Dieselgate v Česku postihuje 148 000 áut, Taliani chcú náhodne preveriť 1000 áut VW
1. októbra – České ministerstvo dopravy preskúma nové autá automobilky Škoda Auto, či emisie zodpovedajú uvádzaným údajom.
Štát si už vybral nezávislé laboratórium, ktoré merania v nasledujúcich dňoch uskutoční. Informoval o tom server iDNES.cz. „ Chceme si byť istí, že údaje uvádzané pre homologizáciu zodpovedajú“, povedal minister dopravy Dan Ťok. Podľa neho je české ministerstvo v kontakte s nemeckým a britským ministrom dopravy, aby mohli výsledky porovnať. Ministerstvo neuviedlo, o aký konkrétny model na testovanie pôjde.
Na základe údajov, ktoré včera zverejnil Dan Ťok, automobilky Škoda Auto, Volkswagen, Audi a Seat predali v Česku okolo 148 000 vozidiel, ktoré jazdia s problematickým softvérom, manipulujúcim výsledky skutočných emisií naftových motorov. Okolo 101 000 áut v ČR s problémovými motormi predstavujú škodovky, 38 000 je volkswagenov. Približne 7000 áut patrí Audi a v prípade 1800 ide o Seat. „Vyžiadali sme si kódy VIN a ďalšie technické parametre vozidiel, na základe ktorých porovnaním s údajmi v centrálnom registri vozidiel určíme presný počet áut, ktoré sú v Česku v prevádzke“, uviedol minister.
Volkswagen ešte neoznámil, aké technické riešenie pre autá v Česku zvolí. Automobilka štátu sľúbila, že ho predstaví do konca októbra. „Pre majiteľov dotknutých vozidiel momentálne platí, že autá sú plne funkčné, bezpečné a môžu sa používať aj naďalej bez obmedzenia“, dodal Dan Ťok.
Talianska vláda chce náhodným výberom preveriť 1000 vozidiel značky VW
„Každý test stojí zhruba 8000 eur, no nám sa to oplatí. Výsledky budeme mať o dva až tri mesiace“, povedal minister dopravy Graziano Delrio turínskemu denníku La Stampa. Rím odmieta čakať, kým získajú údaje od VW a nemeckého Spolkového úradu pre cestnú dopravu. Informovala o tom agentúra DPA.
Delrio vyjadril obavy, že aféra môže otriasť dôverou spotrebiteľov a ohroziť konjunktúru. „Spotreba v Taliansku dlhý čas stagnovala a teraz sa začína rozbiehať. Dôvodom je práve vzostup dôvery," povedal minister. V podobnom duchu sa vyjadril aj minister hospodárstva Carlo Padoan: „Otrasená dôvera ohrozuje investície".
Taliansko zďaleka nie je jediná európska krajina, ktorá zvažuje opatrenia proti vozidlám VW. Švajčiarsky Úrad pre cesty (Astra) už v piatok oznámil dočasný zákaz registrácií vozidiel s problematickými motormi, ktorý vstúpil do platnosti v pondelok 28. septembra. Podľa tamojšieho združenia importérov zatiaľ nie je jasné, koľko áut so staršími motormi normy Euro 5 je momentálne v predaji. Už zaevidované vozidlá nebudú opatrením postihnuté.
Belgický importér VW preventívne stiahol z predaja 3200 vozidiel so spornými dieselovými motormi s interným označením EA 189. Predaj je pozastavený dovtedy, kým VW neposkytne ďalšie informácie. Belgické ministerstvo hospodárstva odhaduje, že v krajine je registrovaných zhruba 500 000 áut so spornými motormi.
Hliadky dopravnej polície na 01.10.2015
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: TASR, minv.sk
Komentáre k článku