07.12.2019

Toto je 6 najmenej spoľahlivých SUV podľa nemeckého TÜV Report

Nemecké stanice technickej kontroly vykonajú ročne obrovské množstvo kontrol.

Roky dodávajú údaje o stave kontrolovaných vozidiel. Väčšina staníc patrí pod skúšobnú organizáciu TÜV. Tá vyhodnocuje vozidlá podľa kategórií, veku a množstva, presnejšie podielu porúch vzhľadom na všetky kontrolované autá. Tieto údaje sa delia na menej závažné a závažné. Z množstva áut, ktoré chodia na kontroly sa už dá vysledovať nielen trend, ale aj priamo značky a modely, ktoré si nevedú v spokojnosti spotrebiteľov práve najlepšie.

Podľa údajov a tabuliek, ktoré pravidelne zverejňuje TÜV si môžete urobiť názor na model, ktorý si plánujete kúpiť. Novšie modely môžu byť na tom lepšie, no ak plánujete kúpu jazdenky, je to ideálna platforma na zistenie poruchovosti. Veď len v roku 2018 skontrolovala nemecká sieť technických kontrol TÜV skoro 9 miliónov áut. Bolo medzi nimi aj veľa stále populárnych modelov SUV.

Ak teda máte zacielené na módne SUV a váš rozpočet nestačí, riešením je potom kúpa jazdeného auta z druhej ruky. Prezrite si však radšej vopred zoznam najviac poruchových modelov zo zoznamu vydaného nemeckým TÜV. Podľa štatistík nemeckej siete technických kontrol patria totiž „víťazi“ jednotlivých vekových kategórií práve k tým najviac problémovým modelom. Nenechajte sa zlákať výhodnými cenami takýchto jazdených áut, lebo vás dodatočné opravy a servis môžu vyjsť poriadne draho.

Známy rebríček spoľahlivosti TÜV Report je zoradený na základe podielu áut daného modelu, ktoré neprešli technickou kontrolou pre vážnejšie poruchy a nedostatky. Táto štatistika má však aj svojich odporcov. Okrem sledovaných položiek totiž nezachytáva iné poruchy, tiež nezohľadňuje počet najazdených kilometrov a naviac ešte nerozdeľuje autá na firemné a súkromné. Napriek týmto výhradám už roky platí za akýsi etalón spoľahlivosti, či poruchovosti áut jazdiacich v Európe. Výsledky TÜV Report preto patria k rešpektovaným kritériám pri výbere jazdených áut. Počas rokov svojej existencie preukázal, že niektoré modely (rôznych značiek) majú svoje chronické problémy. Či už s koróziou, brzdovou sústavou, zavesením kolies, riadením, alebo osvetlením.

Najnovšia štatistika je založená na skúmaní parametrov a vlastností približne deviatich miliónov vozidiel. Boli to tie, ktoré prišli na povinnú technickú prehliadku od júla 2018 do júna 2019. Je v nej spolu 237 modelov.

Ťažko to považovať za náhodu, že niektoré sú pod priemerom alebo na úplnom konci hodnotenia a iné, naopak sa dostali na čelo rebríčka, alebo aspoň nad priemer danej vekovej kategórie. V poslednom čase extrémne populárne SUV už majú na svojom konte viac ako tretinu registrácií. Do porovnania sme zaradili vždy tri najmenej spoľahlivé modely v piatich rôznych vekových kategóriách.

Ak by ste čakali, že paleta modelov bude široká, nie je to tak. V tabuľkách sa objavujú stále dookola tie isté modely, len podľa veku na rôznych miestach. Dá sa vypozorovať, že sa v tabuľkách objavuje šesť chronických prípadov. Týmto modelom sa jednoducho nedarí presvedčiť kvalitou už dlhý čas.

Z výsledkov sa zrejme nepotešia značky z juhokórejského poloostrova, nepresvedčil však ani japonský Nissan, Mitsubishi, ale tiež rumunská Dacia. Hoci sa tej pre nízku cenu dá mnohé odpustiť, pomerne ambiciózne ceny japonských a kórejských modelov ťažko vysvetľujú ich pozíciu na konci tabuliek spoľahlivosti.

V tomto zozname nájdete priemer v danej vekovej kategórii a pri jednotlivých modeloch podiel vozidiel so závažnými poruchami. Samozrejme nájdete aj popis najproblematickejších oblastí. Ak sú po kontrole v poriadku, je predpoklad, že kúpa daného modelu v príslušnej vekovej kategórii nemusí byť nutne kritická.

Model

Roky výroby

Podiel závažných porúch

Typické poruchy

SUV vo veku 2 – 3 roky (priemer 5,8)

1. Dacia Duster 2011 – 2018 11,7 opotrebované tlmiče a riadenie, únik oleja, osvetlenie
2. Hyundai Tucson 2015 – doteraz 10,5 poddimenzované odpruženie, slabá parkovacia brzda
3. Kia Sportage 2010 – 2015 7,1 opotrebenie tlmičov

SUV vo veku 4 – 5 rokov (priemer 10,0)

1. Kia Sportage 2010 – 2015 14,9 opotrebované riadenie a brzdy, parkovacia brzda
2. VW Tiguan 2007 – 2016 14,2 opotrebované tlmiče a pružiny
3. Nissan Qashqai 2014 – doteraz 12,7 opotrebované brzdové kotúče a zavesenia kolies, únik oleja

SUV vo veku 6 – 7 rokov (priemer 16,4)

1. Dacia Duster 2010 – 2018 24,9 korózia, únik oleja, opotrebované riadenie, zlý stav výfuku, osvetlenie
2. VW Tiguan 2007 – 2016 21 opotrebované pružiny, brzdy a zavesenia kolies
3. Nissan Qashqai 2007 – 2013 21 únik oleja, opotrebované riadenie, brzdové kotúče, slabá parkovacia brzda

SUV vo veku 8 – 9 rokov (priemer 22,5)

1. Nissan Qashqai 2007 – 2013 30,6 opotrebované brzdy,  riadenie a pruženie, slabé svetlá, únik oleja
2. Dacia Duster 2010 – 2018 28,1 únik oleja, opotrebované brzdy, nefunkčné svetlá, hrdzavý výfuk
3. VW Tiguan 2007 – 2016 25,5 opotrebované pružiny, brzdy a zavesenia kolies

SUV vo veku  10 – 11 rokov (priemer 28,2)

1. Nissan Qashqai 2007 – 2013 36 opotrebevané zavesenia kolies, kĺby riadenia, hnacie hriadele, brzdiče, netesnosť tlmičov
2. Hyundai Tucson 2005 – 2010 35,8 únik oleja, poruchy štartéru a turbodúchadla, poruchy brzdového systému, zavesenia kolies a riadenia
3. Mitsubishi Outlander 2007 – 2013 31,1 poruchy ventilátora chladiča, opotrebené riadenie a brzdová sústava

AUTOR: © Zoznam/jv
ZDROJ: TÜV Report

Komentáre k článku