2013-09-18 04:30:00
Pred kúpou auta zo
Pred kúpou auta zo zahraničia ho preverte čo najviac, ako sa len dá, nie každá ponuka je seriózna.
Zdroj: Iris Ident

Kupujete "jazdenku" zo zahraničia? Kontrolujte čo sa dá, nedajte sa oblafnúť!

Kúpa ojazdeného vozidla zo zahraničia je dnes jednou z možností, ako získať automobil za rozumnú cenu.

S cieľom pomôcť kupujúcim predísť mnohým nepríjemnostiam, ktoré môžu byť spojené s kúpou jazdeného vozidla, prinášame informácie na čo je potrebné zamerať sa pri dovoze vozidla spoza hraníc Slovenska. Nie je ich málo.Takmer toľko, koľko sa predá nových áut na našom trhu.

Len vlani sa na Slovensko jednotlivo doviezlo vyše 74-tisíc vozidiel a od januára do augusta 2013 si Slováci doviezli viac ako 40-tisíc áut. Kúpa vozidla zo zahraničia predstavuje do značnej miery riziko, lebo kupujúci veľakrát nevie kde a hlavne u koho si môže overiť históriu automobilu, o ktorý má záujem.

Obhliadka vozidla pred kúpou

Vyhliadli ste si vozidlo a chcete si ho kúpiť? V prvom rade absolvujte statickú obhliadku vozidla. Skontrolujte či karoséria nie je prehrdzavená (začiatok prehrdzavenia -vystupujúca hrdza pod lakom vyzerá ako malé mäkké bublinky), či bola lakovaná (toto voľným okom uvidí len odborník, laik nie), prípadne si zoberte so sebou odborníka, ktorý premeria celú karosériu prístrojom na meranie hrúbky laku (laik nemá šancu zistiť to). Ďalej si skontrolujte: dátumy výroby skiel na vozidle, pod prednou kapotou - pokiaľ sú viditeľné predné nosníky karosérie – mali by byť viditeľné prípadné zásahy po ich rovnaní, čo svedčí o predchádzajúcej havárii vozidla (čelný náraz – s najväčšou pravdepodobnosťou boli aj vystrelené airbagy).

Zdroj: Iris Ident

Obr.1: Pri kúpe vozidla je dôležité nesústrediť sa len na stav najazdených kilometrov, ale v prvom rade na technický stav a stav opotrebenia vozidla, ktoré nemusia vždy korešpondovať s najazdenými kilometrami a to dokonca ani v prípade, ak neboli stiahnuté.

V interiéri si skontrolujte opotrebenie vodičovho sedadla, volantu a páky radenia – opotrebenie by malo súhlasiť s počtom najazdených kilometrov. Najazdené kilometre však nie sú vôbec dôležitým prvkom pri kontrole stavu vozidla. Aj vozidlo, ktoré má najazdených 250-tisíc km, pokiaľ bolo o auto patrične postarané, môže byť v podstatne lepšom stave, ako vozidlo s najazdenými 100-tisíc km, ak sa oň majiteľ poriadne nestaral. Ideálne je, ak má vozidlo servisnú knižku s úplnou servisnou históriou.

Pri kontrole na zdviháku (nutné pri obhliadke vozidla !!! ) je potrebné zamerať sa na únik kvapalín z motora, prevodovky, chladiaceho systému. Skontrolujte stav tlmičov (pozor na odhrdzavené misky, prípadne obal tlmiča). Podstatná je tiež kontrola podlahy karosérie na prípadné zvary po havárii, kontrola stavu bŕzd (hlavne brzdových kotúčov) a tesnosť všetkých brzdových súčastí (väčšinou zvyknú tiecť brzdové valčeky na zadných kolesách pri bubnových brzdách), kontrola podvozku na vôle v čapoch, kĺboch, kontrola výfukového systému (nadmerné zhrdzavenie, prípadne netesnosť), kontrola manžiet a gumových častí podvozku (silentbloky prednej a zadnej nápravy, manžety poloosí a riadenia) na vôle a netesnosti. V interiéri ešte skontrolujte funkčnosť všetkých prístrojov, tlačidiel, klimatizácie a pod.

Skúšobná jazda

Počas skúšobnej jazdy pozorne počúvajte zvuk, ktorý vozidlo vydáva. Treba sa zamerať na  rôzne zvuky od podvozku a motora – klepot z náprav (vôle v čapoch alebo silentblokoch nápravy alebo stabilizátora), počuteľné šúchanie kovu o kov (zodraté brzdové platničky alebo iná chyba), zvuky z motora ako je pískanie pri pridaní plynu (chyba turba alebo poškodenie hadíc), klepot z motora a pod. Tiež je potrebné overiť účinnosť bŕzd na nefrekventovanej ceste (prudké zabrzdenie), zvuky pri brzdení, či pri prudkom brzdení neťahá vozidlo do strany a pod., ako aj to, či sú citeľné  nejaké vibrácie alebo trasenie, či už pri brzdení alebo samotnej jazde (poškodené pneumatiky, vôľa v  náprave, nevyvážené kolesá, prestáte-zhrdzavené alebo prehriate a krivé brzdové kotúče, atd.) alebo či nepočuť pravidelné rapkanie z prednej nápravy pri jazde do zákruty pod plynom (poškodený homokinetický kĺb). Následne je nutné skontrolovať a porovnať VIN vo všetkých dokladoch od vozidla s VIN na samotnom vozidle a na štítku!!

Zdroj: Iris Ident

Obr.2: Ak nedokážete sami objektívne posúdiť stav ojazdeného vozidla, o ktoré máte záujem, obráťte sa na nezávislých odborníkov a autorizované servisy.

V každom prípade 95% zo spomenutých vecí si laik aj tak nemá šancu skontrolovať sám. Je viac ako nutné prizvať si k takejto obhliadke vozidla nezávislého odborníka, ktorý sa v problematike vyzná. Pokiaľ kupujúci nepozná žiadneho odborníka na vozidlá, treba požiadať predávajúceho o kompletnú kontrolu vozidla v autorizovanom servise, kde ho okrem iného „napichnú“ aj na diagnostiku a zistia vnútorné chyby v elektronike vozidla, prípadne aj skutočný počet najazdených kilometrov (závisí od značky vozidla).

Ako kupujúci chcete mať istotu, že vozidlo je v poriadku a nie je robený žiadny zásah do identifikátorov a do dokladov vozidla, ako aj to, že nie je nijako blokované? Je nutné navštíviť pracovisko kontroly originality a dať vozidlo skontrolovať. Kontrola originality (www.ko.sk) potvrdí, či je vozidlo spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách.

Ak vozidlo prejde touto "tortúrou" bez zaváhania, je vysoko pravdepodobné, že je všetko v poriadku a vy sa môžete hotovať auto dovieť. Ako vozidlo prihlásiť, čo všetko na to potrebujete a čo to bude stáť? To sa dozviete nabudúce v pokračovaní tohto článku.

Miroslav Strelec, Jozef Vydra
ZDROJ: Iris Ident, ko.sk

Komentáre k článku


Stream naživo