04.04.2018

Ešte poriadne nezačali, už chcú zmeny a doplnky na D4 a R7

4. apríla – Žiada o ne koncesionár PPP projektu výstavby a prevádzky diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy.

Koncesionár projektu výstavby a prevádzky diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy, Zero Bypass predložil žiadosti o zmeny stavebných povolení k existujúcim oficiálnym stavebným povoleniam. Spoločnosť Zero Bypass, Limited, koncesionár PPP projektu, v utorok informovala, že verí a očakáva, že tieto konania budú úspešne ukončené v apríli tohto roka. Bez právoplatných upravených stavebných povolení, ktoré zohľadňujú technické riešenia víťazného konzorcia, nie je podľa koncesionára výstavba na jednotlivých úsekoch D4/R7 v plnom rozsahu možná.

„Doposiaľ vydané stavebné povolenia, všeobecne prezentované verejnosti, boli povoleniami vydanými podľa dokumentu, ktorý sa zakladá na technických riešeniach z predchádzajúcich štádií projektovej dokumentácie, ktorú poskytol verejný obstarávateľ (Ministerstvo dopravy a výstavby SR - pozn. red.) len v rámci súťaže, a nie na projekčnom riešení poskytnutom víťazným konzorciom,“ oznámil koncesionár.

Technické riešenia, na základe ktorých konzorcium tender vyhralo, boli optimalizované a upravené tak, aby sa podarilo dosiahnuť ideálny pomer medzi kvalitou a nákladmi potrebnými na výstavbu obchvatu hlavného mesta. Hlavný zhotoviteľ začal s prácami na všetkých úsekoch stavby, ich rozsah, ktorý mohol doteraz vykonávať, priamo závisel od vydania a právoplatnosti zmien stavby pred dokončením.

Koncesionár sa pri podpise zmluvy s rezortom dopravy v máji 2016 zaviazal dokončiť všetky úseky D4 a R7 do októbra 2020, pričom úseky R7 mali byť hotové v apríli o dva roky. V stanovisku pre médiá spoločnosť nepotvrdila, či tieto termíny ešte platia. Pre zdržanie so začiatkom prác sa predpokladá, že dokončenie úsekov môže meškať. „Rozsah stavebných prác v súčasnosti nadväzuje na náš aktualizovaný harmonogram plánovaných stavebných prác, ktorý reflektuje súčasný stav vydaných právoplatných stavebných povolení. Časový harmonogram stavebných prác a potenciálny časový sklz projektu priamo súvisí so získaním právoplatných stavebných povolení, v ktorých budú schválené požadované zmeny projektových riešení,“ uviedol Zero Bypass.

Na základe medializovaných informácií mal mať koncesionár ťažkosti s výberom subdodávateľov na stavebné práce. Subdodávatelia musia podľa Zero Bypass spĺňať bezpečnostné a kvalitatívne požiadavky, ako aj ponúkať výhodné ceny. Samotná cena nie je však jediným parametrom výberu subdodávateľov. „Sme si vedomí toho, že medzi subdodávateľmi prebieha konkurenčný boj, z ktorého sa zrodilo množstvo fám kolujúcich médiami. Chceli by sme zdôrazniť, že sa chceme sústrediť najmä na spoluprácu so slovenskými stavebnými spoločnosťami - poskytovať príležitosti menším a stredne veľkým firmám, a podporiť tak miestny stavebný trh,“ priblížil koncesionár. Záujem má o špecializované subdodávky, ktoré by mohli celému procesu výstavby poskytnúť pridanú hodnotu.

Žiadna z cyklistických trás nebude počas výstavby D4/R7 uzavretá, niekde však môžu byť odklonené a presmerované z dôvodu bezpečnosti cyklistov a chodcov pri stavebných prácach a prejazde vozidiel stavby. Dopravné obmedzenia budú zverejňované postupne, podľa aktuálneho plánu výstavby na portáli www.d4r7.com.

Úseky D4 a R7 budú mať celkovú dĺžku 59 kilometrov, z toho D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka Sever – Bratislava, Rača 27 km a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice 32 km. Na projekte výstavby a prevádzky úsekov D4 a R7 by mal štát za tridsať rokov ušetriť na splátkach po zohľadnení inflácie 127 mil. eur. Pôvodná vysúťažená cena 1,891 mld. eur sa tak môže znížiť na 1,764 mld. eur. Základná ročná platba po odovzdaní úsekov do užívania sa znížila z 56,72 mil. eur na 52,8 mil. eur, teda o 3,9 mil. eur. Projektová a stavebná časť má stáť takmer 1 mld. eur.

Koncesionárska spoločnosť Zero Bypass je zložená z členov konzorcia Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional. Hlavný zhotoviteľ D4R7 Construction je zložený zo španielskej spoločnosti Ferrovial Agroman a rakúskeho Porr Bau.Konzorcium vybralo za víťaza tendra bývalé vedenie ministerstva dopravy na čele s Jánom Počiatkom (Smer-SD), zmluvu s koncesionárom s viacerými zmenami podpísal pred dvomi rokmi vtedajší minister dopravy Roman Brecely (Sieť) a rezort dopravy pod vedením súčasného ministra Arpáda Érseka (Most-Híd) pre D4 a R7 presadil schválenie novely zákona o vyvlastňovaní. Dôvodom bolo urýchlenie výkupu časti pozemkov pre D4, stavebné povolenia však aj tak meškali.

Poslanec a tímlíder strany Sloboda a Solidarita Miroslav Ivan označil za chybu, že vláda a ministerstvo dopravy podpísali nepripravený projekt D4/R7. „Teraz sa ukazujú nedostatky, na ktoré sme poukazovali. A dalo sa tomu predísť. Mohli sme ho mať oveľa lacnejšie a bez rizík záväzkov voči koncesionárovi. Toto minister Érsek zdedil, ale čo sa mu vytknúť dá, je zmena zákona o vyvlastňovaní, ktorý považujeme za protiústavný a dali sme aj podnet na Ústavný súd SR,“ uviedol Ivan.

Hliadky dopravnej polície na 04.04.2018

Úsek Typ a farba vozidla
Bratislavský kraj 27 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 8 neoznačených hliadok polície
D1 Škoda Superb hnedá, VW Passat čierna
D2 VW Passat čierna
okres Senec Škoda Fabia modrá
BA – mesto Škoda Fabia modrá
BA – mesto VW Golf biela
BA – mesto SEAT Leon sivá
okres MA, PK, SC Škoda Fabia biela
Trnavský kraj 11 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 8 neoznačených hliadok polície
Diaľnica D1, Rýchlostná cesta R1 Škoda Superb čierna, VW Passat čierna
okres Dunajská Streda Škoda Fabia modrá
okres Skalica Kia cee´d hnedá
okres Trnava VW Golf sivá, Škoda Superb hnedá
TT kraj VW Passat čierna
Trenčiansky kraj 115 hliadok na označených policajných vozidlách aa motocykloch a 5 neoznačených hliadok polície
Diaľnica D1 Audi A4 strieborná
okres Bánovce nad Bebravou VW Golf čierna
okres Považská Bystrica a Púchov Škoda Fabia modrá
okres Prievidza Škoda Superb tmavohnedá
okres Trenčín a Ilava Škoda Fabia modrá
Nitriansky kraj 20 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície
okres Nitra a Zlaté Moravce Kia cee´d hnedá, Škoda Superb sivá
okres Nové Zámky Škoda Fabia modrá
okres Levice Kia cee´d hnedá, VW Golf čierna, Škoda Superb sivá
okres Komárno VW Golf sivá
okres Topoľčany Škoda Superb sivá
okres Šaľa Škoda Fabia modrá
Banskobystrický kraj 19 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 12 neoznačených hliadok polície
okres Banská Bystrica VW Golf biela, VW Golf sivá
okres Brezno Kia cee´d biela
okres Lučenec Škoda Fabia biela
okres Revúca VW Golf čierna
okres Rimavská Sobota SEAT Leon sivá, Škoda Fabia biela
okres Veľký Krtíš Kia cee´d biela
okres Zvolen VW Golf biela
okres Žiar nad Hronom Škoda Fabia biela
R1 KDI DO (okres BB,ZV,ZH,ZC) Audi A4 čierna, Škoda Superb čierna
Žilinský kraj 16 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície
okres Čadca, Kysucké Nové Mesto Škoda Fabia modrá
okres Dolný Kubín, Tvrdošín, Námestovo Škoda Fabia modrá
okres Liptovský Mikuláš SEAT Leon strieborná
okres Martin, Turčianske Teplice SEAT Leon strieborná, Škoda Fabia biela, VW Passat modrá
okres Žilina, Bytča VW Golf čierna, VW Golf modrá, Škoda Superb čierna
Prešovský kraj 20 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 8 neoznačených hliadok polície
Diaľnica D1 Audi A4 kombi čierna, Škoda Superb čierna
okres Bardejov Škoda Fabia biela
okres Kežmarok VW Golf modrá
okres Prešov VW Golf modrá
okres Svidník Škoda Fabia biela
okres Stará Ľubovňa VW Golf čierna
okres Vranov nad Topľou Škoda Fabia biela
Košický kraj 17 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 4 neoznačené hliadky polície
okres Trebišov VW Passat červená
okres Michalovce, Sobrance VW Golf sivá
okres Trebišov Škoda Fabia biela
D1, R2, R4 okres Košice; Košice - okolie SEAT Leon sivá

Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.


AUTOR: © Zoznam/jv, zdroj SITA
ZDROJ: SITA, red., minv.sk

Komentáre k článku