30.07.2019

Je to stále lukratívny biznis. Toto by ste mali vedieť pred kúpou auta

V tomto obchode sa točia milióny! Množstvo Slovákov jazdí na autách z druhej ruky. Mnohých pri tom podviedli.

Ako na to, aby ste neboli ďalší v poradí? Nejeden Slovák má doma jazdené auto, ktoré si kúpil z druhej ruky. Ani netuší, že namiesto dobrého sluhu to môže byť časovaná bomba, na ktorej ešte niekto dobre zarobil. Ako vyzerá pozadie obchodu s jazdenými autami, aké sú praktiky niektorých predajcov? Vyhrážajú sa overovateľom jazdeniek? O tom sme sa rozprávali s predsedom Asociácie overovateľov vozidiel Jozefom Knoppom.

Asociácia overovateľov áut začala vznikať v roku 2017. Prečo vznikla?

Dalo by sa povedať, že z núdze. Venoval som sa v tom čase finančnému sektoru, okrem iného povinnému zmluvnému poisteniu. Sprostredkúval som ho klientom a popri tom som bol svedkom nehorázneho množstva podvodov na ľuďoch, ktorí si kúpili auto z druhej ruky. S ďalšími ľuďmi sme preto začali vytvárať databázu s údajmi, na základe ktorých si vie záujemca o kúpu jazdeného auta preveriť, či predávané auto nie je zaťažené ťarchou, koľko má v skutočnosti najazdených kilometrov, či nie je stočené, kradnuté, búrané, či má všetky potrebné kontroly, aký je skutočný rok jeho výroby... Vznikol tak portál overenie-vozidla.sk, kde sa dajú tieto údaje zistiť online. Auto si jednoducho preveríte skôr, ako sa naň pôjdete fyzicky pozrieť. Okrem toho sme oslovili ďalšie spoločnosti, ktoré sa zaoberajú preverovaním vozidiel, či už fyzicky, mechanicky, alebo v rôznych databázach. Postupne oslovujeme ostatných, aby sme spojili sily čo najväčšieho počtu ľudí, ktorí v tomto fachu pôsobia, aby všetci dodržiavali etický kódex a všetko fungovalo, ako má podľa noriem a štandardov.

Aké sú vaše ciele?

Šetriť ľuďom peniaze a dosiahnuť, aby boli autá na našich cestách čisté z pohľadu zákona, aby autá boli bezpečnejšie, spôsobilejšie, aby kupujúci neboli klamaní. V tomto obchode sa točia milióny. Zároveň chceme dosiahnuť, aby boli podvodníci reálne trestaní. Náš tretí cieľ je zvyšovať povedomie o tom, že keď kupujem niečo použité, môže to mať svoje vady a do ich opravy treba investovať. Zároveň by som nemal byť klamaný.

Jedným zo zásadných cieľov asociácie je dosiahnuť úpravu zákona tak, aby sa na dopravnom inšpektoráte pri prihlasovaní vozidla musela dokladať kúpno-predajná zmluva overená notárom. Išla by priamo na daňový úrad. Bežného človeka by vyrubená daň zo zisku za predaj vôbec nebolela, ale trápila by „obchodníkov“, ktorí kúpia auto za 10-tisíc a vzápätí ho predajú za 12. Potom by z toho museli zaplatiť daň, odvody a veľmi rýchlo by sme ich dostali preč z ulíc. Navyše, štát by mal dodatočný príjem a mohol by znížiť registračné poplatky.

Koľko jazdených áut je vôbec na našich cestách?

Asi polovica zo všetkých. Nové vozidlá vlastnia najmä firmy. Bežný človek nemá na nové auto, ale tak je to aj na Západe. Je to aj preto, že po kúpe extrémne klesá hodnota auta. Firma si to vie vykompenzovať a má na to, aby si kúpila nové auto, bežný človek väčšinou nie.

Aký postup odporúčate pri kúpe jazdeného auta?

Prvý krok je hľadať auto na internete, ale vyhol by som sa stránkam, kde je inzercia zadarmo a kde je ťažké filtrovať v inzerátoch. Ak je to čo len trocha možné, kupoval by som vozidlo od prvého majiteľa, nie od bazáru. Veľakrát sa ľudia dajú zmiasť výrazom „po prvom majiteľovi“. Predajca kúpi auto od prvého majiteľa, no on už je druhým majiteľom. No iba prvý vie o ňom všetko, o každom škrabanci, preliačine... Ak sa nedá kúpiť od prvého majiteľa, kupoval by som v autobazáre, ktorý je aj podľa technického preukazu majiteľom auta.

V prípade bazáru by som si na internete pozrel hodnotenia od klientov, preveril by som si v Obchodnom registri, ako dlho funguje, skontroloval na Finstate, aké má obraty. Je veľmi veľa predajcov, ktorí kúpia auto, stočia kilometre, vyleštia ho a predávajú u seba doma. Vy k nemu prídete a myslíte si, že je skutočne prvým majiteľom, veď je doma. Takýmto predajcom by som sa naozaj vyhol. Nemá žiadne záruky, nedokážete mu, že stočil kilometre, nevymôžete z neho žiadne peniaze... A on má čistý, nezdanený zisk. Na portáli sego.sk sa dá pri každom jednom aute skontrolovať, koľko áut predajca za posledný rok skutočne predal.

Toto si viem preveriť, ďalšie údaje o vozidle už nie. Využívajú ľudia služby vašej asociácie?

Áno, aj nie. Z desiatich predaných jazdeniek si ľudia preveria jednu. Bolo by fajn, keby toto číslo postupne rástlo, pretože sa u nás predávajú skutočne aj vraky a nebezpečné vozidlá. V lepšom prípade preplatíte hodnotu vozidla oproti reálnej a navyše doň musíte ešte nemálo investovať. Tak či tak ste obeťou podvodu, niekto na vás zarobil a zisk nemusel ani zdaniť, ani z neho odviesť ďalšie odvody. Pritom vy ste na auto nejaký čas šetrili alebo ste si zobrali pôžičku. Je to fér?!

Spolupracujú s vami aj bazáre?

Z tých viac ako 500, ktoré fungujú, s nami spolupracujú len štyri. Všetkým sme ponúkali možnosť, aby si autá u nás preverovali a potom ich predávali čisté, certifikované, záujem je minimálny, pretože ide o parádny biznis. Mnoho bazárov nie je právnická osoba, ktorú viaže množstvo zákonov, ale fyzická, ktorej v podstate nič nehrozí! Prípadne je bazár právnická osoba, ale autá, ktoré predáva, napíše na niektorého zo svojich zamestnancov. Tým pádom je bazár iba sprostredkovateľom a v prípade problémov s autom je z obliga.

Auto pokojne môže mať a väčšinou aj máva napríklad stočené kilometre. Kupujúci si neuvedomuje, že na to sa polročná záruka nevzťahuje, darmo zistí, že bol podvedený, svoje peniaze späť nezíska. Ale autobazár mu predal poistný produkt – predĺženú záruku na rok, dva alebo tri na nedostatky zistené po kúpe vozidla. Pre bazár je to mimoriadne výhodná vec, pretože z poistky má províziu, ale keď sa naozaj ukáže nedostatok, nič mu nehrozí, lebo nebol majiteľom vozidla, iba sprostredkoval predaj.

Takže problém potom má fyzická osoba, napríklad zamestnanec bazáru?

To je otázka... V mnohých prípadoch zamestnanec ani netuší, čo mu hrozí. A určite za to dostáva nejakú províziu. Alebo je auto napísané na bieleho koňa, osobu z osady niekde na východe, na bezdomovca, jednoducho na niekoho, koho v skutočnosti nikdy nenájdete.

Po rokoch už zrejme máte aj čiernu listinu predajcov...

Áno, máme a postupne ju aj na základe komunikácie s týmito predajcami zverejňujeme. Najskôr s nimi komunikujeme. Predsa len, možno nerobia podvody zámerne, možno nevedeli... Niektoré bazáre komunikujú, riešime to a ďalšie vozidlá sú už čisté. A sú bazáre, kde sme komunikovali márne. Napriek tomu, že vedia, že predávajú autá so stočenými kilometrami, alebo v inzercii uvádzajú falošné VIN čísla, robia to ďalej. O nich ľudia musia vedieť, preto mená takýchto predajcov postupne zverejňujeme.

Nemáte strach, že ste podvodným predajcom tŕňom v oku? Stretli ste sa s vyhrážkami?

Samozrejme, maily, alebo telefonáty, že čo si to dovoľujeme, sú bežné. Naše právne oddelenie im potom odpovie, že si to dovoľujeme podľa paragrafu toho a toho... Niekoľko vecí je aj na kriminálke. Myslím si, že podvodníci sa nikdy nevzdajú a vždy budú hľadať spôsoby, ako sa obohatiť, no čím viac informácií a údajov bude v našej databáze, čím viacej členov bude v asociácii a čím viac ľudí si bude autá preverovať, tým ťažšie to pre podvodníkov bude.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: trumpeter.sk

Komentáre k článku