25.08.2018

Budúcosť je tu - Hyundai úspešne otestoval autonómny nákladiak

Spoločnosť Hyundai Motor Company úspešne absolvovala prvú autonómnu jazdu v reálnej premávke po diaľnici s veľkým nákladným automobilom.

Autonómne riadenie veľkých nákladných automobilov nie je iba dôležitou inováciou, ktorá transformuje sektor dopravy a logistiky, ale očakáva sa, že prispeje aj k redukcii ťažkých dopravných nehôd, ku ktorým každoročne dochádza na frekventovaných cestách v dôsledku ľudských chýb.

Ťahač Hyundai Xcient  prešiel približne 40 km na diaľnici medzi mestami Uiwang a Incheon, ťahajúc veľký nákladný náves. Nákladiak trasu úspešne absolvoval za jednu hodinu, pričom na rýchlostnej komunikácii striktne dodržiaval rýchlostný limit 90 km/h.

„Tento úspech našej demonštrácie potvrdzuje, že technológie pre autonómnu jazdu sa dajú využiť na transformáciu oblasti dopravy a logistiky,“ zdôraznil Main Ziegler, Ph.D., riaditeľ oddelenia stratégie výskumu a vývoja úžitkových vozidiel Hyundai Motor Company. „V tejto fáze ešte stále využívame vodiča na manuálne ovládanie vozidla v určitých situáciách, no myslím si, že vďaka neustálemu zdokonaľovaniu onedlho dosiahneme automatizáciu jazdy štvrtej úrovne.“

Demonštrácia autonómnej jazdy prebiehala s ťažkým nákladným automobilom Hyundai Xcient s maximálnou nosnosťou 40 ton. Automobil bol vybavený systémom pre autonómnu jazdu, ktorá zodpovedá úrovni 3, ako ho definuje Society of Automotive Engineers (SAE). Počas jazdy sedel v kabíne vozidla vodič, ktorý bol pripravený prevziať manuálne riadenie v prípade potreby.

Inovatívne technologické prvky systému pre autonómnu jazdu umožňujú automaticky udržiavať vozidlo v jazdnom pruhu, meniť jazdné pruhy v premávke, identifikovať prejazdy vozidiel idúcich vpredu do iných jazdných pruhov, navigovať cez tunely a automaticky prispôsobovať rýchlosť až po zastavenie a opätovný rozjazd podľa toku premávky.

Spoločnosť Hyundai Motor v minulom roku úspešne absolvovala autonómnu jazdu úrovne 4 s prototypmi Ioniq v centrálnej zóne Las Vegas a autonómnu jazdu úrovne 4 dlhú 190 km zo Soulu do Pyongchangu s prototypmi Hyundai NEXO poháňanými palivovým článkom na vodík a limuzínou Genesis G80 počas zimných olympijských hier 2018.

Lenže jazda nákladného auta je výrazne náročnejšia. Testovaný nákladný ťahač s návesom je približne 3,5-krát dlhší, 1,4-krát širší a bez nákladu 9,2-krát ťažší ako priemerný kompaktný osobný automobil. To si vyžaduje vyspelý a detailný ovládací systém pre autonómnu jazdu. Preto Hyundai vybavil vozidlo snímačmi podobným tými, aké sa používajú v autonómnych osobných automobiloch, ako aj ďalšími prídavnými snímačmi optimalizovanými pre ťažké nákladné automobily. Sústavu 10 rozličných snímačov, vrátane 3 predných a zado-bočných kamier, 2 predných a zadných radarových senzorov a 3 lidarov vpredu a na bokoch dopĺňal aj snímač uhla natočenia návesu voči ťahaču, ktorý umožňuje stabilizovať náves v ostrých zákrutách. Zozbierané dáta sa porovnávajú s digitálnou mapou vo vysokom rozlíšení. Riadiaca jednotka na základe vytvoreného modelu okolitého prostredia v reálnom čase robí presné rozhodnutia pre každú situáciu a ovláda akcelerátor, riadenie a brzdy.

Vozidlo bolo vybavené novým systémom ovládania riadenia (MAHS: Motor Assist Hydraulic Steering) vyvinutým spoločnosťou Hyundai Mobis, ktorý umožňuje presne elektrohydraulicky ovládať riadenie podľa povelov riadiacej jednotky.

Zavedenie autonómneho nákladného automobilu do dopravy a logistiky je predurčené vyvolať prevratnú zmenu v tomto odvetví podnikania. Autonómne nákladné automobily maximalizujú efektivitu udržiavaním optimálnej rýchlosti a redukovaním nákladov na palivo, ktoré pri jazdách na dlhé vzdialenosti predstavujú až jednu tretinu nákladov na dopravu. Pozitívnym efektom je aj redukcia emisií oxidu uhličitého (CO2). Pri cestnej nákladnej doprave je výhodné, ak vozidlá jazdia na diaľnici za sebou v kolóne v bezpečných odstupoch. Preto Hyundai vyvíja technológiu, ktorá umožňuje automatické sledovanie vedúceho vozidla, ktoré môže byť autonómne riadené. Tento proces by sa mal zavŕšiť v budúcom desaťročí.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Hyundai

Komentáre k článku