2015-09-25 13:30:00
Koncern Volkswagen
Koncern Volkswagen
Zdroj: Volkswagen

AKTUALIZOVANÉ Kauza VW: Máte doma naftový motor? Je špinavší než sa tvári

Kauza, ktorú zahraničné médiá začali prezývať Dieselgate už dorazila aj na Slovensko. Sledujeme vývoj.

AKTUALIZÁCIA 25.9 16:50. V Nemecku má problematický softvér VW okolo 2,8 milióna áut. Klamlivý softvér, ktorým nemecká automobilka Volkswagen zavádzala pri emisných testoch v Spojených štátoch, má približne aj 2,8 milióna áut v Nemecku. Uviedol to dnes nemecký minister dopravy Alexander Dobrindt. Informovala o tom agentúra AP.

AKTUALIZÁCIA 25.9 13:20. Aj Taliansko sa púšťa do boja s naftovými motormi. Možné manipulácie s výsledkami emisných testov Taliansko preverí na vzorke tisíc áut, v ktorej budú zastúpené všetky dieselové modely predávané na domácom trhu. Podobné kroky urobí aj Francúzsko.

Odborníci sa doteraz s myšlienkou, že v tom Volkswagen nie sám iba hrali. Všetci to tušíme, no je to stále verejným tajomstvom. Teraz však viacerí tieto tvrdenia nielenže uvádzajú naplno, ešte ich aj podporili jednoznačnými výsledkami meraní.

Greg Archer z agentúry Transport & Enviroment (T&E) pre Telegraph povedal, že je VW je iba špička ľadovca. "Volkswagen je iba špička ľadovca, aj ďalšie automobilky budú odhalené. Rovnaká technológia sa používa v Európe aj Spojených štátoch a od roku 2009 bolo predaných desiatky miliónov áut,"

Telegraph dokonca tvrdí to, čo VW a ostatné automobilky odmietajú, že sa škandal netýka len starších áut, ale aj tých "spĺňajúcich" emisnú normu Euro 6, ktorá začala platiť iba nedávno. Už čoskoro tak môžeme očakávať, že sa kauza rozšíri naprieč celým automobilovým priemyslom. Dôsledkom toho môže byť úplný zákaz predaja naftových osobných automobilov minimálne do zlepšenia ich emisí.

AKTUALIZÁCIA 24.9 11:50. Novým lídrom koncernu Volkswagen sa s najväčšou pravdepodobnosťou stane Matthias Müller, šéf značky Porsche. Informuje o tom Wall Street Journal. Matthias Müller je 62 ročný top manažér, ktorý na miesto riaditeľa automobilky Porsche prišiel v roku 2010. Práve on odštartoval rapídne rozšírenie sa športovej značky do celého sveta. Müller bol jedným z blízkych spolupracovníkov Winterkorna a je jeho najpravdepodobnejší nasledovník.

V USA sa popri škandále Volkswagenu odohráva zaujímavý boj, ktorý postupom času môže prísť aj k nám. Automobilky sa pokúšajú presadiť, aby boli automobily chránené ochrannou známkou (copyright) tak ako je softvér a podobne. Ich cieľom je zamedziť, aby neautorizovaný užívateľ (nelicencovaný servis, vlastník vozidla) mohol zasahovať do vozidla, jeho súčastí a teda aj jeho operačného systému. V preklade to znamená, že sa automobilky snažia pod hrozbou pokuty, či súdneho konania zamedziť opravám, úpravám a zmenám na automobiloch bez ich výslovného súhlasu. Ich argumentom je nepopierateľný fakt, že automobily sa dnes menia z "hardvéru" na "softvér" a sú mimoriadne zložité elektronické zariadenia. Tvrdia, že strkať prsty do áut a ich elektroniky môže spôsobiť nielen škody na automobile ale môžu byť smrteľne nebezpečné - a nielen elektrickým výbojom pri priamej manipulácii, ale najmä úpravami, ktoré by deaktivovali, či poškodili ochranné systémy (asistenti, brzdy a pod.) Skrytým aspektom tohto snaženia je fakt, že ak by takýto zákon platil aj pred rokom, či dnes, nestalo by sa, aby na podvádzanie Volkswagenu a klamanie pri emisiách niekto vôbec prišiel. Ako iste viete, podvod prvotne odhalili výskumníci z vysokej školy a istého inštitútu. Ak by platil daný zákon aj v tomto zmysle, svoje testy automobilov by nemohli vykonať, pretože by tým porušili copyright. V tomto bode si treba spomenúť na fakt, že aj problémy s bezpečnosťou systému UConnect od automobilky Chrysler odhalili nezávislí výskumníci "hackeri". Aj gigantické problémy koncernu GM s airbagmi a chybným zapaľovaním odhalili takpovediac obyčajný ľudia - inžinier z Floridy a mechanik z Mississippi.  

AKTUALIZÁCIA 24.9 13:50. Nemecký minister dopravy Alexander Dobrindt definitívne potvrdil, že softvér na úpravu emisií pri emisnej kontrole majú nainštalované aj autá predávané v Európe. Dobrindt sa to dozvedel v stredu (23.9.) v rámci prvých diskusií s ním zostavenou vyšetrovacou komisiou vo Wolfsburgu. Zatiaľ nie je jasné, koľkých áut sa škandál týka. "To sa ukáže v najbližších dňoch," uviedol Dobrindt. "Preto budeme naďalej intenzívne pracovať na tom, aby sme spoločne s Volkswagenom presne zistili, ktorých konkrétnych vozidiel sa to týka, a aby sme o tom mohli informovať verejnosť."

- Nemecký časopis Auto Bild medzitým informoval, že aj jeden z modelov automobilky BMW, konkrétne BMW X3 xDrive 20d, v testoch Medzinárodnej rady pre čistejšiu dopravu (ICCT) prekročil limit európskej emisnej normy Euro 6 pre oxid dusíka až jedenásťnásobne.

Akcie BMW na to zareagovali poklesom, aj keď automobilka správu časopisu poprela. V oficiálnom vyhlásení uviedla, že nedostala žiadne výsledky a podrobnosti o teste, takže sa k nemu nemôže vyjadriť. Ale skontaktuje sa s ICCT a požiada o objasnenie celého prípadu. Pri prvotnom podozrení na manipulovanie emisií bolo testom podrobené aj BMW X5, narozdiel od Volkswagenov v teste však emisie spĺňalo aj počas bežnej prevádzky.

- Zároveň hovorca koncernu Daimler (Mercedes, Smart...) poprel, že by tento koncern akokoľvek manipuloval s emisiami. Navyše Mercedes práve v týchto dňoch dáva oficiálne zbohom dieselovým motorom a potvrdil, že sa namiesto nafty pod kapotou bude orientovať na hybridné pohony.

AKTUALIZÁCIA 24.9 10:30. Martin Winterkorn, šéf koncernu Volkswagen podľa očakávania podal demisiu, o novom riaditeľovi druhej najväčšej automobilky na svete by sa malo rozhodnúť ešte tento týždeň. Nižšie nájdete jeho ospravedlnenie za aféru zvanú "Dieselgate".

- Volkswagen zbrojí a pripravuje sa na právne spory, ktoré ho dozaista čakajú. Na pomoc si zazmluvnil právnickú firmu Kirkland & Ellis LLP, ktorá v minulosti zastupovala aj spoločnosť BP (British Petrol) pri gigantickej kauze Deepwater Horizon. Deepwater Horizon bol názov ropnej plošiny v Mexickom zálive, na ktorej nastal výbuch a následne sa do oceánu dostalo minimálne 4,9 milióna barelov ropy, čo je cca 780 000 m3 tejto hmoty. BP muselo v tejto kauze vyplatiť celkovo 22,7 miliardy dolárov za spôsobené škody. Volkswagenu hrozí iba v USA pokuta siahajúca až do výšky 18 miliárd dolárov. VW teda dúfa, že sa so skúsenou právnickou firmou dokáže ubrániť tlaku verejnosti.

České ministerstvo dopravy bude spoločne s firmou Škoda Auto zvolávať na kontrolu majiteľov vozidiel s motormi, pri ktorých môže byť pre podvody koncernu Volkswagen pri emisných testoch problém. Škoda Auto, ktorá v minulosti do niektorých áut "inkriminované motory" zrejme netušiac dávala, údajne prisľúbila, že majiteľom vozidiel vyjde v ústrety.

Pokračuje pôvodný text:

Volkswagen je dnes terčom kritiky, ale aj vtipov. Zatiaľ čo si mnohí majitelia naftových automobilov iných značiek uťahujú z tých, ktorí majú dotknuté motory Volkswagenu, odborníci varujú, že Volkswagen nemusí byť prvý a posledný.

Volkswagen je v hlbokej kríze, no myslieť si, že podvádzal pri emisných testoch iba tento koncern je naivné. Emisné normy automobilky k menším či väčším podvodom jednoducho nútia a nútili. A nenarážeme iba na naftové motory. Stačí sa pozrieť na ponuku motorizácii naprieč všetkými automobilkami. Do veľkých áut sa pchajú malé trojhrnce, či downsizingované preturbené úbožiatka, pri ktorých je lepšie príliš sa nezaujímať o budúcnosť... Je verejným tajomstvom, že malé benzínové turbomotory pracujú na emisných testoch fantasticky aj vo veľkých ťažkých autách, avšak v bežnej prevádzke majú mnohonásobne vyššie emisie, spotrebu a ešte sú aj priveľmi zaťažované. 

Rovnako je naivné myslieť si, že problém sa týka iba jednej série motorov. Práve preto sa dnes vládne organizácie po celom svete zaoberajú motormi značky a budú sa zaoberať aj motormi iných značiek.

Novinkou tiež je, že sa skúmanie americkej organizácie EPA rozrastá aj o 3,0 TDI, teda motor, používaný vo väčších automobiloch koncernu VW vrátane modelov SUV Audi Q7, Volkswagen Tuareg, či Porsche Cayenne. To znamená, že problém sa dotýka aj výrobného závodu v Bratislave. Azda netreba zdôrazňovať, že veľká časť vyrobených automobilov z Bratislavy putuje do USA a že prípadné odstavenie ich predaja sa priamo dotkne výroby v Bratislave. Percento vyrobených kusov putujúcich do USA síce nedosahuje ani štvrtinu kapacity, no i to je riadny škrt cez rozpočet.

V prípade, že klamlivý softvér majú aj motorizácie 3,0 TDI je ale pravdepodobné, že ide skôr o staršiu generáciu motorov a nie tú aktuálnu (tak ako v prípade 2,0 TDI), keďže novšia generácia na boj s NOx využíva "legálne" prostriedky. Tak či onak, EPA vyhlásila, že kým Volkswagen nedokáže, že nové autá spĺňajú emisné normy USA, nepovolí ich predaj. Rovnako by teda "zachádzala" aj s motorom 3,0 TDI.

O aké motory ide?

Volkswagen priznal, že softvér ovplyvňujúci emisie motorov počas emisnej kontroly má nainštalovaných približne 11 miliónov áut celosvetovo. Ide o dvojlitrové naftové turbodiesle s kódovým označením EA 189.

Séria motorov EA 189 bola aj v Európe používaná ešte nedávno. Ide o dvojlitrové turbodízle 2,0 TDI, ktoré spĺňajú emisnú normu Euro 5 vyrobené v rokoch 2009 až 2014-5. Séria EA 189 však označuje všetky naftové agregáty v emisnej norme Euro 5. Znamená to, že môže ísť aj o 1,6 TDI a 1,2 TDI vyrobené v danom období. Problém sa teda týka nielen materského Volkswagenu, ale aj Škody, Audi, či Seatu, ktoré taktiež využívali tieto motory.

Ak daný motor máte, zatiaľ to riešiť nemusíte. Viac informácií sa dozvieme postupom času. Je však pravdepodobné, že majiteľov týchto motorov čaká návšteva autorizovaného servisu. Ak totiž automobily tento škodlivý softvér majú, je potrebné ho odstrániť, a teda upraviť riadiacu jednotku. Ak motor softvér mal, jeho odstránením sa prakticky nič neudeje ani so spotrebou ani s emisiami, či životnosťou. Zmeny v týchto kategóriách môže priniesť až servisná úprava, ktorá zlepší emisie v reálnej spotrebe. Všeobecne sa očakáva, že takáto zmena prinesie zníženie výkonu a zvýšenie spotreby.

Otázka však je ako automobilky, resp. štátne organizácie prinútia vodičov a majiteľov týchto áut, aby takúto procedúru podstúpili, najmä ak by vznikli obavy o zníženie životnosti. Faktom tiež je, že i samotné automobilky budú mať problém nahnať užívateľov do servisov a nielen preto, lebo sa im nebude chcieť, ale aj preto, lebo veľká časť áut už medzičasom zmenila majiteľa, nehovoriac o tom, že mnohí ani nenavštevujú autorizované servisy. V USA očakávajú, že ak Volkswagen naženie vlastníkov do servisov, bude im musieť ponúknuť viac ako len kávičku pri servisnej kontrole zdarma. Spotrebitelia svoje práva v USA poznajú a ctia výraznejšie ako v Európe a najmä tu na východe.

Iní zasa hovoria o tom, že ceny ojazdených automobilov týchto motorov pôjdu výrazne dolu. Avšak to ešte odhadnúť nemožno, keďže ide o populárne jazdenky, navyše u nás nie je ekologická "uvedomelosť" taká veľká, aby sa zákazníci so "špinavými" autami svojich vozidiel rýchlo zbavovali a vytvorili tým tlak na znižovanie cien (vyššou ponukou).

 

Ján Hargaš
ZDROJ: TASR a iné

Komentáre k článku


Stream naživo