2017-03-13 15:28:35
Toyota predviedla koncepčný i-Tril
Toyota predviedla koncepčný i-Tril
Zdroj: Toyota

ŽENEVA: Toyota predviedla koncepčný i-Tril, Goodyear preň pneumatiky

Takáto je vízia mestskej mobility v roku 2030 podľa spoločnosti Toyota.

Nové koncepčné vozidlo i-TRIL vyvinula Toyota Motors Europe (TME) v spolupráci so svojím dizajnovým štúdiom ED² vo francúzskom meste Nice. Využíva inovatívne stránky výskumu koncernu Toyota pre lepšie ekologické riešenia mobility.

Nový koncept i-TRIL, ktorý sa vo svetovej premiére predstavil v Ženeve, má technológiu aktívneho nakláňania karosérie Active Lean. Je to životaschopná alternatíva vozidiel kategórie A a B, ostatných produktov EV, verejnej dopravy a motocyklov.

Nový typ zákazníka, ktorý žije v „SMESTO“

Koncept i-TRIL vyvinuli s ohľadom na zákazníka, ktorým má byť vzdelaná, slobodná, 30- až 50-ročná aktívna žena s dvoma deťmi a aktívnym životným štýlom, ktorá žije v tzv. „SMESTO“ (angl. „Small to Medium Sized TOwn“) – malom až stredne veľkom meste...

Zdroj: Toyota
Zdroj: Toyota

Štúdie Európskej únie o budúcnosti miest naznačujú, že starý kontinent bude namiesto ďalšieho rozširovania už i tak rozľahlých metropolitných oblastí, ako je Londýn či Paríž, svedkom skôr stabilne sa rozrastajúcich zastavaných oblastí susediacich s existujúcimi mestami, pričom tento rast bude prebiehať formou rozvoja ohraničených prímestských oblastí so strednou hustotou obyvateľstva. Počet takýchto „SMESTO“ v Európe je už dnes značný a ich obyvatelia intenzívne cestujú – vozia deti do školy, jazdia autom na nákupy, navštevujú reštaurácie, priateľov, či rôzne akcie spoločenského života. Preto majú niekedy náročné požiadavky na mobilitu. Často zastavujú a znova sa rozbiehajú. Tieto požiadavky sa dajú zhrnúť do pojmu malé a obratné vozidlo vhodné do mesta.

Zdroj: Toyota
Zdroj: Toyota

Technológia Active Lean

Koncepčné vozidlo i-TRIL váži len 600 kg, poháňa ho elektromotor, je 2830 mm dlhé a 1460 mm vysoké. Rozchod kolies vpredu je 1200 mm a 600 mm vzadu. Záves medzi zadnou nápravou a kabínou umožňuje nakláňanie karosérie a predných pneumatík, pritom poháňané zadné pneumatiky zostávajú za každých okolností kolmé na povrch vozovky. Predné kolesá a blatníky sú zreteľne oddelené od hlavného skeletu karosérie, aby sa uľahčilo nakláňanie každého z nich. Kabínu tvorí hladká, tmavá centrálna časť podobná ulite, bez akejkoľvek okennej čiary či kľučiek dverí.

Toto riešenie vizuálne prekrýva povrchový plášť, ktorý plynulo prechádza medzi farbou karosérie, spoločnou s prednými podbehmi kolies, a priehľadným presklením kokpitu. Dvere s otváraním v tvare motýľa sú zavesené na šikmých stĺpikoch čelného skla. Tak sa čo najviac zväčšil otvorený priestor a uľahčilo sa nastupovanie do kabíny aj pre cestujúcich na zadných sedadlách. Tento typ otvárania pritom nevyžaduje pre vozidlo žiadny väčší priestor na parkovisku než dvere s bežným otváraním.

Rozšírená zadná časť kabíny pojme dvojmiestne lavicové sedadlo. Združené zadné svetlá sa tiahnu po celej šírke kabíny nad zreteľne oddelenou konštrukciou zadnej nápravy, ktorá zahŕňa hnaciu sústavu s elektromotorom. Konštruktéri automobilky Toyota využili svoje predchádzajúce skúsenosti s technológiou aktívneho nakláňania karosérie a zistili, že uhol naklonenia 10 stupňov je ideálny na zabezpečenie lepšej stability vozidla a priľnavosti kolies, väčšieho pôžitku z jazdy a zároveň menšieho rizika, že cestujúcim príde počas cesty nevoľno.

Zdroj: Toyota

Táto technológia, spojená s riadením predných kolies na 25 stupňov, dodáva vozidlu i-TRIL priemer otáčania len štyri metre (podobne ako Toyota iQ). Nové koncepčné vozidlo Toyota je pripravené pracovať aj samostatne. No zároveň chce prinášať taký pôžitok z jazdy, že ho budú chcieť majitelia po väčšinu času riadiť radšej sami. Ašpiruje na dosiahnutie reálneho dojazdu vyše 200 km na jedno nabitie. Vozidlo i-TRIL nemá žiadne pedále, umožňuje to vodičovi pohodlne si natiahnuť nohy a mať obuté akékoľvek topánky bez toho, aby sa musel obávať, že stratí kontrolu nad vozidlom. Základňa sedadla vodiča má akési centrálne rebro, vďaka čomu poskytuje anatomický tvar s výbornou oporou pre nohy.

Riadenie, zrýchlenie a brzdenie sa deje prostredníctvom elektronického ovládania. Vozidlo i-TRIL sa obsluhuje pomocou riadiacich uzlov na ľavej a pravej strane (podobne ako počítačová myš alebo herné ovládače), ktoré sa tiahnu až po ruky vodiča pod strečovou látkou. Počas autonómnej jazdy sa ľavý alebo pravý okraj prístrojového panela automaticky rozsvieti zakaždým, keď sa vozidlo i-TRIL chystá vojsť do zákruty, čím oznamuje cestujúcim, ktorým smerom sa kabína nakloní.

V kabíne neexistujú žiadne ďalšie ovládacie prvky ani prepínače a nie je tu ani blok prístrojov pre vodiča. V manuálnom jazdnom režime poskytuje vodičovi všetky informácie, ktoré potrebuje, jednoduchý projekčný displej. Úplne rozhrania HMI (pre komunikáciu medzi človekom a strojom) je zameraná na technológiu aktivácie hlasom pre komunikáciu s umelou inteligenciou vozidla. Umožňuje ovládanie multimédií a informačno-zábavných systémov.

Zdroj: Toyota

Nezvyčajné rozmiestnenie sedadiel

Usporiadanie sedadiel 1+2 prináša modernú filozofiu interiérového dizajnu. Stavia na tom, že všetko sa krúti okolo vodiča, preičom cestujúci na zadných sedadlách sú považovaní skôr za občanov druhej triedy. Interiér vozidla i-TRIL umožňuje, aby sa do zážitku z jazdy omnoho viac zapájali aj cestujúci na zadnom lavicovom sedadle. Deti tak môžu byť oveľa bližšie k svojej matke bez toho, aby to narúšalo jej priestor. Pritom majú aj omnoho lepší výhľad vpred, ktorý neruší opierka hlavy na prednom sedadle rovno pred nimi. Hlavová opierka predného sedadla je v skutočnosti pripevnená k stropu vozidla a natočí sa do svojej polohy, keď sa vozidlo i-TRIL zapne. Deti majú tiež k dispozícii veľký priestor pre nohy po oboch stranách sedadla vodiča. Takže vo vozidle je vlastne miesto pre troch dospelých.

Veľký dôraz sa kládol aj na to, aby vodič čo najľahšie nastupoval a vystupoval z vozidla. Keď sa otvoria dvere kabíny, zdvihnú so sebou aj časť podlahy vozidla, čím zúžia šírku vozidla. Vystupovanie je tak jednoduchšie, stačí urobiť kratší krok. Predné sedadlá sa dajú natočiť až o 20 stupňov, takže vodič môže nastupovať a vystupovať z kabíny omnoho decentnejšie.

Zdroj: Toyota

Interiér vozidla špeciálne navrhli tak, aby nevytváral dojem priestoru automobilu. Čalúnenie z materiálu Alcantara, textilné čalúnenie zadného lavicového sedadla a drevená úprava podlahy – to všetko z recyklovaných materiálov – vytvorilo príjemné a pohodlné prostredie domáckeho štýlu, aby sa v ňom cestujúci cítili ako doma. Aj vzor dezénu 19-palcových predných a 20-palcových zadných pneumatík značky Goodyear je exkluzívne rezaný tak, aby zodpovedal dizajnu obloženia interiéru.

Zdroj: GoodYear

Spoločnosť Goodyear predstavuje CityCube, štúdiu unikátnej pneumatiky pre Toyota i-TRIL

Goodyear CityCube má odlišné vyhotovenia predných a zadných pneumatík a snímače v nich. Vďaka pokročilej technológii snímačov a unikátnemu dezénu dokáže CityCube identifikovať najrôznejšie podmienky, ktoré panujú na vozovke a získané dáta prenášať do vozidla, kde slúžia ako podpora pre najmodernejší systém prevencie nehôd.

Predné kolesá vozidla Toyota i-TRIL sú naklonené, čo inšpirovalo konštruktérov spoločnosti Goodyear, aby premýšľali o využití dizajnu motocyklových pneumatík. Výsledkom je unikátny tvar kontúry a zmiešané osadenie, vysoká a úzka pneumatika vpredu a širší asymetrický behúň vzadu.

Zdroj: GoodYear
Zdroj: GoodYear

Predné kolesá osadené vysokými a úzkymi pneumatikam nezaprú inšpiráciu symetrickým dezénom pneumatík pre motocykle. Ich dizajn napomáha k zvýšeniu bezpečnosti riadenia a odvodu vody ešte pred väčšími zadnými pneumatikami, čo zlepšuje ich priľnavosť. Zadné pneumatiky majú asymetrický dezén s pevnejšou vnútornou časťou pre vyššiu stabilitu pri zatáčaní.

Spoločnosť Goodyear v štúdii ďalej predstavila nový holografický dizajn: veľmi moderná, postupne sa meniaca farebnosť bočnice pneumatiky zaisťuje unikátny, prémiový a veľmi atraktívny vzhľad.

Pneumatiku CityCube navrhli tak, aby spĺňala náročné požiadavky spoločnosti Toyota. Je ľahká a má nízku hodnotu valivého odporu, čo sú dôležité vlastnosti pneumatík pre budúce elektromobily. CityCube má tiež nižší celkový objem dezénových drážok, čo jej poskytuje väčší kilometrový výkon a znižuje jej hlučnosť. To je zase prínosom pre životné prostredie v mestách.

Komentáre k článku


Stream naživo