27.02.2019

TEST: Opel Combo Life – jednoducho rozumný, najmenej emotívny

Opel Combo je medzigeneračne úplne iné auto. Opel Combo Life je rozumný spomedzi rozumných. A je to Nemec. Povahou.

Aký je Opel Combo? Tak na túto otázku sa snažím sám sebe odpovedať už vyše týždňa. Od momentu, odkedy som od testovacieho vozidla prevzal kľúče. Nie je to žiaden ťažký oriešok, nemá ani tajné zákutia. Je úplne jasné čo za auto to je. Iba neviem čo si o ňom vlastne myslím.

Dôvodom je nedostatok emócií, ktoré toto auto vyvoláva. Ponúka ich tak málo, až sa nie je čoho chytiť. Kým Rifter to hrá na „kúl“ skoroSUV od Peugeotu, Berlingo je taká veselá kopa. Lenže Combo je zbavené všetkých emócií tak dôkladne, ako to dokážu iba Nemci. To auto je tak nemecké, že keď doň sadnete a niekto vám povie, že je to vlastne francúzsky výrobok, máte chuť dať mu facku. To auto práve urazil.

Keď Nemci zistili, že to auto má v sebe skrytý francúzsky charakter, zostali úplne zdesení a šokovaní. Po chvíli sa upokojili, uvedomili si, že sú vlastne Nemci a pustili sa do práce. Pomaly a opatrne ten charakter chytili pinzetou a odkrútili ho v protismere hodinových ručičiek. Potom ten malý divný charakter s kúsadlami a kopou nožičiek vložili do sáčku, ten vložili do ďalšieho sáčku, ten do ďalšieho a to celé uzavreli do škatule. Odviezli to za hranice do Francúzska a tam to celé zapálili. Potom bol produkt menom Opel Combo hotový. A vlastne nie. Ešte tomu autu zmenili prednú masku, vymenili volant a jednu ovládaciu tyčku pod volantom. A bolo hotovo.

Ak hľadáte nemecký produkt, nič nemeckejšie než je Opel Combo v tejto kategórii nenájdete. Verte, že je to dobre. Pretože presne také má toto auto byť. Francúzske know-how v oblasti ľudových dodávok kombinované s nemeckým totálne racionálnym prístupom. To je dôvod prečo sa rozhodnúť pre Opel a nie pre Peugeot, či Citroen. Pre nemecký prístup. Ak vám vyhovuje.

Nepíšem len o vývoji auta, ale aj o predaji a servisovaní. Nemyslel som si, že tak málo stačí na to, aby francúzsky výrobok dával taký veľký zmysel. Nie vážne, teraz čítate pozitívne hodnotenie. Vážne, je v tom kus pravdy nielen na základe vlastných zistení, ale aj na základe reakcií zákazníkov, ktorí si medzi týmito trojčatami vyberajú a pobehujú medzi dílermi. Aj dílerská sieť značky Opel sa prudko mení a cítiť, že sú to zmeny k lepšiemu. Nečesť výnimkám.

Ani jedno z áut nie je vo svojej podstate zlé. Práve naopak. Aj Rifter, aj Berlingo aj Combo sú skutočne veľmi dobre navrhnuté i postavené vozidlá a vo svojej kategórii dnes prakticky nemajú konkurenciu. Rozdiel je v dizajne, v službách a v charaktere týchto áut.

Nech už máte skúsenosti s týmito značkami akékoľvek, nemeckosť Comba je nepopierateľná. A stačilo naozaj málo. Najmä preto, lebo všetky tri produkty sú mimoriadne racionálne.

Aj tak mám ale radšej Berlingo. Práve pre ten jeho svojský charakter i pre pozitívne skúsenosti s Berlingom z minulosti. Toľko k subjektivite. Teraz trochu objektivity.

Motor a prevodovka

Combo mi pripadá o kúsok tichšie ako Berlingo, ktoré som testoval pred niekoľkými mesiacmi. Orientačne som nameral hlučnosť na úrovni 68-69 dB pri rýchlosti 120 km/h v oblasti hlavy vodiča na diaľnici D2. Bolo úplné bezvetrie. Auto bolo príjemne tiché počas celého testu. Horšia cesta do kabíny vpustí viac hluku, no inak je auto zreteľne tiché. Na svoj segment určite. Namerané dáta sú pri oboch autách de facto rovnaké. Pocitovo bol o niečo tichší podvozok Comba. Rozdiel môže byť v obutí.

Iné je to pri meraní pružnosti. I keď mali obe autá Podkapotou rovnaké motorizácie - 1,5 BlueHDI s výkonom 130 koní, Combo bolo pri teste pružnosti o viac ako sekundu rýchlejšie. Berlingo zvládlo šprint z 80 na 120 km/h na 4. stupni za 10,53 sekundy. Combo Turbo D za 9,4 sekundy. Výrobca udáva pri Combe pružnosť na úrovni 10,1 sekundy (udávaná pružnosť sa berie ako „najhoršia možná“ pri novom vozidle). Vo všetkých prípadoch ide o zrýchlenie na 4. stupni. Zaujímala by ma pružnosť Berlinga vyrobeného v rovnakom alebo neskoršom týždni ako pri Combe. Predpokladám totiž, že najmä rozdiel v pružnosti je vecou zmien vo výrobe. Alebo žeby mal Opel inú mapu než Citroen? Alebo rozdiel spôsobilo odlišné zabehnutie? Aj to je možné. Ak by šlo o rozdiel v stotinách, maximálne zopár desatinách, pripíšem ho reakčným časom, iným teplotám, atď. Sekunda je ale dosť.

Tak či onak, ani 9,4 sekundy nie je zrýchlenie z kategórie dychberúcich a predbiehanie si tak treba lepšie nachystať a zvážiť. Obzvlášť s plným autom to pôjde ťažšie. Dostatočne veľký krútiaci moment i solídny výkon možno využiť tak, aby predbiehanie nebolo problémom.

Priemerná spotreba bola počas viac ako 500 testovacích kilometrov na úrovni 6,2  litra nafty na 100 km. Opäť išlo o nájazd v podobe 50% diaľnic, 40 % okresných ciest a 10 % mesta v chladnom zimnom počasí.

Jazda je vo všeobecnosti pohodlná, príjemne tichá. Kabína ponúka doslova nevídanú úroveň komfortu. Jazdné vlastnosti sú taktiež slušné. Ovládateľnosť dobrá. Radiaca páka vyžaduje pokojné radenie. Za to sa odmení príjemnou kulisou. Sprevodovanie praje ekonómii, a to aj na diaľnici. 

I svetelný výkon je slušný. Teší ma statické prisvecovanie zákrut. Auto by iste vylepšili LED svetlá. Nielen z hľadiska svietivosti, ale aj štýlu. Možno sa to zdá iba mne, ale halogénové „oči“ autu veľmi nesvedčia. Vyzerá akoby malo šedý zákal.

Kabína je až na niekoľko nedostatkov majstrovské dielo priestrannosti

Začnem hneď negatívami. Tých nie je veľa, no pre niekoho môžu byť rozhodujúce. A síce píšem o širokom stredovom paneli najmä v oblasti pravého kolena vodiča a v oblasti kolien spolujazdca. Zbytočne veľké a tvrdé plasty oberajú vodiča i spolujazdca o dôležité centimetre. Veľká polica pred spolujazdcom uberá tiež z priestoru pre pasažierov za ním. Tým, že bez sedemmiestnej verzie sa nedajú zadné sedadlá posúvať, môžete cítiť málo miesta v prípade, že dozadu vkladáte minimálne jednu sedačku pre deti do 16 kg. Prípadne dozadu vkladáte vyššieho pasažiera. Polica pred spolujazdcom je vo všeobecnosti obmedzujúca rovnako ako plasty v oblasti pravého kolena pre vodiča. Nezáleží tak na výške, či hmotnosti vodiča a spolujazdca.

Inak je kabína zázrakom. Dostupný priestor využíva maximálne aj vďaka presklenej streche s policami. Pravdou ale je, že police využije len málokto.

Výborné je, že aj zadné okná možno sťahovať elektricky. Zadné otvárateľné sklo je v prípade nedostatku priestoru taktiež šikovným zlepšovákom.

Bohatá výbava Innovation len dotvára dobrý pocit z auta. Vyhrievané sedadlá, výduchy klimatizácie i pre zadných pasažierov, zatmavené sklá i slušná konektivita a asistenčné systémy. To všetko máte v aute, ktoré v podstate zvládne všetko, čo od neho môžete chcieť. I jazdu po nekvalitných cestách. Pomôže si aj jazdnými režimami.

Pravda, aby ste mali v aute všetko čo spomínam, kľúčový je balík Executive za mastných 3500 eur. Práve týmto balíkom povýšite Combo na úroveň testovaného vozidla a pochopíte, prečo hodnotím tak pozitívne výbavu i komfort auta. Týmto balíkom ale zároveň kompletne odstránite cenovú výhodu modelu Combo v porovnaní s jeho bratrancami.

Pretože práve za lákavo nastavené ceny si Combo zaslúžilo moje najväčšie sympatie. Auto nevyvoláva emócie, no ponuka je to veľmi slušná a hodnota za peniaze je veľmi dobrá. Vďaka vysokým bonusom je možné Combo získať so silnejším naftovým motorom i bohatou výbavou vo veľmi peknej cene. Či už si vyberiete krátku verziu, alebo siahnete po verzii predĺženej, zvolíte si dobré auto, ktoré vám môže roky dobre slúžiť. A dobre je za 6.

 

Technické údaje

Model: Opel Combo Life Innovation Turbo D
Počet valcov/ventilov: 4/8
Zdvihový objem motora (cm3): 1499
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  96/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 185
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,6
Spotreba kombinovaná WLTP (l/100 km): 5,6-6,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4403/1848/1841
Rázvor náprav (mm): 2785
Objem batožinového priestoru (min/max) (l): 597/2126
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť bez doplnkovej výbavy (kg): 1505
Užitočná hmotnosť (kg) 5miest: 615
Rozmer pneumatík: 205/55 R17
   
Základná akciová cena modelu: 12 990 €
Základná cena Innovation 1,5 CDTi 130k 23 290 €
Základná akciová cena Innovation 1,5 CDTi 130k  19 290 €

 

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku