03.04.2018

Významná novinka: Nissan spúšťa program na repasovanie batérií pre elektromobily

Nissan v spolupráci s partnerom Sumitomo spúšťa program na repasovanie batérií pre elektromobily.

Nissan s partnerom Sumitomo Corp. už pred 8 rokmi založil spoločnosť 4R Energy Corp., ktorá vyvinula systém repasovania použitých batérii z elektrických vozidiel. Od mája tohto roku tak Nissan spúšťa program, ktorý umožní nielen predĺžiť životnosť elektromobilov, ale tiež zvýši ich hodnotu na trhu jazdených vozidiel. Program bude zatiaľ dostupný na domácom Japonskom trhu, neskôr sa rozšíri do celého sveta.

4k Energy Corporation otvorí v japonskom meste Namie vôbec prvý závod špecializujúci sa na repasovanie a recyklovanie používaných batérií elektromobilov. Práve závod v Namie bude globálnym centrom pre 4K Energy.

V prvotnej fáze bude Nissan do závodu v Namie posielať použité batérie z elektromobilov jazdiacich v Japonsku. Najprv si zákazník bude môcť dať repasovať 24 kWh batérie. Neskôr pribudnú 30 a 40 kWh batérie a pokryjú tak kompletnú ponuku modelu Leaf (a ďalších elektromobilov značky).

Repasovanie bude prebiehať tak ako je zvykom. Zákazník prostredníctvom servisu odovzdá starú batériu a zo závodu dostane batériu repasovanú. Doteraz mohli zákazníci iba kúpiť úplne novú batériu za viac ako dvojnásobnú cenu. Výmena nových batérii s kapacitou 24 kWh bola určená na 650 tisíc jenov, čo je v aktuálnom kurze necelých 5000 eur. Repasované batérie rovnakej kapacity budú stáť 300 tisíc jenov, čo je v prepočte necelých 2300 eur.

To významným spôsobom ovplyvní životnosť elektromobilov a zároveň zvýši ich hodnotu na trhu jazdených áut. Záujemca o jazdený elektromobil bude vedieť, že keď klesne kapacita batérií pod dostatočnú úroveň, bude ho to stáť cca 2300 eur. To vôbec nie je zlé, vzhľadom na to o koľko menej má elektromobil pohyblivých častí, ktoré by bolo treba po určitom čase vymeniť. Porovnajte to s nákladmi na údržbu „vyjazdeného“ naftového modelu. Už len vymeniť turbodúchadlo, vstrekovače a DPF filter poľahky prekoná túto cenovú reláciu.

Presný postup repasu 4K pochopiteľne neprezradil, no je celkom zrejmé, že bude prebiehať výmenou „vyšťavených“ článkov batérie. 4K vyvinul rýchly spôsob zmerania kapacity batérie a jednotlivých článkov. Následne by mal články s nedostatočnou zostávajúcou kapacitou recyklovať, prípadne ďalej použiť napríklad pri zefektívnení osvetlenia v mestách, či pri inštalácii do veľkokapacitných celkov. Použiteľné články s nižšou kapacitou tak môžu svoje miesto nájsť napríklad na nabíjacích staniciach pre elektromobily tam, kde nie je dostupná dostatočná sieť pre vysoký odber pri nárazovom rýchlonabíjaní viacerých elektromobilov. Takéto nabíjacie stanice s použitými batériami už vznikajú – napríklad pri diaľniciach, kde nie je dostatočná infraštruktúra.

Systém zjednodušene funguje tak, že batérie sa nabíjajú zo siete pomaly, následne sú po pripojení elektromobilov na nabíjacej stanici schopné nabíjať pripojené elektromobily rýchlo. Nespôsobujú tak výkyvy v sieti a de facto tlmia negatívne dopady nabíjania väčšieho množstva elektromobilov naraz.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Nissan

Komentáre k článku