2012-12-22 10:45:15
Letí, letí - stromček!
Stromček ako projektil, ak ho dobre neupevníte.
Zdroj: ADAC

Letí, letí - stromček!

Možno ste ešte nestihli a práve v tejto chvíli idete vybrať jeden z posledných "živých" stromčekov. Aby to doma krásne voňalo, lebo tie umelé sú akési - umelé. Ako ho však dopraviť domov? Predsa autom.

Tisíce, ba milióny vianočných stromčekov takto putujú domov. Niektoré v aute, iné na streche. Ale nie vždy bezpečne. Ukážeme vám, ako treba stromček upevniť, aby sa nestal hrozbou.

Ako správne upevniť stromček

Vianočné stromčeky nie sú podľa zistenia testovačov ADAC-u prepravované bezpečne. Aj vo vnútri auta by potrebovali upevnenie, aby sa nemohli pohnúť v prípade nárazu. Celkom iné je to, ak sa prepravuje stromček na streche. Prichytenie obyčajnými gumovými napínačmi absolútne nič nerieši. Fungujú tak, akoby tam ani neboli (teda vlastne nefungujú, ako máte možnosť pozrieť si na videu). Takéto nedbalo, alebo provizórne upevnené stromčeky sa môžu zmeniť na nebezpečné projektily a ohroziť nielen posádku v aute, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky.

Zdroj: ADAC

Ako urobíte zo stromčeka strelu

"Nie je to ďaleko, nie je to až také ťažké, nejako to zvládneme..." to sú najčastejšie argumenty, pri doprave najväčšej voňajúcej  vianočnej ozdoby. V predsviatočnom zhone neraz často zabúdame na správnu a bezpečnú prepravu nákladu. Práve preto stretávame každý rok na cestách rôznych dobrodruhov. Stromček do interiéru nepatrí, zväčša sa tam nezmestí a keď aj áno, bráni poriadne vy výhľade z auta. Neraz sa stretneme s tým, že stromček síce je na streche, ale upevnený len tenučkou šnúrou, alebo dokonca ho spolujazdec pridŕža rukou cez otvorené okno! Tak sa stáva stromček nebezpečným pre posádku, ale aj pre ostatných.
Koniec koncov, aj vianočný stromček má celkom pozemské vlastnosti: Ak vozidlo spomalí náhle (pri náraze) z rýchlosti 50 na nulu, sú sily porovnateľné s 25 násobkom vlastnej hmotnosti. Tp znamená, že 30 kilogramový stromček potom bude pôsobiť ako by mal 750 kg. (30 kg x 25 krát zrýchlenie). Čo to môže znamenať pre cestujúcich vo vozidle a chodcov, si radšej ani nechceme predstaviť.
A to z dobrého dôvodu: video ukazuje, že stromček upevnený iba pružnými gumovými úchytmi po náraze letí – akoby sa nechumelilo!

Skúška to odhalila

Autoklub urobil nárazový test so stromčekom s hmotnosťou 32 kg. Ako testovacie vozidlo poslúžil skelet hatchbacku Opel Astra H s hmotnosťou približne 750 kg. Borovicu pripevnili k strešnému nosiču bežnými gumovými popruhmi. V druhom prípade pevnými popruhmi, ktoré boli vpredu omotané okolo kmeňa. Stromček bol na aute kmeňom dopredu a uchytebím ešte v polovici dĺžky. Omnoho nebezpečnějšie je upevnenie pružnou gumou, ktorá pri nehode v rýchlosti 50 km/h strom vystrelí smerom vpred. Upevnenie klasickými popruhmi je na tom lepšie. Pri tejto simulácii sa stromček pohol iba o niekoľko centimetrov, ale zostal na svojom mieste. Zostal, ale dobre si pozrite ešte raz video, čo urobil kmeň – keby tam bolo čelné sklo, je po ňom. To zhupnutie bolo pri náraze výrazné. A čím je kmeň viac vpredu, tým môžu byť následky horšie. Fyziku jednoducho neobabreš – hybnosť je poriadna mrcha, ktorá nedovolí zastaviť auto na pár centimetroch, ako sa neraz domnievajú podaktorí vodiči.

Zdroj: ADAC

Náklad na streche zhorší jazdu

Podobné problémy ako pri náraze však môžu nastať aj pri prudkom spomalení – brzdení ale tiež pri vyhýbacom manévri. Aj to treba mať na pamäti a okrem dobrého upevnenia nákladu (stromčeka) zvoliť primerane defenzívnu jazdu (ale nie tak, že budete brzdiť ostatných).

A ešte čosi na vysvetlenie k videu: v Nemecku musí byť náklad, ktorý v zadnej časti presahuje 1,5 m za vozidlo, označený červenou látkou, v noci potom svetlom rovnakej farby. Nedodržanie pravidiel stojí vodiča na tamojších cestách 50 eur a nemeckým vodičom sa na ich konto pripočítajú tri body. Zlé body...

 

Zdroj: ADAC

Jozef Vydra
ZDROJ: ADAC

Komentáre k článku


Stream naživo