2020-05-19 17:00:00
BMW iHydrogen NEXT
BMW iHydrogen NEXT
Zdroj: BMW

Vodíkové BMW už o dva roky. Dojazd a výkon ako so spaľovacím motorom

BMW usporiadalo online videokonferenciu o svojich plánoch s vodíkom.

BMW už roky spolupracuje s Toyotou na ďalších generáciách vodíkových automobilov. Verí v silu vodíka a jeho uplatnenie najmä pri väčších osobných automobiloch, pri nákladných automobiloch, autobusoch, no tiež pri produkcii energie, či v lodnej doprave, ale aj v leteckej doprave.

Hlavným speakrom online konferencie bol Jürgen Guldner, viceprezident vývoja technológie a vozidiel s palivovými článkami.

Zdroj: BMW

BMW má dlhú tradíciu pri využívaní vodíka. Prvé pokusy začali už na začiatku 80-tych rokov v podobe modelov ako 520h, či 745h. Podobné pokusy postupovali časom a ďalší v tomto štýle sa odohral v roku 2001 pri vodíkovom rade 7 – 745h. Ten mal Podkapotou motor V12 a namiesto benzínu spaľoval vodík. Nasledujúci bol v roku 2015 a bol prvý, ktorý už využíval namiesto spaľovania palivové články. Tým sa výrazne zvýšila efektivita – z max 30% na 60%.

Zdroj: BMW

Ďalším v poradí bude o dva roky automobil zvaný iHydrogen NEXT v podobe súčasného modelu X5, ktorý bude mať Podkapotou najnovšiu generáciu systému palivových článkov v kombinácii s elektromotorom poháňajúcim zadnú nápravu. Nepôjde však o predajný model, ale o testovaciu flotilu áut vyrobených v obmedzenej produkcii pre vybrané účely. Prvý sériový predajný model by mal pri súčasnom vývoji získavania vodíka a budovania čerpacích staníc prísť v roku 2025. V roku 2030 by sa flotila automobilov značky BMW mala rozšíriť na viacero modelov a mali by byť vyrábané v masovom meradle. V závislosti od postupu v týchto oblastiach môže prísť skôr i neskôr. Technológia je takmer hotová, všetko bude závisieť od zefektívnenia získavania veľkých objemov vodíka ekologickým spôsobom a rozšírením siete čerpacích staníc. Dôležité tiež je znižovať výrobné náklady pre celý systém palivových článkov. Ten je v súčasnosti ešte príliš drahý na to, aby mohol byť efektívne využívaný a predávaný v adekvátnych cenách.

Zdroj: BMW

Model iHydrogen NEXT, ktorý príde o dva roky bude mať reálny dojazd cca 500 kilometrov. Jedno tankovanie mu zaberie 3 až 4 minúty. Celková kapacita dvoch nádrží umiestnených v bezpečnom strede vozidla pod podlahou bude 6 kilogramov. Palivové články budú umiestnené v prednej časti pod prednou kapotou. Palivové články budú mať výkon 125 kW. Systém bude obsahovať elektromotor, ten istý, ktorý sa dostane aj do elektrických vozidiel 5. generácie. Elektromotor spolu s  prevodovkou a ďalšími komponentmi (súčasťou bude aj „power“ batéria slúžiaca ako akýsi buffer) bude nad zadnou nápravou a jeho celkový maximálny výkon bude 275 kW. Vďaka umiestneniu všetkých zariadení v podlahe vozidla bude mať auto nízko ťažisko a zároveň bude mať výborné rozloženie hmotnosti. To znamená, že auto by malo byť jazdne záživné rovnako ako súčasné BMW. Pritom hmotnosť takéhoto vozidla bude niekde na pol ceste medzi porovnateľnými plug-in hybridným vozidlom a elektrickým variantom.

A tu už sa dostávam k tomu kľúčovému. K výhodám vodíka v porovnaní s autom na elektrickú energiu uloženú v batériách.

Vodík sa môže v porovnaní s elektrickou energiou prevážať na veľké vzdialenosti takmer bez strát. Môžete ho skvapalniť, preniesť loďou, či potrubím a môžete ho dlhodobo uložiť. To elektrická energia nezvládne. Nevýhodou je, že pri získavaní vodíka sa pri súčasných technológiách používa množstvo elektrickej energie. Ako však povedal Jürgen Guldner, nevýhody vodíka možno považovať aj za výhody. Napríklad závod na výrobu vodíka môže byť umiestnený tam, kde je možnosť veľkého uplatnenia získavania energie z obnoviteľných zdrojov. Napríklad v severnej Afrike, kde doslova lány solárnych panelov môžu živiť produkciu vodíka.

Zdroj: BMW

BMW pritom “súboj” medzi elektrickým vozidlom a vozidlom s palivovými článkami nevidí ako reálny súboj. Skôr ako možnosť vzájomného dopĺňania. Vodík bude v blízkej budúcnosti ideálny na využitie aj v osobných automobiloch. Najmä však tam, kde zákazník jednak nemá prístup k sieti nabíjacích staníc, alebo tam, kde zákazník potrebuje najazdiť tisíce kilometrov mesačne na veľké vzdialenosti a využívanie elektromobilu by bolo neefektívne – teda pri firemných vozidlách. Naopak elektrické auto bude vhodné pre ľudí s nižším kilometrovým nájazdom, teda pre osobné účely.

BMW očakáva, že cena vodíka bude v nasledujúcich rokoch výrazne klesať. Na prijateľnú úroveň by mala cena klesnúť v nasledujúcich 5-10 rokoch. Príčinou budú očakávané masívne investície do technológií, pretože akokoľvek bude intenzívny rozvoj elektromobility, štáty ani firmy jednoducho nebudú schopné dosiahnuť uhlíkovú neutralitu bez využívania vodíka.

 

 

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: BMW

Komentáre k článku


Stream naživo