2014-07-18 06:58:47
Mokro má všade, košeľu
Prvý figurant vystupuje po 15 minútach - mokro má všade, košeľu aj nohavice na stehnách...
Zdroj: ÚAMK

Ako dlho vydržíte v rozpálenom aute? Je to väčší masaker ako v saune!

Viete koľko stupňov môže byť v uzavretom aute na priamom slnku? Možno neuveríte, ale 60, ba dokonca aj viac.

Aj našimi médiami prebehli informácie o tom, ako nezodpovední rodičia „zabudli“ v aute dieťa, ktoré nemalo šancu a neprežilo. Je to naozaj možné? Dvaja figuranti sa rozhodli reálne otestovať v horúčavách, ktoré v posledných dňoch panujú, aké to je v aute pri 60 stupňoch Celzia.

Pri letných výletoch môže prísť bolesť a únava za volantom veľmi rýchlo. Interiér auta sa totiž na letnom slniečku dokáže ohriať dokonca až na 70 stupňov Celzia. Vodiči sú potom rýchlo unavení, nepozorní a agresívni. Teplo vedie nielen k zdravotným problémom, ale aj k zvýšenému nebezpečenstvu vážnej nehody. Český ÚAMK v spolupráci s BESIP preto radí, ako by motoristi mali správne v letných mesiacoch postupovať, aby sa cítili bezpečne a pohodlne.

Tesne pred začiatkom testu „kontrolná“ fotografia s teplotou na palubnej doske, ktorú ukazuje digitálny teplomer s dvoma snímačmi. Je to 46,4 stupňov Celzia. Zhruba polhodinovú cestu po meste na automobilové cvičisko ÚAMK absolvuje auto so zatiahnutými oknami a vypnutou klimatizáciou aj ventilátormi. Na mieste testu už na palubnej doske je teplota 54,7 stupňa. Zostávajúci čas do začiatku testu ukazuje jasne, že nemôžeme brať do úvahy teplotu na palubnej doske, pretože tam sa teplota vyšplhala veľmi rýchlo na viac ako 70 stupňov Celzia. Preto padla voľba na umiestnenie teplotného snímača vo výklenku palubného počítača, teda asi na úrovni hrude figuranta.

Zdroj: ÚAMK
Zdroj: ÚAMK

Do auta zaparkovaného na otvorenej asfaltovej ploche (ako trebárs na parkovisku pred nákupným centrom) si sadá figurant Petr Vomáčka a pridáva sa aj jeden z prítomných redaktorov Pavel Schuster z denníka Blesk. Teplota vo vozidle je momentálne 54,7 stupňov Celzia, ale prakticky okamžite sa dvíha na 55,2 stupňov. V tom istom čase ukazuje ďalší teplomer umiestnený v kufri 36 stupňov. Ešte skôr ako sa začne test, položili na palubnú dosku, na predné sedadlo, ale aj do batožinového priestoru potraviny - plátkový syr, šunku, rožky, zeleninu, jogurt, pohárik vody, zemiakový šalát v obale a čokoládu... Simuluje to situáciu, keď má vodič pri sebe desiatu, vodu a v kufri nákup pár potravín.

Skúška sa začína...

Počas prvých piatich minút stúpla teplota v interiéri auta na 60,6 stupňa. Po piatich minútach už vidieť tečúci pot oboch figurantov, pričom sa poriadne zahrievajú aj potraviny, voda v poháriku.

Po desiatich minútach sa začína zhoršovať dýchanie (nameraná teplota je 59,5 stupňa Celzia, a to pri zatiahnutej oblohe). Po pätnástich minútach sa nedá v aute vydržať a ako prvý vystupuje redaktor denníka Blesk. Pot mu tečie po tvári, odkvapkáva z rúk, nohavice na stehnách má úplne premočené, rovnako ako tričko a  vlasy. Petr Vomáčka ešte hrdinsky absolvuje ďalších päť minút, no potom to vzdáva. „Dlhšie sa vo vnútri auta nedá vôbec vydržať. Je to masaker", dodávajú Vomáčka aj Schuster. Obaja figuranti vystúpili z auta pri teplote v interiéri 59⁰ Celzia, vonku je 31 stupňov, pritom slnko nepáli priamo, obloha je mierne zatiahnutá. Figuranti sú dehydrovaní, krúti sa im hlava, sú malátni a unavení.

Zdroj: ÚAMK
Zdroj: ÚAMK

Potraviny sú celkom nepožívateľné. Zemiakový šalát po necelých 20 minútach vo vozidle smrdí a na povrchu sa vytvoril vodný film. Voda v poháriku je teplejšie ako teplota ľudského tela, takže v prstoch hreje. Šunka zozelenela a vysušila sa. Zle podľa očakávania dopadla čokoláda, ktorá sa dala vo svojom obale doslova prelievať. V kufri, ktorý otvárame, ukazuje teplomer takmer 40 stupňov Celzia. Na plátku syra sa vytvorila pleseň.

Čo vyplynulo z testu?

Dospelý človek nedokáže v lete pri teplotách okolo 30 stupňov Celzia vydržať v zavretom aurt dlhšie ako 15 - 20 minút. Potom by zrejme nasledoval kolaps organizmu. Napríklad jeden figurant vypil práve po tomto teste 2 litre vody a odhadujeme, že vo vozidle počas testu vypotil minimálne 1,5 litra. Potraviny, hoci uložené v kufri, sa za ten čas skazia a nie sú jedlé. A čo by sa stalo dieťaťu zavretému nerozumnými rodičmi vo vozidle počas ich hodinového nákupu alebo podobne? Radšej ani nedomyslieť!!

Zdroj: ÚAMK
Zdroj: ÚAMK

Test preukázal úplne jednoznačné a varujúce výsledky. Preto varujeme aj my tých, kto by ste to chceli skúsiť ako my - je to život ohrozujúce a veľmi riskantné!

Prieskum vplyvu tepla na nehodovosť

Podľa Federal Highway Research Institute sa počet nehôd zvyšuje pri teplote 27 stupňov Celzia v interiéri vozidla o 6 percent. Pri 32 stupňoch je to o 13 percent, pri teplote 37 stupňov dosahuje zvýšenie počtu nehôd až 33 percent!

Čo nenechávať počas horúčav v aute

Určite si tam nezabudnite lieky, tie totiž stratia účinnosť pri vysokom zahriatí aj v prípade, že sú uložené v príručnej schránke, alebo v batožine. Nenechávajte v aute nákup (voňavka môže explodovať, v potravinách sa môže objaviť salmonelóza či iné škodlivé látky). Samozrejme nenechávajte vo vozidle na slnku rastliny, zvieratá a hlavne deti!
 
Tekutiny
Doplňovanie tekutín je v letných mesiacoch mimoriadne dôležité. Za deň vypite až tri litre vody, zriedené ovocné šťavy alebo čaj. Zásoby tekutín uložte do batožinového priestoru, je často chladnejší ako predná časť vozidla. Upozornenie: Neužívajte v horúčavách ľadové nápoje, kávu a energetické nápoje. Môže totiž dôjsť k rýchlejšej únave, zvýšenému poteniu, prípadne k žalúdočným problémom.
 
Oblečenie
Musí byť vzdušné a ľahké. Bavlnené je pre cestovanie v lete to najlepšie. Ak máte kožené sedačky, nemali by ste nosiť krátke nohavice alebo sukňu, lebo kožené sedadlá sa zahrievajú podstatne viac látkové. To potom vedie k rôznym nepríjemnostiam a bolestiam. Kto má citlivejšiu pokožku, nemal by zabudnúť chrániť sa pred ostrým slnkom opaľovacím krémom aj aj vo vozidle.
 
Poludňajšie slnko
Odporúčame naplánovať si cestu vozidlom na ráno alebo popoludní alebo večer. Počas poludnia, teda v čase od 12 do 15 je pri slnečnom počasí vozidlo najviac rozohriate a hrozí vysoké nebezpečenstvo únavy posádky vozidla aj vážne dopravné nehody.
 
Klimatizácia
Nadmerné ochladzovanie vzduchu pomocou klimatizácie zvyšuje spotrebu paliva a emisií CO₂, a to až o dva litre na 100 najazdených kilometrov. Dokonca v strednej Európe vodiči len vďaka používaniu klimatizácie spotrebujú okolo piatich percent z celkovej ročnej spotreby auta. Priemerný vodič by s týmto množstvom mohol takmer rok jazdiť úplne zadarmo. Rozdiel medzi vnútornou a vonkajšou teplotou by nemal byť vyšší ako šesť až desať stupňov Celzia. Pre krátke vzdialenosti, má zmysel vynechať klimatizáciu úplne a miesto nej si radšej stiahnuť okná. Všeobecne platí, že by ste mali  auto pred každou jazdou riadne vyvetrať a až potom pustiť klimatizáciu.
 
Suchý vzduch z ventilátorov klimatizácia dráždi sliznice dýchacích ciest a môže podporovať respiračné infekcie. Klimatizácia môže tiež vyvolať zápal spojiviek alebo viesť k svalovým problémom v oblasti krku, ramien a chrbta. Ak nemáte klimatizáciu vo svojom aute, otvorte zadné okná a prúdiaci vzduch počas jazdy vytlačí/vysaje teplý vzduch z interiéru vozidla.
 
Parkovanie
Kto parkuje svoje vozidlo na slnku, mal by využívať slnečnú clonu umiestnenú za čelným sklom. Tá poskytuje aspoň nejakú úľavu. Ale aj keď zaparkujete auto v tieni, mali by ste si uvedomiť, že slnko sa počas dňa pohybuje a lúče môžu za nejaký čas dopadnúť aj na pôvodne v tieni zaparkované vozidlo. Naopak správne zatienené vozidlo dokáže vytvoriť rozdiel v teplote interiéru až o podstatných 15 stupňov Celzia.

Ako by ste mali reagovať v prípade núdze

Ak si všimnete uväznené dieťa v zaparkovanom aute stojacom na slnku, snažte sa volaním zabezpečiť pomoc okolia a nájsť majiteľa auta. Ak sa vám to nepodarí, zavolajte ihneď číslo tiesňového volania 112. Ak už dieťa v aute nereaguje, vedzte, že je v ohrození života. V tom prípade ihneď volajte záchrannú službu (155) a políciu (158) a za každú cenu sa snažte dostať do vozidla. Okno, ktoré je otvorené len na malú škáru nemôže plne zabezpečiť prúdenie vzduchu v aute a interiér sa zahreje rovnako rýchlo, akoby nebolo otvorené vôbec. Neváhajte použiť prostriedky na to, aby ste sa dostali do auta a dieťa vyslobodili. Ide o sekundy a o život...


ZDROJ: ÚAMK

Komentáre k článku


Stream naživo