23.04.2018

Batérie elektromobilov sa budú využívať na dodávky elektriny do siete

Keď sa Damien Maguire presťahoval z Dublinu na vidiek, strpčovali mu život výpadky v dodávkach elektriny.

Riešenie našiel vo svojom elektromobile, presnejšie v batérii. Tento "kutil" vymyslel elektroinštaláciu, ktorá mu umožňuje čerpať elektrickú energiu z auta zaparkovaného v garáži. Teraz, keď sú dom a automobil prepojené, môže tiež použiť batérie na ukladanie energie zo solárnych panelov na dvore, čo je ďalší zdroj, aj keď nie úplne spoľahlivý vzhľadom na počasie v Írsku.

"V jednom momente ma osvietilo," povedal 41-ročný elektrotechnik. "V aute je veľká batéria, tak ako ju môžem využiť?"

Oveľa významnejším momentom je v tomto prípade snaha výrobcov áut, ktorí chcú, aby sa batérie v elektromobiloch mohli využívať aj na skladovanie elektriny z verejnej rozvodnej siete. Prvou lastovičkou je nový Nissan Leaf. Vďaka myšlienke tzv. vehicle-to-grid (spojenie vozidlo-sieť) sa jedného dňa stanú milióny majiteľov elektromobilov akýmisi "mikroobchodníkmi" s elektrickou energiou. Nabijú totiž batérie v čase, keď budú sadzby nízke a odvedú energiu do siete počas špičky, alebo keď už slnko nesvieti. Ak to bude fungovať - a v tom prípade ide o veľké AK - obnoviteľná energia by mohla byť oveľa lacnejšia a širšie využívaná.

"V skutočnosti potrebujeme skladovaciu kapacitu, aby sme mohli lepšie využívať veternú a solárnu energiu a elektromobily by ju mohli poskytnúť," povedal Daniel Brenden, analytik spoločnosti BMI Research v Londýne, podľa ktorého má tento nápad veľký potenciál.

V súčasnosti je síce podiel elektromobilov na cestách nižší ako 1 %, ale do roku 2040 by mala viac ako polovica všetkých nových vozidiel jazdiť na elektrinu.

Aktuálne sa nadbytočná energia, ktorú vyprodukujú veterné a slnečné elektrárne, často stáva "odpadom", pretože ju nie je kde ukladať. Južná Austrália vyriešila tento problém investíciou do najväčšej lítium-iónovej batérie na svete. Výsledkom je masívny zhluk bielych škatúľ, ktoré sú v podstate obrovským zásobníkom elektrickej energie. Vnútri sú tie isté batérie, ktoré americký výrobca elektromobilov Tesla používa vo svojich autách.

Ale čo keby bola táto obrovská batéria rozdelená medzi milióny vozidiel, ktoré jazdia po cestách? To je práve nový vehicle-to-grid koncept.

Je to sľubný nápad, pretože batérie v najnovších elektromobiloch dokážu uskladniť dostatok energie na to, aby mohli napájať priemerný dom v USA aj niekoľko dní. Pre väčšinu majiteľov áut, ktoré sú 90 % času zaparkované, by bolo zdieľanie ich batérií vítanou možnosťou, ako si privyrobiť. V prípade energetických spoločností by zase prenájom týchto batérií znamenal, že ich nemusia budovať, ani kupovať.

Znie to skvele, ale v reálnom svete tento nápad prináša celú spleť komplikácií. Okrem vyriešenia technických detailov si napríklad vyžiada vybudovanie novej počítačovej siete. Navyše, automobilky a energetické spoločnosti budú musieť úzko spolupracovať a ľudia by museli prestať premýšľať o svojich autách ako o súkromnej veci. Hlavným praktickým problémom však bude, aby sa vodiči naučili nabíjať autá v čase, keď je v sieti prebytok elektrickej energie, a aby odvádzali elektrinu vtedy, keď má verejná sieť schodok, a zároveň sa ubezpečili, že ich autá nezostanú "bez šťavy".

Aby sme získali predstavu, aké je to ťažké, uskutočnila japonská automobilka Nissan, momentálne najväčší predajca elektromobilov, malý test. A ten odhadil, akým problémom je iba to, aby si ľudia nabili svoje vozidlá v správny čas. Nissan a lokálna elektrárenská spoločnosť presvedčili 45 svojich vlastných zamestnancov, aby si nainštalovali domáce nabíjačky a skúsili sledovať dopyt po elektrickej energii cez víkendy pomocou aplikácie v smartfóne. Napriek tomu, že dobrovoľníci získali odmenu (body na nákup v internetovom obchode Amazon) za kúpu energie v čase, keď je v sieti prebytok, iba 10 % z účastníkov testu sa to podarilo.

Ale to je len začiatok a začiatky, ako je známe, nebývajú ľahké. Írsky "vynálezca" Maguire má už dnes v jednom nadovšetko jasno: autobatérie môžu byť oveľa užitočnejšie, než si väčšina ľudí myslí.


AUTOR: © Zoznam/JH
ZDROJ: TASR

Komentáre k článku