decentným faceliftom už pred viac ako rokom. Zmenil sa predný nárazník, maska chladiča s novými lamelami, pribudlo chrómu, upravili sa svetlomety. Vnútri možno nájsť nový displej infotainmentu. Zmien nie je veľa, no auto osviežili. Viac sa zmenilo Podkapotou. Benzínové jednotky dostali filtre pevných častíc, naftová paleta prešla obmenou a 1,6 BlueHDi sa stal minulosťou. 

Testovaná verzia najsilnejšieho trojvalca PureTech s maximálnym výkonom 96 kW mi príde ako univerzálna jednotka, ktorá vyhovie azda každému záujemcovi o kompaktné rodinné kombi. Pravda, aj v dnešných časoch sa môže nájsť veľa motoristov s vysokým nájazdom, ktorým lepšie zapasujú naftové motorizácie. Aj preto sme testovali ten istý model s naftovým motorom a test prinesieme čoskoro.

Zdroj: Ján Hargaš

Rodinné kombi s PureTechom a s manuálnou prevodovkou kombinuje cenovú dostupnosť s motorom, ktorý má ako dynamiku, tak aj nízku spotrebu. Pravda, nie spoločne. Raz jedno, potom druhé.

Začnem rovno motorom a zážitkom z jazdy. Ten je vo všeobecnosti lepší ako bol pri minulej generácii kompaktného kombi. Vo všeobecnosti platí, že podvozok je tvrdší a jazdné vlastnosti potešia najmä na dobrých povrchoch. Horšie je to na slovenských cestách, obzvlášť s peknými sedemnásťpalcovými diskami. Podľa mňa podvozok nestíha dizajnu a len tak-tak drží krok s motorom.

 V našich končinách je tvrdosť citeľná, a síce si na ňu viete zvyknúť, nemecko-česko-španielske konkurenčné kombi modely zvládajú jazdný komfort o kus lepšie. A to ako do tlmenia nerovností, tak stabilite na nerovnostiach. Skúste si s 308 SW strihnúť zjazd z Einsteinovej na most Apollo a pochopíte o čom píšem. To ako odskočí zadná náprava môže byť s vyššou nájazdovou rýchlosťou až desivé. A vyššia nájazdová rýchlosť je v tomto prípade cca 60 km/h. Skáče tam veľa áut, ale ako trhne s týmto... Povedzme že to rozhodí aj silný naturel. Krátke priečne nerovnosti sú pre podvozok problém aj vo vyšších rýchlostiach a aj na rovných povrchoch. Spomeniem napríklad diaľnicu D2 okolo výjazdu na Lozorno v oboch smeroch. Panely sa pomaly rozchádzajú a vzniknuvšie medzery tvoria solídne údery do konštrukcie, zadkov i chrbtíc posádky. Nie, toto nie je auto do takých temných končín sveta ako je okolie Bratislavy, či nebodaj stred a východ našej republiky. Nie bez odhodlania posádky a dlhodobo pestovaného zvyku. Stručne a skrátka, čo do komfortu na nerovnostiach Peugeot 308 patrí k slabšiemu priemeru v rámci segmentu.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Hnevá ma to, pretože inak je podvozok tichý, a malé nerovnosti zvláda dobre, i jazda je príjemná a v meste sa auto teší z každej akcelerácie. Dokonca ani mačacie hlavy, či zaplátaný tankodrom nerobia výrazne väčšiu zlobu, než u konkurentov.

V mojom prípade sa kombinácia zlých rozbitých jarných ciest, väčších kolies a tvrdšieho podvozku skončila bublinou na pneumatike. Kľučkovanie medzi dierami niekedy stojí veľa. Som ale rád, že disk aj komponenty zavesenia prežili. Ešte radšej som za dojazdovú rezervu v kufri. To je dar z nebies.

Keď od začiatku tvrdím, že motor autu bohate stačí a splní v podstate každú požiadavku, verím, že to potvrdí aj nasledujúci odsek. Pružnosť je prekvapivo dobrá. Možno ani nie tak prekvapivo, veď parametre hovoria svojou rečou. No predsa. So záťažou 200 kg a pritom len s tromi valcami... Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 6,11 sekundy na 3.stupni. Z 80 na 120 to zvládne za 8,05 na 4.stupni. Druhý šprint by pri radení z 3 na 4 zvládol ešte rýchlejšie. V oboch prípadoch sľubujú tieto čísla bezproblémové predbiehanie a solídnu dynamiku. Motor sa dokáže poriadne oprieť do auta najmä v nižších rýchlostiach. Ani diaľničné tempo mu problém nerobí. Pri 130 km/h má pekných 2850 ot/min.

Zdroj: Ján Hargaš

Hlučnosť v kabíne je taktiež solídna. Väčšie diery už púšťajú do kabíny veľa hluku, ale odvaľovanie kolies nepočuť takmer vôbec ani na horších povrchoch a aerodynamický šum začne byť zreteľný až na spomínanej diaľnici. Pri 120 km/h a takmer úplnom bezvetrí som na D2 orientačne nameral 69 dB v oblasti hlavy vodiča. Čistý priemer. Audio pritom zvláda a svojou kvalitou patrí k lepšiemu priemeru. I keď basov je niekedy priveľa (režim Loudness). Podanie je vo všeobecnosti slabšie.

Zdroj: Ján Hargaš

Rozptyl spotrieb je taktiež zaujímavý. Všetko závisí od odhodlania využívať potenciál motora i od diaľničného tempa. Môj priemer po 700 km bol 6,0 litra. Poslednych 50 kilometrov na dojazdovke ho znížili z 6,1 litra. Dlhodobý priemer v aute bol pritom 7,4. Ja som ho znížil na 7,1. Dôvod? Snažil som sa. Od začiatku testovania som si povedal, že s týmto autom budem jazdiť čo najúspornejšie. Na diaľnici to znamenalo tempo max 125 km/h. A tu aj výpočet zmien oproti môjmu bežnému jazdeniu končí. Keď bolo treba predbiehať, predbiehal som. Za normálnych okolností by môj priemer bol niekde na úrovni 6,4 litra cca. To pri nájazde v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest, 10 % v meste. Diaľničné tempo 130 km/h ťahá priemer nad 7 litrov, jazdy v zapchatom meste aj nad 10. Ani štart-stop tomu nepomôže.

Zdroj: Ján Hargaš

Na záver ešte pár dojmov, ktoré tvorili môj pocit z auta. Motor je pružný a dokáže byť i reálne úsporný. Podvozok je na lepších cestách adekvátny a tichý, priečne nerovnosti ale neznesie, s veľkými dierami si tiež nevie rady. Auto vyzerá pekne, no v zásade je šedou myškou. Osobne sa mi predná maska príliš nepáči, vzdialene mi pripomína model 301 a naň veru nespomínam rád. Vo všeobecnosti ale 308 vyzerá pekne, má bohatú ponuku motorizácií a verzie GT a GTi môžu byť naďalej chrumkavé. Páči sa mi spracovanie palubnej dosky, kvalita plastov i vzhľad sedadiel. Cítiť tu ozajstnú snahu o prémiovosť.

Poteší množstvo priestoru pre nohy spolujazdca. Vďaka tomu sa napravo odvezie za sebou i dvojica vyšších pasažierov. Za vodičom je to už horšie. Sám za seba si sadnem iba s nohami obkročmo na sedadlo vodiča. Nad hlavou je však miesta dosť. Trojica vzadu bude trpieť bez ohľadu na rozmery tejto trojice. V oblasti ramien i lakťov nie je veľká priestorová rezerva. Zato kufor je parádne veľký. Nepáči sa mi šírka odkladacích priestorov vo dverách, najmä vzadu. Nezmestí sa tam nič okrem ceruziek, mobilu, či kľúčov. Fľaše musia ležať na podlahe.

Zdroj: Ján Hargaš

A s i-Cockpitom som si taktiež veľmi neporozumel. Nielenže na to, aby som videl na prístroje musím mať volant medzi nohami (nechcem vedieť kam mi strelí airbag), ešte aj ten volant držím ako hlavný uzáver vody. Ak zmením polohu za volantom (lebo veď v Pežotoch sa sedí inak), ležím a za mňa si už nikto nesadne. Aj tak ale ukazovatele čiastočne prekrýva volant.

Opačné ukazovatele mi taktiež vadia a ich zmysel je vlastne len nezmysel (sú totiž úplne samoúčelné, len aby sa Lev odlišoval). Nový displej infotainmentu je fajn. Výborne vyzerá aj kovová hlavica radiacej páky. Ibaže v lete páli a v zime studí... Navyše nepoteší ani presnosť a kulisa radenia. Dráhy sú zbytočne dlhé, takmer pri každej jazde som mal problém nájsť päťku a pri každej tretej jazde aj šestku. Na polceste mi páka skĺzla do trojky. Buď to tam dr... zatlačím väčšou intenzitou, alebo mi páka vypadne, prípadne odbočí do bližšieho prevodu. Nič výnimočné, stáva sa to aj v nemeckých rodinách...

Zdroj: Ján Hargaš

Celkovo odo mňa 308 SW nedostane viac ako 6 bodov z 10. Je to auto, ktoré vie urobiť prvý dojem. Ak si odmyslím volant a radenie, aj nad tvrdší podvozok sa povznesiem, zostane mi pekné a šikovné kombi s naozaj solídnym kufrom a širokou paletou motorizácií i výbavy za celkom pekné ceny. Keď to ale zarátam, z finálneho hodnotenia ubudne priveľa. Uvidíme ako dopadne naftová verzia s automatom.

 

Technické údaje

Model: Peugeot 308 SW Allure 1,2 PureTech
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 1 199
Prevodovka: 6 -stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 96/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 230/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 210
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,4
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4585/1863/1472
Rázvor náprav (mm): 2730
Objem batožinového priestoru (l): 610/1660
Objem palivovej nádrže (l): 52,5
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1380
Užitočná hmotnosť (kg): 460
Rozmer pneumatík: 205/55 R16
Základná akciová cena modelu: od 13 990 €
   
Základná cena verzie /akciová/: 19 690 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku