2023-12-22 11:21:00
Chevrolet Bolt EV a
Chevrolet Bolt EV a EUV
Zdroj: Chevrolet

Koniec predaja spaľovačov v roku 2035? Pridáva sa 2. najväčšia krajina sveta

Slučka okolo krku výhradne spaľovacích áut sa uťahuje. Ešte stále veľmi netlačí, no trend je celkom zrejmý.

K zákazu predaja spaľovacích áut sa po Európskej Únii, Veľkej Británii a niekoľkých štátov v USA pridá aj druhý najväčší štát sveta - Kanada. V Kanade síce žije len necelých 40 miliónov obyvateľov, no emisie osobných motorových vozidiel tvoria polovicu celkových emisií z dopravy, čo je štvrtina celkových emisií tohto rozľahlého štátu.

Kanada je však zaujímavá ešte niečím ďalším. Okrem zákazu predaja nových spaľovacích áut v roku 2035 zároveň ako jedna z prvých krajín určila aj rok, kedy očakáva, že spaľovacie autá z ciest zmiznú úplne. Má to byť rok 2050.

Aby ale nebolo všetko úplne temné, Kanada pripúšťa predaj automobilov vybavených aj spaľovacím motorom. Háčik je v tom, že takéto auto musí byť schopné jazdiť výhradne na elektrickú energiu a bude musieť byť schopné odjazdiť určité percento trasy výhradne na elektrinu a až potom sa môže k pohonu pripojiť spaľovací motor. To je pravdepodobne budúcnosť plug-in hybridných vozidiel vo všeobecnosti. Vodiči budú mať časom softvérovo obmedzený dojazd čisto v spaľovacom režime tak, aby boli nútení nabíjať pravidelne a nepoužívať plug-in iba ako spaľovač s ťažkým kufrom.

Automobilky už pred rokom 2035 budú musieť rešpektovať pravidlá, ktoré budú postupne vyžadovať čoraz väčší podiel lokálne bezemisných vozidiel na predajoch. Do tejto kategórie spadajú nielen plug-in hybridy a elektromobily, ale aj vodíkové autá. V roku 2026 budú musieť 20% predajov automobiliek v krajine tvoriť bezemisné autá. V roku 2030 sa má tento cieľ zvýšiť na 60 percent.

Inak, k tomuto cieľu - ban na predaj spaľovačov v roku 2035 sa pridáva čoraz viac štátov aj v USA. Mapa, kde tento ban rieši iba Kalifornia tak už dávno neplatí. Sprísňujúce sa emisné limity a prechod k elektormobilite je v kurze aj v druhej najväčšej ekonomike sveta - v Číne a postupný prechod k EV pripravujú aj ďalšie veľké ekonomiky. Čína si zatiaľ vystačila bez zákazov. Čína sa zaviazala k uhlíkovej neutralite k roku 2060, to sa jej bez prechodu k elektromobilite nepodarí, lenže v Číne sa zákazmi nemusia trápiť. To preto, lebo NEV autá - pluginy, električky a vodíkové autá si vystačia s odpustením 10percentnej dane z kúpy osobného vozidla. A aj táto podpora po roku 2027 skončí, keďže parita medzi cenami elektromobilov a spaľovacích áut sa má dosiahnuť o dva roky skôr (v rokoch 2026-27 bude úľava na daniach obmedzená na niečo vyše 2000 dolárov). Analytici očakávajú, že v roku 2045 sa v Číne nepredá ani jedno auto so spaľovacím motorom. Preto, lebo oň nikto nebude stáť. Dr. Qingyuan Song z Geely doslova tvrdí, že spaľovače v Číne neprežijú. BEV pohony sú viac kúl, majú lepšie funkcie a na to v tejto krajine naozaj berú. 

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Motor1.com

Komentáre k článku


Stream naživo