15.01.2020

Poľadovica ochromila cesty, nehoda na D1 dopravu do Bratislavy

15. januára – Nočná dopravná nehoda v pondelok (13.01.) pred polnocou na príjazde do Bratislavy ukázala viac vecí.

     Odhalila napríklad charaktery a pravú tvár niektorých. Prečo? Mnohé naše cesty sú okrem iného poddimenzované na počet áut, ktorý po nich jazdí.

      Potom nečudo, že sa stávajú nehody, ktoré by sa ani nemuseli. Ak by sme mali namiesto dvojpruhových ciest štvorpruhové s oddeleným stredovým pásom. Príklady? Hneď tri zo včera:

      Hrozivo vyzerajúca nehoda sa stala na ceste I/18 v katastri obce Kraľovany v okrese Dolný Kubín. Zrazilo sa tu nákladné auto s osobným. 32-ročný vodič viedol nákladné motorové vozidlo Mercedes s návesom v smere od Šútova na Kraľovany. Z doposiaľ presne nezistených príčin prešiel s vozidlom do protismeru, kde došlo k zrážke s osobným motorovým vozidlom Honda, ktoré viedol 51-ročný vodič. On a jeho tri spolujazdkyne utrpeli zranenia. Nákladné vozidlo po náraze skončilo mimo cesty. Na mieste zasahovali hasiči a vyslobodili zranenú osobu z havarovaného vozidla pomocou hydraulického vyslobodzovacieho zariadenia. Ako informoval žilinský krajský policajný hovorca Radko Moravčík, cesta bola z dôvodu dokumentovania a odstraňovania následkov dopravnej nehody na nevyhnutne potrebný čas úplne uzavretá.

      Včera popoludní bola uzavretá aj cesta II/583 za Žilinou v smere na Terchovú. Podľa polície zo žilinského kraja bola dôvodom zrážka kamiónu s dodávkou pri Tepličke nad Váhom. Polícia usmerňovala dopravu, obchádzka viedla cez obec Teplička nad Váhom.

      Obe nehody boli hlavne s lokálnym významom. Pre všetkých nielen zúčastnených, ale aj prechádzajúcich vodičov však strata. Finančná, zdravotná, časová...

Kolaps na D1 do Bratislavy

      Že je diaľnica D1, hlavne koncom týždňa v časti od Bratislavy po Trnavu a ešte viac od Trnavy po Bratislavu každý deň preťažená, netreba nikoho, kto tade pravidelne jazdíte, presviedčať. Stačí drobný kolaps a výsledkom je zápcha. V jednom, aj druhom smere. Každodenné ranné zdržania na príjazde do Bratislavy sú nielen nepríjemné, ale prinášajú aj straty - nielen časové, aj ekonomické. Okrem toho zhustená doprava a siahodlhé kolóny neprispievajú k najviac znečistenému ovzdušiu Slovenska.

      Pondelková dopravná nehoda úžitkového vozidla a dvoch kamiónov medzi Sencom a Bratislavou na 22,5 kilometri diaľnice D2 odhalila v plnej nahote ďalšie podstatné fakty.       Hoci sa pri nehode podľa polície nikto nezranil, kamióny po nej zišli do priekopy. Veľmi dlho sa však nedarilo kamióny z priekopy vytiahnuť. Na mieste boli vozidlá odťahovej služby. Diaľnica bola dlho prejazdná iba v jednom jazdnom pruhu. Policajti sa snažili, aby bola prejazdná v dvoch jazdných pruhoch a pracovníci odťahovej služby pracovali na odtiahnutí kamiónov mimo času dopravnej špičky.

      No ani to nestačilo a včera tesne predpoludním museli policajti diaľnicu na hodinu (medzi 11:00 a 12:00) úplne uzavrieť. Dopravní policajti preto odkláňali dopravu pri výjazde na Senec. Obchádzkové trasy viedli po Starej Seneckej (cesta I/61) a cez Pezinok (cesta II/503 a II/502). Že sa aj tam tvorili zápchy a kolóny, netreba zdôrazňovať.

      Diaľnica v tomto úseku už mala byť (podľa slov vtedajšieho ministra dopravy Vážneho) hotová v plnom profile s troma pruhmi v každom smere už v roku 2015. To ani nemohol myslieť vážne, rovnako, keď deklaroval bývalý premiér našej malej krajiny, že diaľnica spojí Bratislavu a Košice už niekedy v roku 2010...

      Pôvodné riešenie D1 na úseku Bratislava – Senec so súbežnými obslužnými komunikáciami popri diaľnici (tzv. kolektormi), zrazu ministerstvo účelovo z(a)menilo iba na diaľnicu. Nekonečné ťahanice po zmene pôvodného zadania a riešenia nakoniec aj tak neviedli k presadeniu pôvodného riešenia.

      Ak dáme nabok všetky možné dôvody, keby kolektory existovali, bola by mohla takto „postihnutá“ doprava obísť postihnuté miesto, bez kolapsov, uzavretia diaľnice pre pokoj práce záchranných zložiek a odťahovej služby. V zdravotníctve sa tomu hovorí bypass. V politike..? Neviem, ale myslím si o tom svoje, keď sa odborné argumenty neakceptovali pod zámienkou „vyšších cieľov“, presadilo sa (politické) rozhodnutie o zmene stavby a ešte sa začala masírovacia (vlastne „vysvetľovacia“) kampaň, že takto zle je to vlastne lepšie...

Naše cesty už nedokážu kapacitne zvládnuť terajšiu hustotu dopravy. Obchvaty, rozširovanie, dokončovanie a výstavba nových úsekov diaľnic a ciest sa neustále predlžuje, odkladá, ceny rastú, počet nehôd neklesá. Potom sa nemožno čudovať, ak by to niekto šikovne zvalil na počasie - poľadovicu a to, že vodič nedodržal rýchlosť vzhľadom na povahu a stav vozovky... To vážne?


AUTOR: © Zoznam/jv
ZDROJ: SITA, TASR

Komentáre k článku