2020-04-21 09:30:00
Continental výmena pneumatík
Continental výmena pneumatík
Zdroj: continental

Už ste prezuli? Neriskujte dojazďovanie zimných pneumatík v lete

S nástupom jari neprichádzajú len dlhšie slnečné dni, ale aj dôležité obdobie v kalendároch motoristov.

S teplejším počasím prestáva platiť nariadenie o povinnom používaní zimných pneumatík v zákonom daných prípadoch – súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza na vozovke. Podľa prieskumov spoločnosti Continental z minulých rokov sa slovenskí vodiči správajú zodpovedne a s výmenou obutia čakajú na priaznivé počasie.

Stále sa však nájdu takí, ktorí v lete „dojazďujú“ zimné plášte. Ukázal to prieskum agentúry STEM/MARK, zadaný spoločnosťou Continental Barum s.r.o., vykonaný v období 7. - 14. 9. 2018 u 500 vodičov na Slovensku starajúcich sa o výmenu pneumatík na svojom aute. Podľa neho Slovenskí vodiči majú k prezúvaniu zodpovedný prístup, až 95 % opýtaných mení pneumatiky pred ďalšou sezónou, 5 % vodičov praktizuje tzv. „dojazdenie“ pneumatík.

Priemerný slovenský vodič najazdí za rok približne 15 000 kilometrov, z toho väčšia porcia pripadá na letnú sezónu, ktorá je dlhšia. Tento rok však bude nájazd vodičov nižší pre pandémiu nového koronavírusu a opatreniam, ktoré obmedzujú cestovanie. Postupne bude dochádzať k zmierňovaniu nariadení a motoristi budú môcť opäť vyraziť na cesty.

Slovenskí vodiči si pri prezúvaní zo zimných pneumatík na letné počínajú zodpovedne a s výmenou plášťov čakajú až na dobré počasie. Aj napriek tomu z prieskumu spoločnosti Continental vyplýva, že motoristi sú v tomto ohľade dôslednejší pred zimou, keďže žiadny z opýtaných motoristov neuviedol, že by používal letné pneumatiky po celý rok. Na počiatku letnej sezóny však mnoho šoférov váha a premýšľa, ako ušetriť za prezutie a za ďalšiu sadu plášťov, a to i napriek tomu, že najazdia proporčne omnoho viac kilometrov než v zime. To potvrdzujú aj výsledky prieskumu, podľa ktorého volí správne letné obutie o 5 percent menej majiteľov vozidiel.

Zdroj: Continental Barum

Tak ako sa nehodia letné pneumatiky na zimné cesty (ako vidno na obrázku), platí to aj naopak.

Kompromis – celoročné pneumatiky, ale nie pre každého

Podľa uvedených dát z prieskumu sa nájdu Slováci, ktorí praktizujú tzv. „dojazďovanie“, kedy jazdia aj v lete na zimných pneumatikách. Môžu tak riskovať nielen svoju bezpečnosť, ale ohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky. Dojazďovanie je veľmi obľúbené u vodičov, ktorých zimné pneumatiky majú dezén menší ako 3 milimetre a nemôžu ich tak použiť cez ďalšiu zimnú sezónu.

Zákon síce používanie zimných pneumatík v letnej sezóne nezakazuje, no z hľadiska bezpečnosti môže byť jazda na nevhodných plášťoch riziková. Zimné plášte sú určené na jazdu pri nižších teplotách a ich vlastnosti nie sú v lete optimálne, čo potvrdzujú aj odborníci.

"Jazda na zimných pneumatikách mimo zimné obdobie vyžaduje zvýšenú opatrnosť. Zimné pneumatiky jednoducho nie sú konštruované na jazdu v letných podmienkach. Na zimných plášťoch v lete musia vodiči počítať s dlhšou brzdnou dráhou, s horším bočným vedením aj s vyššou hlučnosťou. Preto odporúčame všetkým vodičom, aby v lete skutočne používali letné plášte. Ak chcú iné riešenie, na trhu sú aj celoročné pneumatiky, ktoré sú pre použitie v lete jednoznačne vhodnejšie ako plášte zimné," nabáda Aleš Langer z oddelenia Technického zákazníckeho servisu Barum Continental.

Práve celoročné pneumatiky sú vhodným riešením pre vodičov, ktorí najazdia menej kilometrov, necestujú v extrémnych podmienkach a absolvujú len krátke vzdialenosti. Univerzálne plášte sú u slovenských vodičov stále obľúbenejšie vďaka zlepšeným jazdným vlastnostiam a bezpečnosti, ak ich porovnáme s celoročnými plášťami v minulosti. K ich výhodám patrí aj časová a finančná úspora. Vodiči však nesmú zabúdať, že je to stále kompromisné riešenie. Ak jazdíte viac, odborníci vám radia prezuť na letné plášte.

Zdroj: continental

Správne načasované prezúvanie

Dôležité je tiež načasovanie prezúvania. Vzhľadom na našu legislatívu sa oplatí sledovať hlavne vývoj počasia. „Dlhodobo motoristom radíme, aby sa riadili „pravidlom“ 7 ° C a prezúvali až vo chvíli, kedy sa teploty ani v nočných hodinách dlhodobo nedostávajú pod sedem stupňov. Letné a zimné pneumatiky sú totiž vyrobené z rozdielnych zmesí, líšia sa aj konštrukciou a reagujú rozdielne pri rôznych teplotách. Pozorujeme, že túto prax dodržiava čoraz väčšie percento vodičov, čo kvitujeme s radosťou,“ dodáva Aleš Langer.

Mnoho vodičov si pneumatiky prezúva doma, mnoho motoristov sa však spolieha na služby pneuservisov. To môže v súčasnej dobe platnosti sprísnených opatrení proti pandémii koronavírusu priniesť určité obmedzenia. Pneuservisy sú však otvorené a aj naďalej môžu poskytovať svoje služby. Musia ale dodržiavať špeciálne opatrenia, ktoré minimalizujú kontakt s klientmi.

"Z prieskumov vieme, že vodiči sa radi starajú o svoje vozidlá sami. Všetkým motoristom napriek tomu odporúčame, aby po každom prezutí navštívili odborníkov, nechali si vyvážiť pneumatiky a nechali aj skontrolovať nastavenie geometrie kolies. Zvyšuje to bezpečnosť aj životnosť obutia," pridal na záver odporúčanie Aleš Langer.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo