Stavebné povolenie na zmenu stavby križovatky Triblavina na D1 je vydané
22. marca – Diaľnica sa tak má rozšíriť definitívne ako štvorprúdová bez kolektorových komunikácií pre obsluhu okolitých obcí.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) vydalo po takmer troch rokoch stavebné povolenie na zmenu stavby pred dokončením pre križovatku Triblavina na úseku diaľnice D1 Bratislava - Senec. Ako v stredu informovalo Občianske združenie (OZ) Triblavina, diaľnica sa tak má rozšíriť definitívne ako štvorprúdová bez kolektorových komunikácií pre obsluhu okolitých obcí. Aktivisti chcú využiť všetky právne prostriedky na to, aby tento proces zvrátili a očakávajú, že rovnako sa zachovajú Bratislavský samosprávny kraj (BSK) a okolité obce.
„Ministerstvo dopravy tak urobilo napriek tomu, že proces zmeny je protiprávny, je v rozpore z územným plánom BSK a je v rozpore s verejným záujmom. Minister dopravy Árpád Érsek a minister životného prostredia László Sólymos zo strany Most Híd tak dali prednosť developerovi s prepojením na Viktora Stromčeka pred občanmi,“ uviedol predseda OZ Triblavina Milan Grožaj. Tejto kauze a pozadiu spoločnosti Starland sa podľa združenia venovali aj novinári Ján Kuciak a Veronika Šmiralová z portálu Aktuality.sk.
Ministri podľa združenia ignorovali vážne argumenty o dopade takéhoto rozhodnutia na život a zdravie obyvateľov v tomto regióne. „Nebrali do úvahy argument, že budúci plánovaný privádzač na diaľnicu povedie okolo novej školy v Chorvátskom Grobe, ani to, že cesta na Senec nie je rozšírená na štvorpruh a križovatka Triblavina sa bude začínať a končiť na pozemkoch súkromnej firmy. Minister dopravy takto rozhodol napriek tomu, že nepriniesol novú, plnohodnotnú alternatívu, ktorá by v plnom rozsahu nahradila pôvodné kvalitné dopravné riešene,“ upozornil Grožaj. Šéf rezortu dopravy mal podľa neho na odborné argumenty reagovať slovami „občania sa tam nemali sťahovať“ alebo „treba tu vyhlásiť stavebnú uzáveru. Rozhodoval v rozpore so sľubom, ktorý zložil do rúk prezidenta, že bude plniť svoje povinnosti v záujme občanov,“ dodal Grožaj.
Ministerstvo dopravy a výstavby očakáva, že výstavba mimoúrovňovej križovatky Triblavina po získaní stavebného povolenia pre zmenu stavby pred dokončením by mala byť obnovená predbežne v tomto roku a trvať by mala do leta 2020. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) s rezortom dopravy zároveň pripravujú rozšírenie diaľnice D1 z Bratislavy po križovatku Triblavina, resp. križovatku Blatné na štyri pruhy v každom smere bez súbežných komunikácií, tzv. kolektorov. „Veľmi ťažko sa nám hovoria termíny kvôli komplikáciám v schvaľovacích procesoch. Rádovo sa hýbeme niekde po roku 2020,“ povedal generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy a pozemných komunikácií na ministerstve dopravy Peter Varga 13. marca po zasadnutí komisie pre dopravu, výstavbu a cestovný ruch pri Výbore Národnej rady SR pre hospodárske záležitosti.
OZ Triblavina dlhodobo protestuje proti zmene rozšírenia D1 z pôvodných troch pruhov s paralelnými cestami na štyri pruhy z Bratislavy po križovatku Blatné a tri pruhy po Trnavu, no bez vedľajších komunikácií. „Rozhodnutie neurobiť kolektory je podložené množstvom dopravných štúdií a rôznych koncepčných materiálov. Považujeme toto rozhodnutie za správne a veríme, že jedného dňa sa s tým vysporiada aj OZ Triblavina,“ povedal Varga. V budúcnosti sa podľa neho kolektory môžu postaviť, je pre ne územná rezerva, no teraz sa stavať nebudú, keďže prioritou je rozšírenie diaľnice. BSK a developeri môžu postaviť komunikácie s napojením na cestnú sieť. Doprave v regióne by podľa rezortu dopravy malo pomôcť rozšírenie cesty prvej triedy I/61 z Bratislavy na Senec. NDS nedávno vypísala súťaž na dokumentáciu pre územné rozhodnutie a vyhodnotená by mala byť v najbližších týždňoch.
Dopravná inžinierka Tatiana Kratochvílová (donedávna členka OZ Triblavina) upozornila, že v regióne pri D1 v okolí Bratislavy sa očakáva vysoký nárast počtu obyvateľov, budú dva milióny štvorcových metrov nových zastavaných plôch, na ktoré už sú stavebné povolenia alebo územné rozhodnutia. „Doprava nebude riešená tak, ako mala pôvodne byť. Môžem vyjadriť iba ľútosť nad tým, že sa nemyslí na obyvateľov tohto regiónu,“ povedala Kratochvílová. V priľahlých obciach pri D1 v okolí Bratislavy s vyše dvadsaťtisíc obyvateľmi by podľa nej malo pribudnúť 90 tisíc ľudí do roku 2030.
Hliadky dopravnej polície na 22.03.2018
Úsek | Typ a farba vozidla |
---|---|
Bratislavský kraj | 26 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 8 neoznačených hliadok polície |
D1 | Škoda Superb hnedá, VW Passat čierna |
D2 | VW Passat čierna |
okres Senec | Škoda Fabia modrá |
BA – mesto | Škoda Fabia biela |
BA – mesto | VW Golf modrá |
BA – mesto | Škoda Fabia modrá |
okres MA, PK, SC | SEAT Leon sivá |
Trnavský kraj | 11 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 7 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1, Rýchlostná cesta R1 | Škoda Supeb čierna, VW Passat čierna |
okres Dunajská Streda | Škoda Fabia modrá |
okres Galanta | VW Passat čierna |
okres Trnava | VW Golf sivá, Škoda Superb hnedá |
TT kraj | VW Passat čierna |
Trenčiansky kraj | 114 hliadok na označených policajných vozidlách aa motocykloch a 6 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1 | Audi A4 strieborná |
okres Bánovce nad Bebravou | VW Golf čierna |
okres Nové Mesto nad Váhom a Myjava | VW Golf čierna |
okres Partizánske | VW Golf modrá |
okres Prievidza | Škoda Superb tmavohnedá |
okres Trenčín a Ilava | Škoda Fabia modrá |
Nitriansky kraj | 18 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície |
okres Nitra a Zlaté Moravce | Kia cee´d hnedá, Škoda Superb sivá |
okres Nové Zámky | Škoda Superb hnedá |
okres Levice | VW Golf čierna, VW Golf sivá |
okres Komárno | Škoda Octavia strieborná |
okres Topoľčany | Škoda Fabia sivá, Škoda Superb sivá |
okres Šaľa | Škoda Fabia modrá |
Banskobystrický kraj | 18 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 12 neoznačených hliadok polície |
okres Banská Bystrica | VW Golf biela, VW Golf sivá |
okres Brezno | Kia cee´d biela |
okres Lučenec | Škoda Fabia biela |
okres Revúca | VW Golf čierna |
okres Rimavská Sobota | SEAT Leon sivá, Škoda Fabia biela |
okres Veľký Krtíš | Kia cee´d biela |
okres Zvolen | VW Golf biela |
okres Žiar nad Hronom | Škoda Fabia biela |
R1 KDI DO (okres BB,ZV,ZH,ZC) | Audi A4 čierna, Škoda Superb čierna |
Žilinský kraj | 16 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 13 neoznačených hliadok polície |
okres Čadca, Kysucké Nové Mesto | Škoda Fabia modrá, VW Golf čierna |
okres Dolný Kubín, Tvrdošín, Námestovo | Škoda Fabia modrá, VW Golf čierna |
okres Liptovský Mikuláš, Ružomberok | Audi A4 modrá, VW Golf čierna |
okres Martin, Turčianske Teplice | SEAT Leon strieborná, Škoda Fabia biela, VW Passat modrá, VW Golf čierna |
okres Žilina, Bytča | Škoda Superb čierna, VW Golf čierna, VW Golf modrá |
Prešovský kraj | 17 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 10 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1 | Audi A4 kombi čierna, Škoda Superb čierna, VW Passat čierna |
okres Bardejov | Škoda Fabia biela |
okres Kežmarok | VW Golf modrá |
okres Prešov | Škoda Superb čierna, VW Golf modrá |
okres Svidník | Škoda Fabia biela |
okres Stará Ľubovňa | VW Golf čierna |
okres Vranov nad Topľou | Škoda Fabia biela |
Košický kraj | 19 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 4 neoznačené hliadky polície |
okres Košice, Košice - okolie | VW Passat červená |
okres Michalovce, Sobrance | Škoda Fabia modrá, VW Golf sivá |
D1, R2, R4 okres Košice; Košice - okolie | SEAT Leon sivá |
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
Komentáre k článku