2019-03-11 14:15:00
Autosalón Ženeva 2019
Autosalón Ženeva 2019
Zdroj: Jozef Vydra

Poďte s nami do budúcnosti. Goodyear vyvíja pneumatiky pre lietajúce autá.

Spoločnosť Goodyear na ženevskom medzinárodnom autosalóne 2019 predstavuje najnovšiu štúdiu pneumatík.

Goodyear AERO prináša koncept pneumatík „dva v jednom“ určených pre autonómne, lietajúce automobily budúcnosti. Pri jazde po ceste by mali slúžiť ako klasické pneumatiky, vo vzduchu potom ako vrtule pre pohon lietajúceho stroja.

Koncept AERO obsahuje celý rad inovatívnych prvkov:

Multimodálna konštrukcia: podstatou konceptu AERO je naklonený rotor. V tradičnom smere by pneumatiky slúžili na prenos a absorpciu síl medzi vozidlom a vozovkou a vo vertikálnom smere by plnili úlohu vzdušného pohonného systému, ktorý vozidlo zdvíha zo zeme. Na vozidle by pneumatiky AERO umožňovali kedykoľvek sa voľne vzniesť do vzduchu.

Konštrukcia bez vzduchu: lúčová konštrukcia pneumatík má poskytovať oporu pre celú hmotnosť vozidla na zemi, zároveň má fungovať ako lopatky ventilátora, ktoré pri naklopení pneumatiky zabezpečujú vznášanie. Unikátne pneumatiky sa zaobídu bez upravovaného vzduchu a využívajú nepneumatickú konštrukciu. Je dostatočne pružná, aby dokázala tlmiť otrasy pri jazde na ceste a zároveň dostatočne tuhá, aby dokázala rotovať vo vysokej rýchlosti, čo je potrebné na získanie výšky vo zvislom smere.

Magnetický pohon: Štúdia AERO ráta s využitím magnetickej sily, vďaka ktorej by pohon vozidla neobmedzovalo trenie. To by mu umožnilo dosiahnuť vysokú rýchlosť na zemi a dovolilo by mu pri naklonení kolies vzniesť sa a pokračovať ďalej v pohybe vzduchom.

Využitie optických snímačov: Štúdia pneumatík AERO ráta so svetelnými senzormi s optickými vláknami, ktoré majú monitorovať stav vozovky, opotrebenie pneumatík a ich prevádzkyschopnosť.

Zdroj: GoodYear

Zapojenie umelej inteligencie: Súčasťou konceptu pneumatiky AERO je zabudovaný procesor pre umelú inteligenciu, ktorý má využívať informácie zo snímačov pneumatiky spolu s údajmi z komunikácie medzi jednotlivými automobilmi navzájom a tiež medzi automobilmi a rôznymi prvkami dopravnej infraštruktúry. Procesor pre umelú inteligenciu (AI) by mal vykonávať analýzu toku všetkých týchto údajov a odporúčať ďalší postup - teda či by mal automobil zostať v režime jazdy, alebo prejsť do režimu letu - a identifikovať a preventívne riešiť prípadné problémy súvisiace s pneumatikami.

Môžete si pozrieť, ako prebieha vývoj konceptov pre mobilitu zajtrajška:

Hoci sú pneumatiky AERO čisto len štúdiou, niektoré z vyspelých technológií, ktorými sú vybavené - napríklad nepneumatická štruktúra alebo samodiagnostické schopnosti - už Goodyear prakticky vyvíja. Ďalšie sa môžu stať východiskom pre nové technológie a možné nové budúce projekty.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo