Cyklokoalícia: je mnoho úmrtí chodcov, Polícia: budú kontroly
3. januára – Mnoho úmrtí chodcov v minulom roku si vyžiada častejšie kontroly polície.
Rok 2019 bol pre chodcov na Slovensku opäť tragickejší, upozorňuje občianske združenie Cyklokoalícia. Počet usmrtených z roku 2018 - 59 obetí - bol dosiahnutý už v novembri.
Podľa združenia sú potrebné zmeny v legislatíve a infraštruktúre. Ministerstvo vnútra (MV) SR hovorí, že odbor dopravnej polície Prezídia Policajného zboru SR problém vníma a zameria sa naň aj vo výkone služby.
Občianske združenie požaduje podniknúť kroky, ktoré povedú „k skutočnej ochrane najzraniteľnejších účastníkov premávky.“ Chodci by podľa nich mali mať na priechodoch vyššiu ochranu, zakotvenú v legislatíve. „Vodič auta sa musí k priechodu približovať takou rýchlosťou, aby vedel zastaviť, keď naň chodec vstúpi. Neprehľadnosť situácie, ani znížená viditeľnosť nemôže byť ospravedlnením zabitia človeka. Naopak, mala by viesť k zvýšeniu ostražitosti vodiča a zníženiu rýchlosti auta,“ navrhuje Dan Kollár z Cyklokoalície.
MV tiež pripomenulo, že v poslednej novele zákona o cestnej premávke sa zaoberali aj zvýšením bezpečnosti účastníkov cestnej premávky. Kollár z Cyklokoalície ocenil, že novelizácia priniesla zákaz jazdy automobilom po chodníku i sprísnenie používania mobilov za volantom. Podľa združenia ide o výrazne pozitívne zmeny, ak ich bude polícia skutočne vymáhať, spolu s efektívnejším meraním rýchlosti. „Stále však zostal v zákone absurdný európsky unikát, plošné umožnenie parkovania na chodníku,“ doplnil.
Návrhmi Cyklokoalície sa bude podľa Paulenovej polícia zaoberať. Rezort tiež deklaroval, že pri najbližšej novele zákona o cestnej premávke bude konzultovať problematiku so všetkými dotknutými subjektmi.
Cyklokoalícia podľa štatistiky polície poukázala na to, že kým v roku 2017 zomrelo v premávke 49 chodcov, v roku 2018 to bolo 59 a v ďalšom roku sa číslo ešte zvyšuje. Takmer štvrtina nehôd s usmrtením chodca sa v roku 2019 odohrala na priechodoch.
Združenie pripomenulo tiež zodpovednosť samospráv. Práve obce a mestá majú podľa Kollára v rukách nástroje, ktorými môžu znížiť rýchlosť automobilov.
Poznámka redakcie: S mnohým možno súhlasiť, no chýba základ – vzdelávanie chodcov. Od malička, v škôlkach, školách, vlastne celoživotne. Veľa vecí treba opakovať a pripomínať aj seniorom, ktorí vstupujú na priechod v noci v tmavom oblečení, bez reflexných prvkov a často bez toho, aby sa presvedčili, či môžu bezpečne prejsť – neraz priamo do jazdnej dráhy vozidiel. Nemožno tiež chcieť od vodičov, aby napríklad zastavili pred priechodom, pri ktorom stojí chodec, ktorý sa však nechystá prejsť. Ohľaduplnosť, predvídavosť a rešpekt musia byť na obidvoch stranách.
AUTOR: © Zoznam/jv
ZDROJ: TASR
Komentáre k článku