19.08.2018

Vytlačia autonómne autá ľudí spoza volantu? BMW to vidí inak

Významný zástupca BMW pritom netvrdí, že to nie je možné technologicky dosiahnuť. Iba že to sami nedovolíme.

Počas samitu Spoločnosti výrobcov motorov a predajcov v Británii povedal špeciálny zástupca pre Britáiu Ian Roberts zopár zaujímavých myšlienok o autonómnych autách a ich uplatnení na našich cestách.

Roberts tvrdí, že môže byť ťažké povoliť jazdenie áut bez zapojenia ľudského mozgu. 

„Predstavte si situáciu, že si auto bude musieť vybrať medzi zrazením jedného alebo druhého človeka – bude si musieť vybrať, či spôsobí smrť jedného alebo druhého... Čo urobí? Prezrie si cez vzdialený prístup diár jedného a zístí, že je smrteľne chorí, a tak zrazí jeho? Nemyslím si, že by mohla byť takáto situácia niekedy povolená,“ povedal Robertson.

Robertson tvrdí, že aj keď nám môže niekto hovoriť opak, predstava, že turisti nasadnú do zadnej časti auta a nechajú sa voziť po meste autom bez dohľadu človeka je dnes nerealizovateľná.

Navyše treba zobrať do úvahy vstup regulátorov do celého procesu. Dnes viaceré štáty, podobne ako Británia, podporujú testovanie autonómnych áut na cestách v reálnej premávke – aj keď je to v priamom rozpore s Cestným zákonom UK, myslí si Roberts. Samozrejme takáto činnosť prináša benefity v závode o autonómne vozidlá, no samotný závod vôbec nemusí viesť k cieľu. Jednoducho preto, lebo napriek počiatočnému nadšeniu príde čas, keď regulátor – štát zasiahne a nastaví hranice kam až možno ísť a ako sa má táto technológia používať. Môže sa napríklad stať, že regulátor dovolí použitie technológie iba na diaľnici, teda tam, kde je prostredie najlepšie kontrolované a vymedzené.

Môže sa tiež stať, že technológia bude síce v istej miere a v istých konkrétnych oblastiach povolená, stále na ňu bude musieť dohliadať človek, podobne ako je to dnes. Z nášho pohľadu je možnosťou tiež vytváranie regulovaného prostredia v mestách prostredníctvom pevných liniek, či priestorov kde sa takéto autá môžu pohybovať a určením povinnosti vzdialeného sledovania s možnosťou vzdialeného zásahu operátorom v nutnom prípade.

Je tak celkom možné, že všetky miliardy dolárov, eur a jenov, ktorých cieľom bolo a stále je úplne vytlačiť človeka spoza volantu, môžu vyjsť na zmar vďaka tlaku regulátorov. Pritom si treba uvedomiť, že tlak regulátorov – teda štátnych orgánov by nevznikol len tak sám od seba, vznikol by na základe tlaku verejnosti, obáv verejnosti z technológie, z prípadných nehôd, či morálnych dilem.

Aj keď sa teda v priebehu nasledujúcich rokov môže stať technológia autonómnych vozidiel reálna, človeka spoza volantu nikdy vytlačiť nemusí. A to preto, lebo to jednoducho nedovolíme. Celý výskum autonómnych áut vychádza z nášho pohľadu z mylného predpokladu. A síce, vývojári veria, že človek autom už vôbec nechce jazdiť, že ho šoférovanie nebaví a chce sa nechať voziť. Množstvo áut na našich cestách svedčí už dnes o priamom rozpore s týmto predpokladom.  Aj napriek hojnej ponuky taxi služieb a zdieľania jazdy, či samotnej MHD, stále máme autá, chceme ich šoférovať a užívať si všetko s tým spojené.

Skrátka, autonómna technológia nám v budúcnosti bude možno naďalej môcť iba pomáhať (lokálne, či čiastočne) bez ohľadu na to, aká vyspelá bude.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Autocar, carscoops

Komentáre k článku