29.11.2016

TEST: SEAT Ateca – ako sa povie SUV po španielsky

Dlho očakávané SUV je zrazu dlhodobo nedostatkovým tovarom.

SEAT dobre zacielil na konkurenciu aj na zákazníkov. Na Atecu má viac objednávok, ako dokáže vyrobiť. SEAT Ateca je mimoriadne zaujímavé auto. Je to vôbec prvé SUV od SEATu, ktorý s ním prichádza do segmentu ako jedna z posledných značiek. Zvykne sa hovoriť: najlepšie nakoniec. Tak to vyzerá aj s touto španielskou novinkou – mimochodom vyrábanou v českých Kvasinách. Ako predzvesť budúceho „brata“, ktorým má byť nová Škoda Yeti.

Svojimi tvarmi Ateca napovedá, že je to SEAT. O tom niet pochýb pri pohľade z každej strany. Možno iba pri pohľade zboku si nebudete istí. Ateca však pripomína iný model značky - Leon. Nečudo, veď stojí tiež na platforme MQB a vznikla na juhu Európy. Napriek tomu, že jej technologickým základom je VW Tiguan, má novinka z Katalánska svoju vlastnú identitu. Najväčším rozdielom oproti početnej konkurencii je, aký dojem vo vás zanechá. Napriek jasnej identifikácii kategórie, ani zvonka, ale najmä zvnútra nepôsobí ako SUV.

SEAT Ateca je nielen pekné, súčasné, moderné a dobre vyzerajúce auto. Má aj dostatok technologických prvkov, ktoré jej dávajú nádych zrelosti v rade konkurenčných modelov. V dynamickom dizajne sa prejavuje rukopis španielskych návrhárov. Vyvážené proporcie s jemne korenistými hranami  karosérie dodali správnu dávku jedinečnosti. Na prvý pohľad pôsobí veľmi príjemne a kompaktne so svojim 436 centimetrami dĺžky. Prvotný pocit potvrdzuje aj ľahké ovládanie. Keď otvoríte dvere, pocit prekvapenia z „kompaktných“ vonkajších rozmerov sa znásobí. Vo vnútri panuje rozmerový nadštandard. V každom smere.

Interiér je známy

Ak ste sedeli v Leone, bude vám veľká väčšina povedomá a známa. Prístrojová doska je dizajnovo vydarená, pre niekoho možno málo členitá. Nechýba multimediálny systém s osem palcovou obrazovkou. Samozrejmé je využitie aplikácií po prepojení so smartfónom, ktorý môžete nabíjať aj induktívne bez káblov. Po spárovaní s telefónom sa v mapách ukáže jeho poloha. Veľkým plusom v mojich očiach je, že SEAT skombinoval moderné funkcie s klasickými ovládačmi. Ovládanie klasických funkcií je tak intuitívne cez klasické tlačidlá a gombíky, čo bude vyhovovať všetkým vekovým kategóriám vodičov.

Vodič so spolujazdcom si budú pochvaľovať vynikajúce športové sedadlá s veľmi slušným bočným vedením. Boli však súčasťou najvyššej výbavy Xcellence, ktorú sme mali k dispozícii. Práve stupeň Xcellence je kompletný a komplexný. Auto malo vďaka tomu dvojzónovú klimatizáciu, všetky ovládacie prvky v elektrike (okná, spätné zrkadlá, sedadlá...), full LED predné svetlomety aj zadné svetlá, náladové osvetlenie interiéru s meniteľnou farbou. Potešilo aj osvetlenie nástupného priestoru s projekciou siluety auta s nápisom ATECA zo spätných zrkadiel na zem tak, ako to poznáme z Range Roveru Evoque, Mini alebo niektorých BMW. Už sa pridávajú aj ďalší - celkom pekná vychytávka.

Keď sa na zadných sedadlách usalaší pasažier so 190 cm výšky, má nad hlavou ešte asi 6 cm rezervu a na kolená dokonca o čosi viac. Pritom za jeho chrbtom je 510 litrový batožinový priestor. Orientovaný síce na výšku, ale bohato stačí aj pre potreby štvorčlennej rodiny. Kufor je však veľmi dobre využiteľný, má pravidelný tvar a poteší napríklad aj vreckami po oboch stranách, háčikmi, či možnosťou sklopiť operadlá zadných sedadiel jednoduchým zatiahnutím za páčky. Po sklopení zadných sedadiel sa síce objaví niekoľkocentimetrový schod na podlahe, ale objem narastie na 1604 litrov. Tam už preveziete aj medveďa v zimnom spánku.

Nohou otvoríte ale aj zavriete

Aby ste ho neprebudili, novinkou je bezdotykové ovládanie piatych dverí pohybom nohy pod zadným nárazníkom. SEAT ho pomenoval „virtuálny pedál“. Na rozdiel od väčšiny podobných riešení sa dvere dajú nielen otvoriť, ale aj zavrieť. Veľmi príjemná a návyková vec, ktorá ma potešila. Podobne je to so sústavou kamier, ktoré zobrazujú celé okolie auta. No tiež aj priestor priamo pod predným nárazníkom. To sa hodí pri manévrovaní okolo neprehľadných kameňov, obrubníkov a podobne. Módy pohľadov sa prepínajú na dotykovom displeji.

Naopak jazdné režimy sa neprepínajú tlačidlom ako pri iných modeloch na platforme MQB. SEAT zvolil iné riešenie - otočný volič na stredovej konzole.  To je pri tejto platforme po prvý raz. SEAT zužitkoval miesto, ktoré sa uvoľnilo po odstránení páky parkovacej brzdy, ktorá sa teraz ovláda elektricky. Asi to nevyužijete každý deň, ale hravejším robí Seat Ateca radosť prepínaním farebných odtieňov nepriameho osvetlenia interiéru.

Jazdí ako väčšie kombi

Tak aj pôsobí a na nastupovanie nemusíte liezť do auta pomaly po rebríku. Vyššia pozícia za volantom a lepší rozhľad sú na druhej strane vykúpené zvyčajne horšou dynamikou, aj horšími jazdnými vlastnosťami. Ateca je voči tomu imúnna. Má veľmi slušný dynamiku, veď s morom 1,4 TSI s výkonom 110 kW zrýchli s pohonom predných kolies z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy. Spoza volantu pôsobí SEAT Ateca dynamicky nielen pri zrýchlení, ale aj počas jazdy v zákrutách. Vďačí za to aj pomerne nízkej pohotovostnej hmotnosti. Tá tiež môže sa veľmi peknú priemernú spotrebu – po zhruba 600 kilometroch sme sa dostali pri normálnom jazdení na 6,4 litra. Auto pritom nemalo na konci viac, ako 1000 kilometrov, takže bolo ešte surové, nezabehnuté. PPo pár tisícoch spotreba ešte „spadne“ k výrobcom udávanému papierovému priemeru, ktorý je ešte o liter nižšie.

Asistenti asistujú

SEAT Ateca je auto plné elektroniky, ktorá pomáha vodičovi na ceste. Všetky verzia vrátane základnej majú systém FRONT ASSIST, čo je systém radarového monitorovania okolia pred vozidlom, doplnené o funkciu samočinného núdzového brzdenia City Emergency Braking Assist, ktorý rozpoznáva aj chodcov. Upozornenie je najprv akustické a optické. Ak vodič nereaguje, nasleduje brzdný impulz a potom sa spustí aj samočinné brzdenie, ktoré má znížiť rýchlosť nárazu, alebo celkom zabrániť nehode. V cenníku sú na výber ešte asistent pre jazdu v dopravnej kolóne, ktorý pri pomalom posúvaní v rade vozidiel ponúka automatické riadenie, akceleráciu aj brzdenie v spolupráci s automatickou prevodovkou DSG. Nechýba adaptívny tempomat, rozpoznávanie dopravných značiek, sledovanie mŕtveho uhla, upozorňovanie na vozidlá prichádzajúce zo strán pri cúvaní...

Pozitívne pocity vyvoláva aj samotná jazda. Ateca sa totiž riadi výborne, predovšetkým vďaka podarenému podvozku. Kompaktné SUV so svojím prejavom podobá klasickému hatchbacku nižšej strednej triedy - napríklad príbuznému Leonu. Ochotne zatáča, netrpí prehnaným kolísaním. ani výraznými náklonmi karosérie, má presné riadenie a aj vo vysokých rýchlostiach pôsobí iste.

Nepredpokladám, že by niekto čakal od Atecy atletické správanie. Patrí ale medzi „esúvéčkami“ k športovejším. Tuhší podvozok našťastie neničí komfort jazdy. Drobné problémy auto malo s priečnymi nerovnosťami, ktoré spôsobovali občasné tupé údery od kolies. Na dierach však neodskakovalo a držalo smer. S komfortom súvisí ešte úroveň hluku na palube. Ateca je na tom dobre až do diaľničného maxima. Pri rýchlostiach nad 130 km/h sa začína objavovať aerodynamické svišťanie okolo spätných zrkadiel.

Záver

Načo nejaké veľké a kvetnaté račí marketingových mágov. Stačí povedať celkom jednoducho a stručne: páči sa mi. Okrem toho dobre jazdí, má dostatok priestoru, na výber pohon jednej, či obidvoch náprav a niekoľko motorov s rôznymi výkonmi – benzínové aj naftové.

Nie som v tom sám, ako som vnímal reakcie mnohých kolegov, motoristických žurnalistov. Aj zahraničných a takých, ktorí si nepotrpia na obdivné ódy. Ateca má svoje charakteristické (a charakterové) rysy, ktoré jej vyniesli hneď po štarte predaja záujem zo strany motoristov. Nečudo, že sa na Atecu čaká...

Technické údaje

Model: SEAT Ateca 1,4 TSI Xcellence
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1395
Prevodovka: 6  stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  110/5000-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1500-3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 201
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,5
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): -/-/5,3-5,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4363/1841/1601
Rázvor náprav (mm): 2638
Objem batožinového priestoru (l): 510
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1451
Užitočná hmotnosť (kg): 449
Rozmer pneumatík vpredu: 215/50 R18
Rozmer pneumatík vzadu: 215/50 R18
Základná cenníková cena modelu: 18 490 €
Základná akciová cena modelu: 16 990 €
Základná cena verzie: 25 230 €
Cena testovaného vozidla: 29 845 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku