12.07.2018

D4 a R7 stavajú v rozpore s podmienkami stavebných povolení

12. júla – Bratislavský obchvat, diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7 stavia konzorcium D4R7 Construction v rozpore s rozhodnutím o kompenzačných opatreniach.

      Tvrdí to občiansky aktivista Miroslav Dragun. V rozhodnutí je podľa jeho slov jasne napísané, že stavba obchvatu i výrub stromov sa môže začať až po uskutočnení kompenzačných opatrení, ktoré sa však podľa neho neuskutočnili. „Podľa rozhodnutia, ktoré vydalo ministerstvo životného prostredia, škodu, ktorú spôsobili výrubom, bola viac ako 250 000 eur. V tejto sume mali v lokalite Rusoviec, Čunova, alebo Podunajských Biskupíc pred začiatkom výstavby vykonať kompenzačné opatrenia, ktoré mali slúžiť na ochranu prírody. Zásahy, ktoré sa pri výstavbe robia, sú totiž v oblasti Natura 2000,“ skonštatoval Dragun.

      Reagoval aj na stredajší kontrolný deň ministra životného prostredia Lászlóa Sólymosa (Most-Híd) a ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd) na stavenisku D4 na bratislavskom Jarovskom ramene. Sólymos tu vyhlásil, že bude za uloženie maximálnej pokuty v prípade, ak sa potvrdia podozrenia z porušovania envirolegislatívy pri výstavbe bratislavského obchvatu. Poukázal tak na podnety, ktoré upozorňujú na používanie nebezpečného stavebného materiálu a stavebného odpadu pri výstavbe D4 a R7 v lokalitách Podunajské Biskupice, Ivanka pri Dunaji a Jarovské rameno.
      Dragun tvrdí, že ministri prišli stavbu skontrolovať po troch mesiacoch od prvého podnetu. „Veľmi ma prekvapilo vyjadrenie ministra životného prostredia. Slovenská inšpekcia životného prostredia totiž za tri mesiace nebola schopná poslať ani základnú informáciu, v akom štádiu vyšetrovania tohto prípadu je zo svojej pozície ako kontrolného orgánu,“ povedal aktivista. Ako podotkol, pri tejto stavbe zlyháva aj stavebný dozor, Keďže sa podľa neho niekoľkokrát dokázalo, že sa tam vozí stavebný odpad.
      Zástupca koncesionára, ktorý D4 a R7 stavia, Michal Lešňovský argumentuje, že materiály používané na výstavbu bratislavského obchvatu disponujú platnými certifikátmi kvality, zohľadňujúcimi všetky príslušné normy pre jeho použitie. Vhodnosť všetkých stavebných materiálov používaných na výstavbu je podľa neho pravidelne kontrolovaná nezávislými certifikovanými laboratóriami pre vylúčenie akéhokoľvek ohrozenia životného prostredia.
      Koncesionár tvrdí, že posúdenie jeho zámerov je vykonané príslušnými orgánmi zodpovedne, v súlade so všetkými normami a právnymi predpismi. Taktiež, že pri plánovaní výstavby je v úzkom kontakte so Štátnou ochranou prírody SR a snaží sa o otvorený dialóg so všetkými zúčastnenými stranami pri riešení čiastkových problémov. Obchvat Bratislavy je podľa koncesionára kľúčový infraštruktúrny projekt pre SR a jeho rýchle dobudovanie je najvyšším spoločným verejným záujmom.

Poznámka redakcie: Obchvat hlavného mesta mal už niekoľko rokov fungovať a nie sa ešte len začať stavať. Denno-denným koloritom sa stali permanentné dopravné zápchy, v ktorých Bratislavčania, ale aj návštevníci, ktorí mestom iba prechádzajú, strácajú čas, nervy, peniaze a už dávno aj ilúzie. O obchvate sa malo rozhodnúť dávno, lenže všetko nasvedčuje tomu, že naše vlády nevidia dopredu na desiatky rokov, ale len po koniec najbližšieho volebného obdobia.


AUTOR: © Zoznam/jv
ZDROJ: TASR, minv.sk, red.

Komentáre k článku