2016-01-25 03:55:00
1 Volvo V70
1 Volvo V70

Ak kupujete jazdenku, vyberte si auto, ktoré ešte veľa vydrží

Mať jedno z najodolnejších áut posledného desaťročia, ktoré iba jazdí a jazdí je sen motoristu.

Nie každý má na nové auto a nie každý ho aj chce. Dôvody sú rôzne. Napríklad absencia mnohých moderných nezmyslov. Povedzme nepodarený downsize turbomotor, či štart-stop systém. Keď sa k staršiemu a jazdenému turbomotoru budete správať ako treba, určite vám ešte bude dlho slúžiť, ak nepatrí do katégórie, kde to nie je také isté. Podobne aj ďalšia výbava, ktorú približne 10 ročné autá majú. To je limit, na ktorý sa zamerala aj nemecká organizácia TŰV. Nazreli sme do jej hodnotení a vybrali najspoľahlivejšie autá vo veku 8 – 11 rokov.

Aj z dnešného pohľadu sú to už veľmi moderné autá, ktoré majú napríklad výbornú bezpečnostnú výbavu, kde je osem airbagov skôr pravidlom, ako výnimkou. Okrem toho majú neraz veľa prvkov luxusnej a komfortnej výbavy.

Autá najviac a najlepšie preverí množstvo najazdených kilometrov so schopnosťou znášať ich veľké porcie. Nielen doteraz, ale aj do budúcnosti. Lebo keď hľadáte jazdené auto, ktoré je už natoľko staré, že záruka je neznámy pojem, určite privítate spoľahlivosť a trvanlivosť. Je oveľa príjemnejšie viac jazdiť, ako stáť a opravovať svoje vytúžené auto...

Nemusíme vás asi presviedčať, že sa nedajú porovnávať jablká s hruškami. Teda napríklad mestské miniautá s priestrannými limuzínami pri porovnaní počtu kilometrov. Tak či onak, musia byť odolné, trvanlivé, najlepšie nezničiteľné. Keby také neboli a začali by sa vám rozpadávať, asi by ste nepridali už žiadne kilometre na ich konto. Boli by to poriadne drahé jazdy. Na čo sa teda môžete spoľahnúť? Pár značiek a modelov je na tom dobre, ale chcete ešte najazdiť naozaj slušnú dávku kilometrov, nebudete sa orientovať na autá 80-tych rokov. Aj keby boli cenovo akokoľvek lákavé, nájsť nejaké auto z tohto obdobia v dobrom stave je sizyfovská úloha.

Poďme sa ale pozrieť, čo „vyliezlo“ zo štatistík TŰV (nemeckých STK). Ani nám sa v redakcii nezdá delenie „dvojičiek“ na jednotlivé modely a podobné „kiksy“. No ako istý návod pre výber „držiaka“ to brať naozaj možno. Rebríček ukázal na veľmi trvanlivé autá. Možno ich dizajn už bude (až na pár výnimiek) zastaraný, aj výbava môže byť oproti novším autám chudobná. Tiež pasívna bezpečnosť môže byť na horšej úrovni a spotreba paliva môže - ale nemusí - byť horšia. A ešte odpoveď na otázku – prečo práve výsledky z Nemecka? Pretože tam jazdí veľa áut a často veľa kilometrov. Údaje sú preto komplexnejšie.

Priemerne je najazdený počet kilometrov okolo 150 000 kilometrov a z toho sa dá urobiť štatistika výskytu porúch. Ak podľa vás v štatistikách spoľahlivosti nie sú niektoré autá na lepších miestach, berte do úvahy, že výsledok môže pokaziť aj drobnosť ako sú praskajúce žiarovky. Nie je to vec zásadná, ale pre takú hlúposť sa svojho auta len tak ľahko nezbavíte.

 

10. Mercedes-Benz triedy M

Svojho času jediné SUV Mercedesu nepatrilo síce medzi najspoľahlivejšie autá, jeho problémy ale neboli zásadné. Pri 8-11 ročných veľa jazdiacich autách, ktoré veľa jazdia má najazdený priemer 152 tisíc kilometrov.

 

8. - 9. BMW X5

BMW X5 je konkurentom Mercedesu ML a určite sa používa skôr na dlhé jazdy. Auto nepatrí do kategórie ťažko poruchových vozidiel. Najazdený priemer je 153 000 kilometrov.

 

8. - 9. Volkswagen Touareg

S rovnakým priemerným nájazdom, teda 153 tisíc kilometrov, býva Volkswagen Touareg, konkurent dvoch vyššie spomínaných modelov. Ani tu nemožno vo veľkom očakávať zásadné technické zlyhanie.

 

7. BMW radu 5

Rad 5 je stavaný na dlhé jazdy a v Nemecku ho nezriedka používajú taxikári. No tiež ľudia, ktorí prevažne jazdia dlhé trasy. 155 tisíc kilometrov sa teda dá pochopiť.

 

6. Ford Galaxy

Autá triedy MPV mnohí doslova prehliadajú, lebo sú v ich očiach zúfalo neatraktívne. Dokonca panuje mienka, že majiteľov týchto áut sú považovaní za ľudí, ktorí „stratili životnú perspektívu“. Povedané inak, zasvätili ju rodine. Lenže taký Galaxy je ako stvorený na časté dovolenky. Hoci auto nemá povesť spoľahlivého, nie je to také zlé, o čom hovorí priemerný nájazd 157 tisíc kilometrov.

5. Mercedes-Benz triedy E

Je to ekvivalent radu 5 u BMW. Takže je jasné, že mu vyhovujú dlhé cesty a vidno to aj na priemernom nájazde 160 tisíc kilometrov. Dopraje ich majiteľom nielen svojim pohodlím.

 

4. Volkswagen Sharan

VW Sharan bol v rokoch, ktoré preverujeme technicky veľmi blízko Fordu Galaxy, ktorý sa umiestnil o dve priečky nižšie. Možno o tom rozhodli nejaké drobnosti, ale priemerne má najazdených 161 tisíc kilometrov. Aj z toho vidno, že duo Sharan a Galaxy nemá problém s odolnosťou, žiadne iné MPV nie je v rebríčku tak vysoko.

 

3. Audi A6

Na bronzovú priečku sa dostal konkurent päťkového BMW a triedy E z Ingolstadtu. S najazdenými 163 tisícmi kilometrov zvládol toho priemerne najviac. Asi aj preto, že je vyvinutý na to, aby plnil to, čo ho v živote čaká - jazda, dlhá jazda.

 

2. Volkswagen Passat

Má u nás povesť spoľahlivého hltačov kilometrov a za 8 – 11 rokov priemerne najazdí  169 tisíc kilometrov. Je to dosť a svedčí o tom aj obľuba na našich cestách.

 

1. Volvo V70

Víťaza ale hľadajte celkom inde. Prvé Volvo V70 je so slušným náskokom, luxusný a bezpečný povoz, majúci povesť trvanlivého tanku. Nie je to blud, 182 tisíc kilometrov v priemere znamená ešte o 13 tisíc viac ako pri Passate.

Jozef Vydra
ZDROJ: TUV

Komentáre k článku


Stream naživo