16.11.2012

Chcete si „odkrágľovať“ auto?

Zničiť auto si môžete veľmi rýchlo. Stačí podľahnúť „dobrým radám“ a máte problém. Máme pár zaručených tipov, ako poslať svoje vozidlo do predčasného dôchodku.

Robte veci, ktoré mu nesvedčia a odprevadíte ho na šrotovisko oveľa skôr, ako by vydržalo pri normálnej prevádzke. Prinášame niekoľko návodov, ktorých dodržiavanie vám pomôže skrátiť život vášho auta – niektoré naozaj výrazne. Neznamená to, že musíte dodržiavať všetky a naraz. Niektoré majú väčší vplyv, iné sú len „doplnkové“. No načatú prácu dokonale dovŕšia.

Máte na výber – alebo sa budete riadiť nasledujúcimi titulkami – a budete si kupovať auto veľmi často, lebo ho odkážete do automobilového neba veľmi rýchlo, alebo si prečítate aj dobre mienené rady v každom odseku – a budete sa tešiť dlho z dobrého stavu svojho vozidla. Je iba na vás, čomu dáte prednosť...

Nedodržiavajte servisné intervaly

Naozaj iba odborníci spoznajú, či má auto nejaký problém, alebo sa k nemu už-už schyľuje. Preto by ste mali ísť s autom na „preventívku“ presne tak, ako chodíte (?) vy sami k lekárovi – teda na predpísanú prehliadku podľa návodu na údržbu. Že vy svoje "preventívky" zanedbávate? Vaša chyba. Dôležité je kontrolovať všetko, čo treba. U lekára, aj v servise. Určite však dodržiavajte termíny výmeny rozvodového remeňa.

Olej nemeňte vôbec, alebo veľmi neskoro

Olej plní v motore mnoho funkcií: maže, chladí, tesní, znižuje hlučnosť, rozpúšťa usadeniny,  absorbuje čiastočky materiálu z trenia. Na to, aby to všetko zvládol, musí mať dostatok aditív, detergentov, rezervu viskozity, strihovú odolnosť – jednoducho musí byť fit. Výrobcovia preto presne predpisujú výkonnostnú a viskozitnú triedu a kedy olejovú náplň meniť. Tu sa šetriť neoplatí, naopak, ak vymeníte skôr, urobíte motoru dobre, ak nevymeníte... veď viete.

Rozpálený turbomotor vypínajte okamžite po jazde

Poriadne „naložiť“ svojmu motoru môžete – ak je dobre zabehnutý, zohriaty a keď ho nebudete podtáčať, teda trápiť v nízkych otáčkach. No ak svoj turbomotor poriadne zaťažíte, nemali by ste ho hneď vypínať. Turbo samotné totiž dostane poriadne zabrať a jeho životnosť znižujete tým, že na extrémne rozohriatej hriadeli začne karbonizovať olej. Ten pôsobí abrazívne a jeho drobné čiastočky upchajú jemné kanáliky mazania. Buď teda necháte motor bežať po jazde chvíľu (približne 2-3 minúty) na mieste, alebo pár posledných kilometrov zvoľníte tempo a počas pokojnej jazdy znížite teplotu turbodúchadla.

Nejazdite dlhé trasy – robte „poskoky“

Hneď po štarte sú prvé kilometre pre motor (aj v lete, nieto v treskúcej zime) extrémnou záťažou. Hlavne v zime kondenzuje pod piestom palivo, riedi olejovú náplň, vďaka tomu sa trecie plochy horšie mažú, viac odierajú a jednotlivé časti trpia veľkými rozdielmi teplôt. Snažte sa preto jazdy, počas ktorých sa motor poriadne neprehreje, obmedziť na minimum.

Doprajte motoru „studený odchov“

Extrémny je aj ďalší postup: zaťažiť motor hneď po rozjazde na plný plyn. Je to ďalší klinec do jeho rakvy. Motor a celé pohonné ústrojenstvo sa prehrievajú nerovnomerne a nejaký čas trvá, kým sa olej dostane všade tam, kam sa má. Odporúča sa aspoň prvých 10 kilometrov jazdy nevytáčať motor nad nad 2500 otáčok za minútu. Ešte jedna rada: zaťažte ho až vtedy, keď sa zohreje nielen voda, ale aj olej – a to je približne dvojnásobný čas, kým sa dostane teplomer chladiacej kvapaliny do pracovného rozsahu.

Nízke otáčky sú balzamom

Presnejšie výborným prostriedkom, ako si nechať motor čo najskôr „zabalzamovať“. V tomto prípade je najlepšie využívať ako optimálny rozsah polovicu až dve tretiny maximálnych otáčok. Ale nepreháňajte to - dlhodobo vytáčať motor až do červeného poľa znamená ho tiež pekne trápiť. Opotrebenie častí motora je totiž vysoké, a to aj vtedy, keď ste ho riadne zahrievali a máte v poriadku olej. Zistite, kde má váš motor najvyšší krútiaci moment a používajte otáčky v jeho blízkosti. Ideálna porcia pre benzínový motor je približne 3000 - 3500/min – ale neplatí to univerzálne. Preto si to zistite v technickej dokumentácii. Pozor, naozaj neplatí, že maximálne otáčky  znamenajú najviac sily.

Pekne si ho zababušte

Ak je vaše auto nepriedušne uzavreté  v dobre utesnenej a málo vetranej garáži, je na dobrej ceste „zadusiť sa“. Ak navlhne, zle schne a „nedýcha“. Viac ako povrchu karosérie to prekáža dutinám, ktoré sa celkom nedokážu zbaviť vlhkosti. Dobre ste si tak „zamiesili“ základ na koróziu (ale trebárs aj na pleseň). Možným riešením namiesto vykúrenej garáže môže byť prístrešok.

O hrdzu sa nestarajte

Dnešné vozidlá majú zväčša veľmi dobrú protikoróznu ochranu z výroby Ale nevydrží večne, žiaľ. Keď má auto približne viac ako 10, ale určite 13 rokov, potrebuje vašu pomoc. Inak mu stačí málo a začne pomaly „kvitnúť“ na najneočakávanejších miestach – ale zväčša na tých čakaných. Oddialiť tento problém môžete ale už skôr, keď mu doprajete hĺbkovú konzerváciu dutín. Tu sa neoplatí váhať a vyčkávať – pustite sa do toho hneď, ako dosiahne auto päť-šesť rokov a viac.

Umývanie škodí

Čo oči nevidia, to srdce nebolí v tomto prípade neplatí. Pravidelná očista auta musí byť samozrejmá – ale nestačí ho iba raz za čas prehnať umývačkou. Vyhraďte si priestor, miesto a čas a venujte sa všetkým, hlavne ťažko dostupným záhybom a skrytým zákutiam karosérie. Niet nad ručnú prácu, prípadne podporenú tlakovou vodou. A keď už zistíte prvé príznaky, ošetrujte proti korózii (aj proti hrdzi, samozrejme...)

Hľadajte výmole, jamy a diery

Často nadávame na retardéry na ceste, ktoré prechádzame pomaly a opatrne. Väčšinou. Prejsť cez výmoľ, prepadnutý kanál, dieru, alebo spomaľovací prah vysokou rýchlosťou je nielen málo pohodlné. Je to doslova zabijak pre pneumatiky, podvozok aj riadenie. Viete čo je ale najväčší problém? Že sa poškodenia hromadia pomaličky a nepozorovane – napríklad vo vnútornej štruktúre pneumatík. Až sa raz bez varovania prejavia celkom naplno. Naša dobre mienená rada preto znie: uberte plyn a obchádzajte diery na cestách.

Jozef Vydra

Komentáre k článku